קבינט הקורונה של ממשלת בנט-לפיד התכנס אמש (ראשון) לראשונה מאז הקמתו. בסיום הדיון הוחלט כי היעד בשלב זה הוא הגנה מקסימלית על אזרחי ישראל מפני התפשטות זן הדלתא, לצד פגיעה מינימלית בחיי השגרה ולפיכך לא יחולו הגבלות חדשות על הציבור. 

בנוסף, קבע הקבינט כי במקביל להתמודדות עם זן הדלתא, יש להיערך לאיומים עתידיים על ידי בניית תשתיות לאיתור ולטיפול בווריאנטים או נגיפים אחרים. 

עוד הוחלט כי ממונה הקורונה, פרופסור נחמן אש, וממונה המעברים הבינלאומיים רוני נומה, יגבשו המלצה למודל האכיפה בנושא הבידודים, בדגש על חוזרים מחו״ל, לאחר שיקיימו דיון עם כלל הגורמים הרלוונטיים. בנוסף, נקבע כי בשלב זה יינתן דגש על קמפיין ההסברה לעידוד התחסנות, בדגש על בני נוער. 

כמו כן, הוטל על משרד החינוך, משרד הבריאות והמטה לביטחון לאומי לגבש תכניות לפתיחת שנת הלימודים אל מול תרחישי תחלואה שונים והוחלט לקדם תכנית לריצוף גנטי מלא של כלל הנכנסים לארץ במעברי הגבול הבינלאומיים.

מוקם יותר במהלך הדיון הציעה שרת הפנים איילת שקד כי אזרחים ישראלים שייתפסו מפרים בידוד כשהם שבים מחו"ל לא יורשו לצאת מן הארץ. השרים אורית פרקש הכהן וגדעון סער התנגדו להצעה זו בטענה שמדובר בסנקציה לא מידתית. 

השרה פרקש הכהן העלתה מצידה הצעה לקצר את ימי הבידוד לשבים מחו״ל לשישה: "מהנתונים האחרונים רק 0.1 מהחוזרים מחו״ל הם חיוביים. אם מחייבים את השבים מחו״ל לקיים 3 בדיקות קורונה בשישה ימים הסיכוי לפספס הוא אפסי (0.008)", אמרה השרה. עוד הוסיפה פרקש הכהן כי מהלך זה "יאפשר חזרה לשגרה גם של השמיים וגם לשגרת חיים". ראש הממשלה בנט ציין כי זו נקודה חשובה וישקול אותה.

מהנתונים שהוצגו בקבינט עלה כי כי נמשכת העלייה בנתוני התחלואה: 143 חולים מאומתים חדשים אותרו אתמול, לעומת 133 ביום קודם לכן. מרבית החולים אותרו בתוך ישראל ובודדים בלבד הם חולים שחזרו מחו"ל. כמו כן, לפי הנתונים, 25 חולים נמצאים במצב קשה, בהם שני מחוסנים בלבד. 

לפי מדד הרמזור המעודכן, בנימינה וגבעת עדה נמצאות בסטטוס אדום, בעוד מודיעין מכבים רעות וכוכב יאיר הן כתומות. כמו כן הערים תל אביב, הרצליה, כפר סבא מוגדרות כצהובות. 

בין הפעולות המיידיות שנדונו בקבינט: עליה בזמינות הבדיקות והדיגומים, כולל עליה בזמינות בקופות החולים, החזרת דיגומים ב- drive in ובקשה להחזרת פעילות מד"א. כמו כן, חידוש הפעלת החקירות האפידמיולוגיות הרשותיות והרחבת דגימות מי השופכין, שתתבצע בשני שלבים - הרחבה מידית ל-60 נקודות דגימה ומעבר ל-100 נקודות דגימה בתוך 7 ימים.

צעדים נוספים יכללו קמפיין הסברתי לעידוד חיסונים לצד עליה בזמינות קופות החולים ומחסנים נוספים, וכן הגבלות נוספות בנתב"ג, לצד הגדלת מספר עמדות הדיגום בנתב"ג, בחינת ביצוע בדיקה שלישית לשבים מחו"ל ובחינת טכנולוגיות לאכיפת בידוד. 

כמו כן, דסק מגן אבות ואמהות יחזור לפעולה עם הערכות לביצוע 10,000 בדיקות ליום בבתי אבות ברחבי הארץ. 

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

על פי דוח שפרסם אגף המודיעין בצה"ל (אמ"ן), ייתכן שההתפשטות המחודשת תדרוש התערבות. עוד צוין כי "בשלב זה לא ניתן לקבוע עדיין אם ההתפרצות הנוכחית תימשך לאורך זמן, אך התפשטות התחלואה למוקדים רבים בארץ וקצב העלייה עלולים להעיד כי לא ניתן יהיה להוריד את רמות התחלואה ללא התערבות משמעותית. לאור תרחיש זה, נכון לבצע פעולות מיידיות לקטיעת שרשראות ההדבקה, לפחות עד להחזרת המצב לקדמותו".

כזכור, נוכח העלייה בתחלואה נכנסה לתוקפה ביום שישי ה-25 ביוני חובת עטיית המסיכות במרחבים סגורים, לאחר שמשרד הבריאות הודיע על כך שעות אחדות קודם לכן. בעקבות זאת, רבים בציבור זעמו על כך שההחלטה הגיעה ללא התראה מוקדמת כשאנשים רבים כבר יצאו מביתם ללא מסיכה. "יצאתי מהבית בשמונה בבוקר ופתאום באזור עשר בבוקר קיבלתי עדכון שהחל מבעוד שעתיים אני מחויבת לשים מסיכה", סיפרה רומי אברהמוב מהרצליה.

משרד הבריאות הבהיר כי חובת עטיית המסיכה לא תחול בין השאר על קטינים מתחת לגיל 7, אדם שעקב מוגבלות נמנע ממנו לעטות מסיכה, אדם השוהה במקום סגור או מופרד ללא אדם נוסף, שני עובדים העובדים בקביעות בחדר אחד ואדם המבצע פעילות ספורט. בנוסף, משרד הבריאות פרסם המלצה לעטות מעתה מסיכות גם בהתקהלויות מרובות משתתפים בשטחים פתוחים.

על רקע ההתפרצות המחודשת, גורמים במשרד הבריאות טוענים כי זו הייתה טעות להוריד את המסיכות בחללים הסגורים. "ברור שהקורונה עדיין כאן", אמר אחד הגורמים. "אסור לנו לזלזל בה. גם אם ההיקפים שלה כרגע כלל לא משמעותיים – בכל רגע נתון הכל יכול להתהפך. זו הייתה טעות לבטל מיד את המסיכות, אבל הטעות המשמעותית יותר הייתה ביטול התו הירוק".

עוד מוסיף הגורם כי "ברגע שביטלנו את התו הירוק, המסר היה שהקורונה מאחורינו ואין צורך להתחסן - ועכשיו אנחנו משלמים את מחיר ההפקרות". בינתיים הודיע משרד הבריאות על קמפיין חדש בנושא ההמלצה לחסן בני נוער בגילאי 12־15. הקמפיין מפורסם בטלוויזיה ובדיגיטל ומי שמוביל את הסרטון הראשון בו הוא ד״ר איתי פסח, מנהל בית החולים ספרא לילדים בשיבא תל השומר.

בסרטון מסביר ד״ר פסח כי ״עקב העלייה בתחלואת קורונה בקרב צעירים, המגיפה עלולה להתפרץ שוב. לכן משרד הבריאות ממליץ לחסן נערים ונערות בני 12 ומעלה״. הוא הוסיף: ״אני את הילדים שלי חיסנתי. הם מוגנים. הגנו על הילדים שלכם. לכו להתחסן".

בתוך כך, משרד הבריאות הודיע בסוף השבוע כי במעקב ובבדיקות לזיהוי תחלואה סמויה במי שפכים שנערכו לאחרונה באשקלון, אותרו סימנים להימצאותו של הווריאנט ההודי של נגיף הקורונה. תוצאה זו מעלה חשש כי תושבים בעיר נדבקו בנגיף.

מי שסובל מאחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, שיעול, קשיי נשימה וחולשה, או כל מי שיש לו חשד מסיבה כלשהי שנדבק במחלה מתבקש להגיע ולהיבדק בהקדם כדי למנוע התפרצות קורונה בעיר.