ד"ר מיקי הלברטל, מנכ"ל הקריה הרפואית רמב"ם ויו"ר איגוד בתי החולים הממשלתיים, שוחח הערב (שני) עם ענת דוידוב בתוכניתה "איפה הכסף" על החשש מהתפרצות מחודשת של נגיף הקורונה בישראל.

"מבחינת תחלואה משמעותית אין התפרצות, בבית החולים רמב"ם יש כיום שני חולי קורונה מאושפזים, ששניהם חוסנו. אחד הוא איש מבוגר עם מחלות רקע משמעותיות שמצבו קשה, והשנייה היא אישה בהריון שנדבקה למרות שהייתה מחוסנת, היא עדיין לא ילדה והיא תחת השגחה בלבד. מצבה טוב", פתח הלברטל.

בהמשך התייחס להחלטת קבינט הקורונה אמש לא להטיל גזירות נוספות על הציבור מעבר לחובת עטית מסיכות במרחבים סגורים: "אני חושב שהופעל שיקול דעת, כרגע הקורונה מנסה להרים את הראש, אבל אנחנו עדיין עם חיסון מאוד משמעותי של אזרחי מדינת ישראל. אנחנו עוקבים בדאגה, אבל בלי לחץ, ומסתכלים על התחלואה המשמעותית מתוך האירוע הזה. החובה על עטיית מסיכות במקומות סגורים היא פעולה נכונה, ובמקביל כמובן צריכים לעצור את אתר הכניסה של המוטציות דרך נתב"ג, וגם זה נעשה יותר ויותר על ידי משרד הבריאות".

עוד קרא הלברטל לילדים בגילאי 12-15 להתחסן מפני הנגיף: "אין לי ספק שהסיכון של החיסון הוא כל כך נמוך, וזה מתבקש. בסופו של דבר, נכון שילדים חולים בדרך כלל במחלה יותר קלה, אבל הייתה גם קבוצה של ילדים שחלתה קשה מהקורונה, ולעומת זאת כמות הסיבוכים מהחיסון היא מאוד נמוכה".

בהמשך התייחס גם לכך שהחיסונים שקיימים כרגע יפוגו תוקף בחודש יולי: "בכל המערכות אנחנו עוקבים אחר הירידה בחיסוניות שיוצר החיסון. אנחנו יודעים שיש ירידה הדרגתית, אבל כרגע לפחות, לפי הנתונים שבידינו, אנחנו מדברים על זריקת דחף שלישית שתינתן במהלך הסתיו, בסוף השנה, כך שיש מספיק זמן. בנוסף, בספטמבר צפויים להגיע חיסונים נוספים לישראל. כרגע יש חיסונים לאנשים, ועדיין יש 300 אלף אנשים בגילאים המבוגרים שלא התחסנו, אני קורא לאנשים הללו ללכת להתחסן".

לאחר מכן התייחס ד"ר הלברטל למשימות העומדות בפניו של שר הבריאות הנכנס ניצן הורוביץ ומנכ"ל משרד הבריאות הנכנס פרופ' נחמן אש, והביע דעתו על הבעיות הקיימות במערכת הבריאות בפריפריה: "זה אולי לא פוליטיקלי קורקט, אבל בנושא הפריפריה יש הרבה באזז. אני חושב שהנושא העיקרי הוא נושא הנגישות. הנגישות חייבת להיות ערך מרכזי, שלא משנה איפה אזרח מדינת ישראל גר, צריכה להיות לו נגישות לשירותי רפואה מתקדמים. בדיוק כמו בתל אביב, כך צריך להיות גם בקרית שמונה, בערבה ובכל מקום אחר".

עוד הוסיף ד"ר הלברטל והתייחס באופן רוחבי לשינוי החשיבה שמערכת הבריאות זקוקה לה: "אנחנו צריכים לחשוב אחרת. אין ספק שבכל פתרון יש עלויות והמערכת מורעבת וצריך להשקיע בכוח האדם ובמשאבים שהמערכת צריכה. אולי הקורונה שעברנו בשנה הזאת, צריכה לגרום לכל המערכת לחשוב אחרת, ולהבין שהזכות לרפואה של אזרחי מדינת ישראל היא זכות אלמנטרית, ולכן צריכים להשקיע בה. לא נוכל להמשיך להשקיע את המספרים שרגילים להשקיע במדינת ישראל, להוציא 7.6% מהתמ"ג במשך 22 שנה ללא שינוי. מדובר בכמות הצוותים הרפואיים, בתוספת מיטות למערכת הבריאות, בתקנים. בתי החולים לא יסכימו לכך שמה שהיה זה מה שיהיה, ושהרעבת מערכת הבריאות תימשך".