לאחר ימים רבים של דיונים וויכוחים בצמרת הממשלתית אתמול נפתחה שנת הלימודים, וכמעט שני מיליון תלמידים שבו אל בתי הספר והכיתות על אף נתוני תחלואת הקורונה המדאיגים. פרופ' מוטי רביד שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM וניסה להסביר כיצד תשפיע פתיחת שנת הלימודים על מספר המאומתים ברחבי הארץ.

תחילה התייחס הפרופ' לדיווח ב"ידיעות אחרונות", לפיו תרופת הקורונה, הרג’נרון, שהצילה את טראמפ קיימת בישראל, אבל קופות החולים ומשרד הבריאות מעבירים את האחריות מאחד לשני וכך נמנע שימוש נרחב בה: "אף אחד לא יודע שטראמפ קיבל אותה. בינינו, אף אחד לא יודע אם בכלל טראמפ היה חולה בקורונה. ראינו את מסיבות העיתונאים של הרופאים שלו וברור שהם שיקרו, אנחנו רק לא יודעים במה וכמה. התרופה לא נבדקה בצורה שאפשר לומר שהיא מורידה ב-70%. זה בינתיים ברמה של רכילות, אין לנו נתונים כמו שצריך".

עוד הוסיף: "אני לא יודע איפה זה עומד בארץ כרגע, זו לא התרופה שתציל את העולם - זה ברור מאוד. אין הוכחות שהיא באמת עוזרת כמו שנאמר.  בקורונה עשינו הרבה דברים שלא היינו עושים אותם במחלה אחרת. פה עצרו את הנושא ואמרו: 'בואו נבדוק קודם אם זה באמת שווה משהו'. אין פה שום קנוניה של קופות חולים - שלא יבלבלו את המוח".

לאחר מכן נשאל איזה ציון היה נותן למדינת ישראל בהערכות מול הקורונה. על כך השיב: "זו שאלה של מדיניות, של מה שאתה מחליט. האם אתה הולך על השיטה שננקטה בגל הראשון והשני, לשתק את המדינה כולה כדי למנוע תחלואה קשה, או לתת למדינה לחיות ולנסות לסמוך על התבונה של האזרחים שידעו להגן על עצמם. הממשלה הזו בחרה בדרך השנייה. האנשים במדינת ישראל לא ממושמעים מספיק".

"אני לא חושב שהממשלה הייתה צריכה להגביל יותר ולנקוט בצעדים יותר חמורים. אם היו מפרסמים הגבלות היו יותר הפרות. פחות הגבלות, פחות הפרות".

במענה לשאלה האם במצב התחלואה הקשה היום ישראל לא לוקחת צ'אנס גדול עם פתיחת מערכת החינוך וחגי תשרי הקרובים השיב פרופ' רביד כי "הילדים ישבו עם סבא וסבתא עם איסור או בלי איסור. זה לא קרה בגל הראשון כי הייתה פאניקה. כעת הפאניקה חלפה ואתה יכול להוציא הוראות עד מחר בבוקר - אנשים יתנהגו כמו שהם יתנהגו".

"מה שהממשלה ומקבלי ההחלטות מנסים לעשות זה להגיע לכמה שיותר מחוסנים כדי להקטין את מספר החולים קשה, ולתת מתווה שאפשר לחיות איתו כדי שלא יהיו יותר הפרות מסיביות", הוסיף.

הפרופ' הוסיף כי הוא סבור ש"פתיחת שנת הלימודים תגרום בהכרח לעלייה במספר הנדבקים ברשום, לא בהכרח במספר הנדבקים האמיתי. זה לא בהכרח יגרום לעלייה בתחלואה הקשה".

לדבריו, "יש הצלחה לא רעה בחיסון השלישי. עדיין כישלון מהדהד מהחיסון הראשון והשני לגבי אותן האוכלוסיות שטרם התחסנו. חמישה אחוזים מאלו שלא התחסנו הם סרבנים, 95% הם אנשים שהמדינה לא הגיעה אליהם. אם היו עושים ניידות חיסונים היינו מצליחים להגיע להרבה יותר. כמו שזה מתנהל היום, צריך כמה שיותר חיסונים ואחריות של הציבור לעטות מסכות איפה שצריך ולהשתדל לא להתכנס. אבל, כשיש לנו עומר אדם, אומן ויהיו עוד דברים כאלו, אתה יכול לאסור עד מחר בבוקר, זה לא ילך. אם יעשו סגר יהיו את כל הצרות של הסגר ולא את התועלת".