בעקבות ההמלצה שלשום של ועדת המומחים המייעצת למינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) על אישור החיסון נגד קורונה לילדים בני 5־11, החליט ראש הממשלה נפתלי בנט לכנס אמש דיון בעניין חיסון ילדים בגילים אלה בארץ, בהשתתפות שר הבריאות ניצן הורוביץ וגורמי המקצוע במשרדו.

בתגובה להחלטת ה־FDA אמר אתמול ד"ר ארז ברנבוים, מנכ"ל בית החולים הציבורי אסותא אשדוד, כי "העובדה שמדינת ישראל נמצאת בסופו של הגל הרביעי, אסור לה לעמעם את המציאות, שבה העולם כולו מתמודד עם אחת המגיפות המורכבות שידענו. לכן, כל עוד לא נחסן את מרבית האוכלוסייה, קיימת סבירות גבוהה שנתמודד עם גלים נוספים של נגיף הקורונה.

"על ישראל לאמץ את החלטת ה־FDA בהקדם, להכין מלאי חיסונים מתאים ולצאת במסע הסברה כבר בימים הקרובים בדבר חשיבות חיסון אוכלוסיית הילדים. חשש ההורים הוא מובן, אך הסיכון באי־החיסון גובר עליו עשרות מונים".

גם ד"ר נוי כהן, סגן מנהלת מלר"ד ילדים בבית החולים, הצטרף לדברים ואמר ל"מעריב": "המסקנה ברורה – מיד לאחר אישור החיסון לילדים, אנא גשו לחסן את ילדיכם, לטובת בריאותם האישית בפרט, ולטובת בריאות משפחתכם והציבור בכלל".

יו"ר איגוד רופאי המדינה ד"ר זאב פלדמן שוחח אתמול עם גדי נס מרדיו צפון על החלטת ה־FDA. בראשית השיחה, אמר ד"ר פלדמן כי "החיסונים תרמו עד כה להשתלטות על התפרצות הקורונה. 56% מהחולים כיום הם בני נוער וילדים, ומהסיבות הללו יש מקום לחסן את הילדים".

הוא הוסיף: "אנחנו לא הולכים בעיניים עצומות אחרי החלטות ה־FDA. אנחנו בוחנים את הנתונים שלנו, והמומחים הישראלים יגידו את דבריהם בנושא".

על פי הדיון שהתקיים ב־FDA, מתן חיסון אצל ילדים במינון נמוך יותר - כשליש מהמינון המקובל בחיסוני מבוגרים - מראה יעילות גבוהה במיוחד נגד הדבקה סימפטומית בשיעור של 90.7%. במשרד הבריאות מדגישים כי הדבקה בקורונה אצל ילדים עלולה להוביל לתופעות לונג קוביד ותסמונת PIMS המסכנת חיים.

תופעות לוואי קלות, אשר נצפו בקרב מבוגרים כתוצאה מהחיסון (כגון חום, כאבים, עייפות), הופיעו בשכיחות נמוכה בהרבה אצל ילדים. באף ילד בקבוצת גיל זו לא הופיעה תופעת לוואי של מיוקרדיטיס (דלקת בשריר הלב).

בתוך כך, בנט והורוביץ סיכמו אתמול על ביטול מגבלת ההתקהלות של 5,000 משתתפים באירועים במקומות פתוחים, בכפוף להצגת תו ירוק. ההחלטה תיכנס לתוקף החל ממחר.