ראש הממשלה נפתלי בנט כינס הערב (חמישי) דיון על המשך ההגבלות בנתב"ג, בעקבות החשש להתפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה. בתום הדיון סיכם בנט עם שר הבריאות הורוביץ על הארכת המגבלות הנוכחיות בנתב"ג, למשך 10 ימים נוספים, החל מיום ראשון הקרוב. 

כמו כן, השניים סיכמו כי חובת הבידוד לשבים לישראל, מחוסנים ושאינם מחוסנים, תוארך באמצעות צו מנכ"ל משרד הבריאות, בכפוף לאישור ועדת הבריאות של הכנסת. חובת המלונית לשבים ממדינות אדומות תובא לאישור הממשלה, ותיכנס לתוקף בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. השניים ידונו בימים הקרובים בבחינת מגבלות נוספות ובתמריצי התחסנות.

נראה כי בנט מעוניין להחמיר עליהן ולהוסיף הגבלות חדשות במתווה הכיתה הירוקה ובתו הירוק. מתווה ההגבלות החדש שבנט צפוי לקדם יכלול את ביטול מתווה הכיתה הירוקה ומעבר למתווה של אחוז התחסנות לפי כיתה, במטרה לעודד הורים לחסן את ילדיהם. בנוסף, מעוניין בנט להרחיב את התו הירוק לקניונים ולהגביר את האכיפה של כללי התו הירוק החל מיום ראשון, כולל מתן קנסות.

ישראל סגרה את נתב"ג לכניסת זרים בעקבות וריאנט הקורונה אומיקורן (רויטרס)

שינויים במתווה "הכיתה הירוקה"

במקביל לכך, ראש הממשלה ושרי הבריאות והחינוך סיכמו להמשיך במודל הכיתה הירוקה, תוך החלת מספר שינויים. על פי הסיכום, המודל לא יחול על כיתה שבה אומתו בשלב הראשון שני תלמידים מאומתים, תרחיש זה מהווה כ-5% מהמקרים המדווחים. היה ואומת תלמיד אחד, יבצעו תלמידי הכיתה בדיקת PCR גם ביום השלישי.

עוד סוכם כי  המודל לא יחול במקרה בו אומת בכיתה תלמיד עם חשד להדבקה בזן האומיקרון. במצבים בהם לא יופעל מודל הכיתה הירוקה, תלמידים מחוסנים יוכלו ללמוד באופן פרונטלי, ותלמידים שאינם מחוסנים ילמדו בלמידה מרחוק. 

כזכור, בחודש אוקטובר האחרון הודיע רה"מ בנט כי מתווה הכיתה הירוקה יורחב לגני הילדים ומעונות היום ולערים הצהובות. לערים הכתומות והאדומות יגובש מתווה נפרד ע"י משרדי הבריאות והחינוך שיוצג בהקדם.

יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)
יפעת שאשא ביטון (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, מוקדם יותר היום בנט ושר הבריאות הורוביץ קיימו הבוקר הערכת מצב בעניין נגיף הקורונה וזן האומיקרון. במהלכו הנחה ראש הממשלה את גורמי המקצוע, לבחון אפשרויות להטלת הגבלות על לא-מחוסנים. לפי דיווח של כתבת וואלה! מירב כהן, בנט אף הציע להטיל סגר והגבלות טיסה על לא מחוסנים.

מעבר לכך, הוחלט על הגברת האכיפה בעניין התו הירוק באמצעות ברקוד, בדגש על מתן דוחות באופן מיידי, ללא התראות, למפרים את הכללים. המשרד לביטחון פנים יוביל את ההיערכות למול משטרת ישראל. בתוך כך, בהמשך להחלטות רה"מ ושר הבריאות, קיימה ועדת החוקה, בראשותו של חבר הכנסת גלעד קריב, דיון ובמהלכו אישרה הארכת איסור היציאה ל-50 המדינות האדומות ב-13 ימים עד ל-22.12.

לפי ההגבלות הקיימות כיום, ישנה חובת בידוד למשך שלושה ימים לישראלים מחוסנים או מחלימים החוזרים לארץ. בנוסף קיים גם האיסור על ישראלים לטוס ל־50 מדינות באפריקה והפסקת כניסת תיירים מחו"ל לישראל גרמו אתמול לחששות כבדים בענפי התעופה והתיירות ולביטולים של טיסות, ובמקביל לעומסים בנתב"ג בשעות שלפני כניסת ההנחיות החדשות לתוקף.


חברת אל על מסרה בעקבות ההגבלות החדשות: "נוכח הארכת ההגבלות על כניסת תיירים והמשך חובת בידוד לישראלים השבים מחו״ל, אל על מבקשת להבהיר כי עד כה מגבלות אלה הסבו לה נזקים משמעותיים בביטולי טיסות וקיטון בפעילות. אישור המשך ההגבלות היום בערב, מחייב את מדינת ישראל לפצות את חברות התעופה כפי שנמסר בהודעת הממשלה ערב קבלת ההחלטה על סגירת השמיים ועל פי המודל שנקבע מול משרד התחבורה".

ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) כתב בחשבון הטוויטר שלו: "לא מבין את ההחלטה להמשיך בבידוד של 72 שעות גם למחוסנים. לא מבין מדוע לא לאפשר לתיירים מחוסנים שעוברים בדיקות - להיכנס לישראל. אנחנו עם 90 חולים קשים במדינה, הגיע הזמן לתת לענף התיירות לנשום ולתפקד. טוב יעשו קבינט הקורונה וגם וועדת החוקה אם יבחנו את זה מחדש".

אביגל שורק מנכל אל על מסר: "איננו מתערבים בשיקול הדעת של הממשלה, אך המחירים שאנו משלמים כבדים וחובתה של המדינה לפצות אותנו, בכדי שנוכל לשרוד תקופה זו. לישראל יש אינטרס מובהק שהמוביל הלאומי יעמוד איתן".