על רקע התפשטות הזן אומיקרון ברחבי העולם, נתונים בלעדיים שהגיעו ל"מעריב" מגלים כי בשבוע האחרון נכנסו לישראל עשרות חולי קורונה דרך נתב"ג. כך למשל, 35 מתוך 45 מאומתים לאומיקרון שאובחנו ביום שישי האחרון הם ישראלים ששבו מחו"ל.

מוקדם יותר השבוע, חשפנו ב"מעריב" פרטים על טיסה שחזרה ביום שישי שעבר לישראל מצרפת. נכון לאתמול, עלה מספר המאומתים שנדבקו באומיקרון בטיסה ל־19 מתוך 185 הנוסעים. יתרה מכך, בטיסה אחרת ששבה לישראל השבוע מאותו אתר נופש, אובחנו תשעה מאומתים נוספים לזן החדש.

בנט על וריאנט "אומיקרון" (צילום: רועי אברהם /לע"מ)

רוב הנוסעים בטיסות אלה הגיעו לאחר חופשת סקי משותפת באתר נופש בצרפת, שממנו נסעו באוטובוסים מאורגנים כארבע שעות. עם הגעתם ארצה, קיבלו חלק מהנוסעים הודעה שלפיה הם נדרשים לבידוד מכיוון ששהו ליד חולה מאומת עם חשד לאומיקרון. בשלב זה הפעיל משרד הבריאות שיטה הנקראת "ריבוע הקסם", שלפיה הם מכניסים לבידוד רק את מי שישבו בספסלים הסמוכים לחולים המאומתים. עם ריבוי המקרים, הוחלט שלשום להכניס את כלל הנוסעים לבידוד של שבוע.

כשבוחנים את הנתונים עולה כי במספר טיסות נוספות שחזרו לישראל ביום ראשון שעבר, אובחנו עשרות מאומתים לנגיף. בטיסה שנחתה ממיאמי אובחנו עשרה מאומתים, בטיסה שנחתה מניו יורק – אובחנו תשעה נוספים, בטיסה שנחתה מלונדון – אובחנו עשרה מאומתים וכך גם בטיסות נוספות. בין היעדים שמהם שבו לאחרונה ישראלים מאומתים לאומיקרון – מיאמי, לונדון, צרפת, דובאי, ניו יורק, מדריד ואתיופיה.

על רקע הנתונים הללו, גורמים במערכת הבריאות מותחים ביקורת קשה על הטיפול בנושא ואף מגדירים אותו כמחדל נתב"ג. "שוב אנחנו עושים את הטעויות שעשינו בעבר. כלום לא השתנה ואנחנו לא לומדים לקח. ראש הממשלה ושר הבריאות כבר מבינים את חומרת הבעיה, אבל אף אחד לא מספיק אמיץ כדי להודיע על סגירת נתב"ג לשבוע לפחות, עד שנדע יותר כיצד מתמודדים בצורה טובה עם הבעיה", אומר ל"מעריב" בכיר לשעבר במשרד הבריאות.

גורם במערך הבדיקות: "גם כשהם נוחתים בנתב"ג ועושים בדיקה, הם ממשיכים לנסוע בתחבורה הציבורית לפני שיש תוצאות. אנחנו כבר שנתיים מעלים את הסוגיה, אבל אין לזה מענה. צריכים להבין שכל עוד השמיים פתוחים, יגיעו הנה וריאנטים נוספים ואם לא נקטע את השרשראות בזמן – נקבל מגיפה חדשה כל כמה חודשים".

במשרד הבריאות עדכנו בסוף השבוע כי התגלו לאחרונה כמה מקרים מאומתים של הידבקות בווריאנט החדש ללא מקור הדבקה ידוע שניתן לייחס להם. המשמעות של גילוי מקרים אלו היא היעדר קטיעה מלאה של שרשראות ההדבקה, מה שעלול להעיד על התחלה של אובדן שליטה בהיקפי התחלואה באומיקרון, שלפי המידע שידוע כרגע עלול להיות פחות עמיד לחיסון ולהדביק יותר מחוסנים ומחלימים יותר מהזנים שקדמו לו.