"בימים הקרובים נראה שינוי במדיניות הבידודים": התפשטות זן האומיקרון של נגיף הקורונה גורמת למתיחות לא רק בקרב הציבור, אלא גם במערכת הפוליטית. אמש, נצפה ויכוח בכנסת במהלכו סגן השר גדי יברקן השווה את מדיניות הבידודים של הממשלה למחנות הריכוז מתקופת השואה. על כך הגיב הבוקר (שני) יו"ר ועדת חוק חוקה ומשפט ח"כ גלעד קריב (העבודה) בתוכניתו של גדי נס ברדיו צפון 104.5FM.

ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח''כ גלעד קריב בדיון בוועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח''כ גדי יברקן מסולק מאולם הכנסת (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
ח''כ גדי יברקן מסולק מאולם הכנסת (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

קריב התייחס ראשית לדבריו של יברקן: "אתמול חווינו כולנו רגע של שפל כשחבר הכנסת יברקן השתמש בביטוי 'מחנות ריכוז' בהקשר למדיניות הקורונה. צר לי, שבמקום להתנצל, הוא המשיך לתרץ. זה כל כך מופרך, כל כך מעציב. אני קורא לו לומר שהדברים נאמרו 'בעידנא דריתחא, מצטער אם פגעתי', הוא יוסיף לעצמו נקודות".

"אנחנו חיים בתקופה מבלבלת", הוסיף חבר הכנסת. "אנחנו חיים בתקופה שלא ברור לנו עד הסוף מה פוטנציאל הנזק של נגיף האומיקרון. יש כאלה שחושבים שנכון ללכת בזמן זה להתנהלות מקלה, כי אתה לא יודע מה יתרחש. ממשלת ישראל באופן אחראי הלכה על הגישה היותר מחמירה, עם כל הקושי, עם כל הצער, מתוך כוונה להדק את החגורה ולראות מה קורה אחרי זה. הממשלה הזאת לא יכולה להיות חשודה שרצה מהר לסגר, אני רוצה להזכיר לך שבעיצומו של הגל הרביעי הממשלה התעקשה לפתוח את מערכת החינוך, והיום כולם מבינים שהממשלה צדקה". הוא הוסיף: "הציבור צריך לדעת שההחמרות כרגע הן צעד ביטחון נדרש".

"אני מאמין שבימים הקרובים כבר נראה מדיניות אחרת בנושא של הסגירה והפתיחה של השמיים", אמר עוד. "היום מתקיים דיון במשרד הבריאות האם לגבי המחוסנים ניתן לקצר את זמן הבידוד בעקבות חשיפה. החלטות כאלה לא יכולות להתקבל על פי מצב רוח, אלא צריכה להיות תשתית מדעית-ראשונית, לפעמים הגיבוש של התשתית הזו לוקחת זמן".

אנשים בקניון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
אנשים בקניון (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

"ישנם 30 אלף תלמידים בבידוד, זה מספר גבוה, אבל זה אחוז ממערכת החינוך הישראלית", טען קריב. "מדינת ישראל מחזיקה בשיניים את מערכת החינוך פתוחה, 99 אחוזים תלמידים הולכים כסדרם בוקר בוקר לבית הספר". חבר הכנסת המשיך: "המשק פתוח, בתי הקולנוע פתוחים, אנשים הולכים להופעות בתי העסק פתוחים".

"זה טוב מאוד שיש ביקורת על הממשלה, גם לי יש ביקורות", גרס, והטעים: "בוא נדבר על ניהול המשבר - ממשלת ישראל היא הממשלה היחידה שהגיבה בנחישות לאומיקרון. זה קרה עוד לפני שהנגיף הגיע. מדינת ישראל, כעבור 12 שעות מהגעת הידיעות מדרום אפריקה התחילה בהערכות, ובנקיטת צעדים. עם זאת, אף אחד לא חף מטעיות ותמיד אפשר לשפר. אזרחי ישראל צריכים לדעת שהממשלה הייתה מאוד מהירה, והיא גם לא נכנסה להיסטריה. עד הרגע הזה כל ההגבלות שנתנו היו בכניסה וביציאה למדינה".

נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)
נוסעים בנתב''ג (צילום: אבשלום ששוני)

קריב ניסה לעשות סדר בהנחיות לגבי מתווה הקניונים: "כל חנות מעל 100 מטר רבוע, בין אם היא בתוך קניון או מחוץ לקניון, אלא אם כן מדובר בחנות חיונית כמו בית מרקחת או סופר, פועלת לפי התו הירוק. מכיוון שבקניונים יש גם חנויות חיוניות וגם כאלה שלא, בכניסה לקניון פועלים לפי התו הסגול, ובתוך הקניון בחנויות לפי התו הירוק. זה לא דבר פשוט, ברור לי, אבל זה צעד זמני, עד שנבין מה קורה עם האומיקרון".

הוא התייחס גם לפועלו בוועדת חוק חוקה ומשפט בכנסת: "אנחנו הקפדנו להבהיר שאנחנו מאוד מעודדים חיסונים, אבל אין כפיית חיסונים. עדיין יש את האפשרות לעשות בדיקת אנטיגן למי שלא יכול להתחסן", ובסיכום דבריו אמר: "חשוב להגיד, אנחנו לא יודעים הכל על הנגיף, אוכלוסיות בסיכון - זה לא הזמן להתקהלויות המוניות. כל אחד מאיתנו אחראי לבריאותו".