עם השינויים במערך הבדיקות, מתגלה פער בין הנחיות הממשלה והציפיות מהציבור, לבין ההיענות והאמון של התושבים. זאת משלל סיבות, בין השאר בעקבות היעדר אכיפה, בלבול מההנחיות, הפרסומים על חוסר הדיוק בתוצאות של בדיקות האנטיגן, וכן העובדה כי יש לרכוש אותן באופן עצמאי, אם בכלל קיימות במלאי.

אריאל, בת 22 מירושלים, נבדקה לאחרונה לקורונה באוגוסט ולא מתכוונת ללכת להיבדק שוב בעתיד. "חליתי בעבר והמחלה עצמה לא הייתה נוראה בכלל, מה שכן היה נורא זה הבידוד", היא מסבירה. "אני מרגישה שאין סיבה שאכניס את עצמי בהתנדבות לעשרה ימי בידוד כשאני רואה שזה לא משפיע על הסביבה הצעירה שלי, מרגיש שגם ככה כולם כבר חולים. פשוט אדאג לא להיפגש עם סבא וסבתא שלי בשבועות הקרובים".

לדבריה, "יש היסטריה סביב להיבדק ולדעת שיש לך קורונה ובסופו של דבר, לצעירים זה באמת סתם כמו עוד צינון או שפעת אז אין מה לקחת את זה כל כך ברצינות. אני מרגישה שגם אם אני אחלה אני מעדיפה לא לדעת כי בסוף זה יעצור לי את החיים לעשרה ימים, ואני חושבת שזו לא סיבה לעצור את החיים. למה שאפסיד כסף וזמן ואתקע בבית?".

אריאל טוענת כי הסירוב להיבדק נובע גם משיקול כלכלי. "אף אחד לא שילם לי על ימי העבודה שהפסתי כשהייתי חולה בבידוד, וזה כמובן גם שיקול נפשי. אני לא רוצה להיות עשרה ימים לבד סגורה בבית".
 

שוש, תושבת תל אביב, נבדקה לקורונה לפני ארבעה ימים, לאחר שלא חשה בטוב. "לא הבנתי אם זו הייתה קורונה או שפעת או סתם חולי רגיל כמו שהיה לפני שלוש שנים, אז עשיתי בדיקת אנטיגן ביתית שיצאה שלילית". לדבריה, היא לא מאמינה לתוצאות הבדיקות. "חלאס, יש חולי באוויר, צריך להבין שזה קיים, לא להילחץ מזה. כמו שהייתה שפעת עד לפני שנתיים. חולי הוא חלק מהחיים שלנו, תפסיקו להדביק לו שמות כמו קוביד ואומריקון ולהדביק לו טייטלים כדי לנסות להרתיע ולזרוע פחד".

מתחם בדיקות קורונה בצומת גולני (צילום: ירון בלושטיין/TPS)
מתחם בדיקות קורונה בצומת גולני (צילום: ירון בלושטיין/TPS)

שוש מדגישה כי תיבדק לקורונה רק אם תתבקש על מנת להשתתף באירוע ספציפי. "אני לא אעשה את זה כי אני רוצה לעשות או כי אני מאמינה בבדיקה הזו", היא אומרת ומסכמת: "השגרה שלי ממשיכה, אני לא נמנעת מהתקהלויות, אני הולכת לאן שאני רוצה ללכת. אני מכבדת את המקומות שרוצים שאשים מסיכה אבל מבחינתי זה בולשיט".

תושב הדרום מצהיר כי לא יעשה בדיקה אנטיגן מכיוון שהאמינות שלהם מוטלת בספק, במיוחד בזן אומיקרון. "הבדיקה הזאת לא אמינה ב-100%. גם אם בן אדם עושה אותה ויוצא חיובי יכול להיות שהוא שלילי, וגם הפוך. גם הבדיקות יקרות מאוד. רוצים שאנשים יעשו בדיקות אז שהמדינה תממן את הבדיקות. בן אדם שטס לחו"ל שיעשה על חשבונו, סטודנטים ותלמידים - שהמדינה תשלם על הבדיקות".

תושב נוסף לא הולך להיבדק מחשש שייכנס לבידוד ולא יפוצה: "אני עצמאי ואם אצא חיובי לקורונה אני נכנס לבידוד של שבוע ואף אחד לא מפצה אותנו כלכלית על ההפסדים. המדינה חייבת לפצות עצמאים שבבידוד, אחרת לא ילכו להיבדק כלל".