מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM על מצב הקורונה בישראל והחשש מפני הווריאנט החדש והמדבק של האומיקרון, שזכה לכינוי BA.2.

בפתח דבריו סיפר אש כי הווריאנט החדש כבר הגיע לארץ: "הווריאנט החדש BA.2 כבר בישראל. כמה עמוק? אנחנו מעריכים, על בסיס הריצופים, שזה בערך 10% מהריצופים. זו הערכה גסה. מדובר במאות ישראלים, בוודאי. החשש הגדול הוא מכך שהוא מדבק יותר מאחיו, האומיקרון המקורי". 

כשנשאל עד כמה הוא מידבק יותר בהשוואה לאומיקרון השיב אש: "אנחנו מעריכים שזה משהו בסביבות בין 30 ל-50 אחוז. מצד שני, הוא לא גורם למחלה יותר קשה. קרוב לוודאי שהמחלה נראית אותו דבר כמו האומיקרון". 

על החשש שחולים שחלו באומיקרון יידבקו בווריאנט החדש אמר: "את זה אנחנו לא יודעים עדיין. להערכתי האישית, אני לא חושב שזה יהיה בסבירות גבוהה, שיקרה דבר כזה. אנחנו יודעים שיש מקרים בודדים כאלה, אני לא חושב - גם ממה שאנחנו מסתכלים על העולם - שיודעים להגיד שזה יכול ליצור גל נוסף, כלומר להדביק בצורה משמעותית את אלה שנדבקו לאחרונה באומיקרון". 

כשנשאל אם הווריאנט החדש עלול להוביל לגל שישי השיב: "אני אומר את הדברים בזהירות, אני מקווה מאוד שלא. יש מדינות שהוא כן העלה את התחלואה אחרי שכבר הייתה ירידה, למשל דנמרק. לעומת זאת, יש מדינות שהוא משפיע פחות, אולי בגלל שההתפשטות של האומיקרון המקורי הייתה יותר נרחבת. זה לא שלא חוששים, אבל אני מקווה ומעריך שזה לא ישנה את התמונה ואנחנו נראה את עצמנו יוצאים מהגל הזה". 

על גל התחלואה הנוכחי סיפר אש כי "אנחנו בירידה, המספרים יורדים בימים האחרונים, וזה די ברור מכל מיני פרמטרים שאנחנו עוקבים אחריהם. עדיין לא רואים את זה בצורה ברורה בתחלואה הקשה, וזה צפוי שזה ייקח עוד יום-יומיים". 

כשנשאל עד כמה מבחינתו אנחנו קרובים לסף הספיקה בבתי החולים השיב: "אנחנו נמצאים במקום מאוד לא פשוט. בתי החולים מאוד עמוסים וזה שילוב גם של התחלואה הקשה וגם של היעדרות הצוות בגלל תחלואה. להמשיך במצב הנוכחי הרבה זמן, יהיה קשה מאוד, ובוודאי אם המספרים יעלו מעבר לזה, כך שאנחנו די על הסף הזה". 

הוא הוסיף: "העומס בוודאי פוגע באיכות הטיפול הרפואי על כל המשמעויות מכך. אנחנו יודעים את זה, המספרים האלה הם גבוהים, וכשאתה מסתובב בבתי החולים אתה רואה איך הצוות באמת עובד מאוד מאוד קשה. היכולת שלו לתת תשומת לב לכל מטופל ומטופל יורדת בעקבות כך שיש עומס ומחסור בצוותי רפואה. היום יש כ-6,500 נעדרים מעבודה, הרוב בגלל שהם חולים, מאומתים, ויש חלק גם שהם נמצאים בבידוד בגלל בן משפחה מאומת". 

כשנשאל אם הוא מסכים עם האפשרות לבטל את התו הירוק ענה: "כן. זה לא ביטול התו הירוק, זה צמצום למקומות עם הסיכון היותר גבוה. והשיקול היה בגלל האומיקרון שעוקף את החיסונים ובמשקל בין המגבלות לעומת התועלת שירדה, אז החלטנו לצמצם את זה למקומות שיש בהן סיכון יותר גבוה, ובסופו של דבר, התועלת יותר גדולה". 

כשנשאל אם זה נכון שבנט לא אהב את הצעד הזה מלכתחילה, ופשוט נכנע ללחץ של ליברמן, ענה אש: "אני לא יודע מה היה מאחורי הקלעים. אני אומר שעל פני השטח היה דיון בתועלת אל מול המחירים. התועלת ירדה בתו הירוק בגלל האומיקרון, המחיר קיים, ולכן צריך כל הזמן לשנות את ההחלטות".  

לסיכום, נשאל האם ההימור הגדול שלקחו במדיניות ההכלה, כלומר "לחיות לצד האומיקרון", הצליח, הסביר הפרופסור: "לא הייתי קורא לזה הימור, ואני לא בטוח שאפשר להגדיר מה זה הצליח או לא הצליח. אנחנו לא יודעים מה היה קורה אם היינו עושים אחרת. את כל ההחלטות והשיקולים אנחנו עושים מתוך ניתוח המצב. המצב עם האומיקרון השתנה, ההחלטות היו הרבה יותר מורכבות, ואחרי שנתיים של מגפה יש חשיבות להתנהלות של חיי היום יום שלנו. אי אפשר להישאר בכלים הישנים של סגרים ומגבלות, זה הרבה יותר קשה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, fm103