האחראים להתפרצות במזרח התיכון? לפי דיווחים שהתפרסמו היום (שלישי) ברשת BBC, ניתוח נתונים של טיסות שהופעלו על ידי חברת התעופה האיראנית המרכזית, מאהן, שהמשיכה לטוס באופן סדיר שעה שחברות אחרות השביתו את פעילותן בעקבות התפשטות הקורונה, תרמה רבות להתפשטות הנגיף הקטלני במזרח התיכון. 

חברת התעופה הפעילה מאות טיסות מאיראן ואליה, כמו גם לעיראק, לאיחוד האמירויות ולסוריה, בין סוף חודש ינואר לסוף חודש מרץ. כל המדינות האמורות העניקו לחברה אישור תעופה בשטחיהן. 

גורמים בחברת התעופה מסרו ל-BBC כי עשרות מחברי הצוות שעבדו בטיסות המדוברות מפגינים כעת תסמיני המחלה, וכי במהלך הטיסות הביעו לא פעם את חששם מפני הידבקות בפני ההנהלה, אלא שלא זכו להתייחסות ואף הושתקו בתגובה. 

קורונה באיראן  (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Ali Khara via REUTERS)
קורונה באיראן (צילום: WANA (West Asia News Agency)/Ali Khara via REUTERS)

כזכור, איראן הושפעה קשות מהמגיפה, ומספר החולים עומד עתה על 99,970 בני אדם לצד 6,340 קורבנות. בחודש שעבר עלתה סברה במודיעין הישראלי כי המשטר באיראן מסתיר את נתוני האמת של מגיפת הקורונה. להערכת המודיעין, הנתון שנמסר בנוגע למתים מהמגיפה, שעמד עת פרסום הנתונים על 4,000 קורבנות, גבוה בין פי שלושה לפי ארבעה מהמספר המדווח. לפיכך, מספר המתים מהמגיפה עומד שם בפועל על בין 12 אלף ל-16 אלף, נתון שמציב את איראן בצוותא עם המדינות שבהן מספר המתים הוא הגבוה ביותר. ההערכה היא שגם מספר החולים המאומתים ברפובליקה האסלאמית גבוה הרבה יותר מהמדווח.

בישראל זהירים בהערכה האם משבר הקורונה יכול להוביל לחוסר יציבות של המשטר שם, אבל השילוב של מצב כלכלי קשה בגין הסנקציות האמריקאיות ביחד עם משבר הקורונה ובעיות תפקוד קשות של גופי הממשל באיראן מתבטא בחוסר אמון וזעם בקרב אזרחי איראן כלפי הממשל.