על רקע החזרה ההדרגתית לשגרה אחרי צעדי הסגר, ארגון הבריאות העולמי הפציר בכל המדינות לשמור על כוננות גבוהה מחשש לעלייה מחודשת במספר מקרי ההידבקות בגל הראשון של מגיפת הקורונה. "הנגיף מחפש כל הזדמנות", הזהירו.

ד"ר מייק ריאן, מנכ"ל התוכנית למצבי חירום של סוכנות האו"ם, התריע כי העולם "נמצא באמצע הגל הראשון" של ההתפרצות, וכי "אנחנו עדיין בשלב שבו המחלה נמצאת בדרכה מעלה. אנחנו צריכים להכיר בעובדה שהמחלה יכולה לזנק בכל רגע", הזהיר והוסיף: "אנחנו לא יכולים לבצע השערות רק כיוון שהמחלה יורדת כרגע, ואנחנו עלולים לעמוד בפני שיא שני".

מריה ון קרחובה, אפידמיולוגית בכירה בארגון הבריאות, הדגישה כי "כל המדינות צריכות להיות מוכנות לאתר במהירות מקרי הידבקות, אפילו מדינות שהצליחו לדכא את הנגיף". לדבריה, "כאשר לנגיף יש הזדמנות הוא יכול לעבור בקלות".

למרות האזהרות, נמשכים צעדי ההקלה במדינות רבות. ממשלת גרמניה שוקלת להסיר את הגבלות הנסיעה למספר מדינות ביבשת, כולל בריטניה, ב־15 ביוני. המסעדות באיראן יכולות לקבל לקוחות החל מאתמול, והרשויות בסעודיה הודיעו על סיום העוצר ב־21 ביוני ועל פתיחת מסגדים למעט בעיר מכה.

קורונה - תור בכניסה לסופר בבריטניה (צילום: David Rogers/Getty Images)
קורונה - תור בכניסה לסופר בבריטניה (צילום: David Rogers/Getty Images)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הודיע שמצעד הניצחון לציון 75 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה יתקיים ב־24 ביוני, אחרי שנדחה מהמועד המקורי ב־9 במאי.  מנגד, נשיא הפיליפינים רודריגו דוטרטה הבהיר שהלימודים לא יתחדשו עד שלא יפותח חיסון יעיל. "עד שאני לא אהיה בטוח שזה בטוח לגמרי, אין טעם בדיבורים על פתיחת הכיתות", אמר.

בבריטניה, ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פרסם את תוכניותיו החדשות להחזיר לחיים את הרחובות בממלכה, כשהצהיר על פתיחה מחודשת של כל החנויות הלא חיוניות במדינה ב־15 ביוני, כמו גם שווקים חיצוניים ואולמות תצוגה לכלי רכב, אשר יורשו לפתוח את שעריהם כבר ב־1 ביוני.

עם זאת, המהלך "מותנה בהתקדמות במאבק נגד וירוס הקורונה", וכל עוד החנויות יקפידו על הנחיות התרחקות חברתיות מחמירות.  ההכרזה המשמחת של ג'ונסון לתושבי בריטניה הגיעה לאחר לחץ פוליטי מסיבי שהופעל עליו בדבר הדחתו של עוזרו הבכיר והמתכנן הראשי של קמפיין הברקזיט דומיניק קמינגס, שספג ביקורת גדולה לאחר שנחשף כי הפר את הנחיות הממשלה בעיצומו של הסגר הכללי שהוטל על הממלכה.

בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)
בוריס ג'ונסון (צילום: רויטרס)

קמינגס מצדו סירב להתנצל, והתעקש כי נסיעתו למרחק של כ־400 ק"מ מלונדון לבית הוריו שבמחוז דרהאם, כדי לקבל עזרה בשמירה על בנו בן ה־4, בזמן שהוא ואשתו היו חשודים כחולים בנגיף, הייתה במסגרת הכללים.

בתוך כך, מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי תאודרוס אדהנום גברה־יסוס הודיע שלשום על הקפאת הניסויים בתרופת ההידרוסיכלורוקווין כטיפול אפשרי בחולי הקורונה. זאת בעקבות מאמר שפורסם בכתב העת הרפואי The Lancet, שמעלה אפשרות שהתרופה, שנועדה במקור למניעה וטיפול במחלת המלריה, עלולה לגרום לבעיות לב ומעלה את הסיכון למוות אצל חולי קורונה.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שקידם את השימוש בתרופה ואף טען בשבוע שעבר שנטל אותה מדי יום במשך שבועיים כדי למנוע את הידבקותו בנגיף, אמר בראיון טלוויזיוני כי הפסיק את השימוש בה.