ראש מינהל המזון והתרופות, סטיבן האן, אמר היום במהלך מסיבת עיתונאים שהוא מוכן להתחסן בעצמו ברגע שהחיסונים יהיו זמינים, וזאת על מנת להרגיע שהחיסון בטוח. גם מנכ"ל ביונאק, אוגור סהין בשיחה עם רשת CNN כי "הודעת ה-FDA על אישור חיסון הקורונה של פייזר וביונטק מהווה צעד מכריע בפיתוח חיסון מהדור החדש".

חיסון קורונה של פייזר. צילום: רויטרס

בראיון, שנערך אחרי הודעת המינהל האמריקאי, הוסיף סהין כי "מדובר באבן דרך חשובה ביותר. אני שמח שקיימנו פגישה כל כך טובה עם ה-FDA, ושהחיסון שלנו אושר בסופו של דבר, כדי שנוכל להעמיד אותו לרשות האמריקאים". ההחלטה הוסיפה את ארצות הברית לרשימת המדינות שאישרו את החיסון, בהן בריטניה - בה לפחות אלפיים איש קיבלו את החיסון. 

סהין ציין כי "התוצאה החשובה ביותר שאנחנו מצפים לה היא שהאנשים המחוסנים יהיו בסיכון נמוך יותר להזדקק לאשפוז. המשמעות היא שיהיה סיכון נמוך יותר באשפוזים בארצות הברית". עם זאת, הוא צינן מעט את ההתלהבות, והסביר: "לא תהיה לנו השפעה ישירה על התפשטות המגפה בחודשים הקרובים, מפני שאנחנו צריכים כמובן להגיע לחלק גדול מהאוכלוסייה, כדי להפחית את מהירות ההתפשטות של הנגיף".

כאמור, עד כה פייזר הצליחו לייצר רק כמה מיליוני מנות עבור ארצות הברית, ולדברי סהין - הדבר לא צפוי להשפיע באופן מיידי על המגיפה, אלא רק לאחר שאנשים נוספים יחוסנו.

"מידה ההשפעה תלויה במהירות בה נוכל לבצע את ההשקה של החיסון, ומתי חברות אחרות יצטרפו אלינו", הסביר המנכ"ל של החברה הגרמנית, "אני מעריך שנראה את תחילת ההשפעה בסביבות חודש מרץ, ומקווה שהאביב יביא לכך שיהיה מטבע הדברים שיעור נמוך יותר של מחלות". הוא הוסיף כי "השילוב של החיסון ושל מזג האוויר - עשויים לעזור לנו לוודא שהקיץ הבא יהיה טוב מהמצב כעת".

הוא התייחס לתופעות הלוואי השונות הצפויות למחוסנים, זאת עפ"י הניסויים השונות, וציין כי "נתוני הביטחון מראים שמדובר בחיסון בטיחותי, בעל תופעות לוואי קלות ובינוניות, בהן כאב במקום ההזרקה, חום וכאבי ראש אצל חלק מהמשתתפים. על בסיס המחקרים, אנחנו יכולים לומר שמדובר בחיסון בטוח ויעיל ביותר".

המנכ"ל התייחס לנושא בוער נוסף והוא השאלה במשך כמה זמן החיסון יכול להגן על האנשים. "זה חשוב מאוד, זמן החסינות תלויה בשני דברים - האחד הוא החיסון עצמו, והדבר השני הוא הנגיף", ציין, "אנחנו יודעים כי ישנה סבירות גבוהה יותר להדבקה נוספת של אנשים שלא ייצרו נוגדנים לקורונה, ואנחנו יודעים שמצב הנוגדנים הנדרש במקרה הזה הוא גבוה יחסית".

לדבריו, המשמעות היא שצריך לראות במשך כמה זמן הנוגדנים שנוצרים בעזרת החיסון נשארים. "עלינו לעקוב אחר רמות הנוגדנים במשך שלושה, שישה, תשעה ו-12 חודשים", הדגיש סהין, "יש לנו נתונים של שלושה חודשים, המראים כי רמת הנוגדנים יציבה יחסית, אך נמשיך לעקוב אחרי הנתונים". 

חיסון קורונה של פייזר (צילום: Matthew Horwood/Getty Images)
חיסון קורונה של פייזר (צילום: Matthew Horwood/Getty Images)

בפייזר קיוו שיצליחו לייצר מאות מיליוני מנות חיסון עד כה, אך כעת יש ברשות הרבה פחות מהמתוכנן. "תכננו לייצר כ-1.3 מיליארד מנות חיסון בשנת 2021, ועכשיו מתוך ההבנה שאנחנו עשויים להידרש למנות נוספות, התחלנו להעריך לפני מספר שבועות אם נוכל לייצר מנות נוספות", הסביר, "המשמעות היא שאנחנו צריכים להבין את האילוצים השונים - כמו זמינות חומרי הגלם, זמינות המכונות, חדרי הייצור וכושר המילוי והגימור". 

הוא העריך כי בסוף ינואר החברה תוכל לקבוע בבירור האם תוכל ליצר יותר מנות מהמתוכנן, ואם כן - אז כמה מנות בסך הכל. בסיום הראיון הדגיש כי קיימת דרישה למנות חיסון. "זה נחוץ, ואנחנו צופים כעת כי הצורך העולמי בחיסון שלנו גבוה בהרבה ממנה שהערכנו בהתחלה, מפני שחלק מהחיסונים שתוכננו לשנת 2021 יגיעו מאוחר יותר", סיכם.

בתוך כך, מנכ"ל אסטרהזנקה אמר היום כי "בהנחה שנתוני ניסוי החיסונים בארה"ב יהיו חיוביים, אנחנו נוכל להפיץ את החיסונים שלנו בארה"ב מתישהו במהלך שש השבועות הקרובים".