סוכנות התרופות של האיחוד האירופי (EMA) הודיעה היום (חמישי) כי תחל לבחון את יעילות החיסון הרוסי נגד קורונה - הספוטניק 5. אם תאשר הסוכנות את החיסון הרוסי, יהיו מדינות האיחוד האירופי למדינות המערביות הראשונות המשתמשות בחיסון הזה.

ההודעה על בחינת הסוכנות את החיסון הרוסי מגיעה על רקע שלל דיווחים בתקשורת בתקופה האחרונה, לפיהם צפוי מחסור במנות חיסון ברחבי יבשת אירופה בחודשים הקרובים. בתוך כך, הצהירו מנהיגי צרפת וגרמניה כי לא יהססו לאשר את החיסון לשימוש במדינותיהם, אם אכן יאושר על ידי הסוכנות האירופית.

החיסון, שפותח ומיוצר ברוסיה, הופץ עד כה במדינות רבות ברחבי העולם, ביניהן ארגנטינה ומדינות נוספות בדרום אמריקה, דרום מזרח אסיה, מזרח אירופה ואף ברצועת עזה. רוסיה הודיעה כי אם יוחלט לאשר את החיסון לשימוש באיחוד האירופי, יהיה ביכולתה להעביר עד חודש יוני למעלה מ-50 מיליון מנות חיסון.

לפני כשבועיים פורסמו תוצאות מחקר מקיף שנערך בחיסון ספוטניק 5, ומהם עולה כי הוא יעיל בלמעלה מ-91% מהמקרים. המדענים שבחנו את הנתונים אמרו לאחר הפרסום כי "התוצאות של השלב השלישי מראות כי לעולם יש עוד חיסון לסמוך עליו במאבק נגד הנגיף הקטלני". בנוסף, המדענים הצדיקו את החלטת הממשל הרוסי שלא לחכות לתוצאות המבחנים ולהתחיל לחסן באמצעות החיסון.

אם יאושר, צפוי החיסון ספוטניק 5 להפוך לחיסון הקורונה הנפוץ ביותר ברחבי העולם. הפצתו ברחבי העולם נחשבת קלה יחסית, משום שהוא לא נזקק לאחסון בטמפרטורה נמוכה כמו החיסונים של חברת פייזר. בנוסף, ספוטניק 5 נחשב חיסון זול באופן יחסי.

בתוך כך, לפני כשבועיים פורסם סקר מקיף שנערך ברוסיה, ולפיו כשני שליש מהרוסים מסרבים להתחסן בחיסון הרוסי. הנשאלים במחקר, ובייחוד הצעירים שבהם, השיבו כי הם חוששים מהשפעות הלוואי שיתכן ונגרמות בשל נטילת החיסון, ביניהן הסיכוי לחלות בשפעת ולסבול מעייפות.