נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא היום (שבת) דברים בפסגת G20 בנאום וידאו מוקלט, במהלכו התייחס למגפת הקורונה, הפציר במדינות העולם לאשר את החיסון הרוסי ספוטניק וקרא לארגון הבריאות העולמי לייעל ולזרז את הליך אישור החיסונים, בצל המוטציות המתפתחות של הנגיף. זאת, בצל נתוני התחלואה ברוסיה, ששברו היום שיאים חדשים עם 40,251 מקרים מאומתים שאובחנו ברחבי המדינה ו-1,160 חולים שמתו. 

לחצו כאן לכל מה שצריך לדעת על הזזת שעון החורף

"המדינות מובילות בעולם זקוקות למנגנון עבודה שיאפשר עדכון שיטתי של החיסונים נגד המוטציות המתפתחות של הנגיף, לצד הכרה הדדית בחיסונים זה של זה", אמר. הוא הוסיף כי נדרש יותר שיתוף פעולה בינלאומי מבחינת הכרה הדדית של חיסונים ותעודות חיסונים על ידי ממשלות.

במהלך דבריו פוטין אף האשים חלק מממשלות העולם ב"תחרות שלדעתי אינה הוגנת ופרוטקציוניזם". לדבריו, "חוסר הנכונות של מדינות מסוימות, כולל חברות ב-G20, להכרה כזו בחיסון, פוגעת במאמצי החיסונים העולמיים ומחמירה את אי השוויון בגישה לחיסון". 

לארגון הבריאות העולמי (WHO) יש תפקיד מרכזי גם כן, הוסיף פוטין. "זה חיוני שארגון הבריאות העולמי יאיץ את תהליך האישור הראשוני של חיסונים ותרופות חדשות, כלומר להעריך את האיכות, הבטיחות והיעילות שלהם", אמר.

פוטין הוסיף וציין כי החיסון הרוסי ספוטניק והגרסה החד-רכיבית שלו ספוטניק לייט, שיכולה לשמש זריקת דחף לחיסונים אחרים, שימשו בהצלחה במדינות רבות כדי להגן על אוכלוסיותיהן מפני הקורונה. זאת בעוד מדינות מערביות רבות לא אישרו את החיסון הרוסי ואינן מכירות בו לנסיעות בינלאומיות. 

ההתאוששות הכלכלית העולמית, לרבות בתעשיות כמו תיירות שהושפעו הכי הרבה מהמגיפה, תלויה בשיעורי החיסונים ובביטול הצנזורה בעניינים הקשורים לבריאות בין מדינות, סיכם. 

כזכור, לאחרונה ישראל הכירה בחיסון הרוסי עבור כניסת תיירים זרים לארץ, בכפוף לבדיקות ובידוד כמפורט במתווה. הכרה זאת הגיעה כמחווה לפוטין בעקבות פגישתו עם ראש הממשלה בנט, והיא שנויה במחלוקת מבחינת רבים במערכת הבריאות.