בין ארוחת ערב עם השחקן והקומיקאי האמריקאי מייקל רפפורט לפני חזרתו לארצות הברית אחרי ביקור אינטנסיבי בן למעלה משבועיים בישראל, ובין טיול עם המפיק המוזיקלי והאמרגן סקוטר בראון (ג’סטין ביבר, אריאנה גרנדה, קניה ווסט) והכוכבת ההוליוודית דברה מסינג וליווי של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב משדה התעופה לבית המלון, אוריאל דיסון, לאה גורשיין ושרה גרנוף, האחראים על הבאת המשפיענים הגדולים בעולם לישראל בתקופה האחרונה – בקושי מוצאים זמן לישון, שלא לדבר על להתראיין.

נסע לבארי ולכיכר החטופים: הכוכב ההוליוודי מתייצב לצד ישראל ולא עושה חשבון
דברה מסינג וסקוטר בראון חותמים על השבת החטופים

“אנחנו צוות של שלושה אנשים שמנהלים את הדבר הזה אבל יש חבורה נהדרת של כ־50 אנשי מקצוע כמו צלמים, מפיקים, מדריכי טיולים, עורכי דין ועוד שעובדים איתנו ובלעדיהם לא היינו יכולים להצליח לעשות זאת", אומר דיסון, ומציין כי את ההשפעה של הרשתות החברתיות ושל בלוגרים, יוטיוברים ומשפיענים הוא זיהה עוד כשהיו בחיתוליהם. “הבנתי לפני כולם את מידת ההשפעה שיש להם, וידעתי שאני רוצה להיות חלק מהדבר הזה. במשך מספר שנים ניהלתי את נושא המדיה במשרד החוץ ועסקתי שם גם בהסברה, והבנתי שיש פוטנציאל בהבאת משפיענים לארץ.

"

שרה לאה ואוריאל דיסון (צילום: צילום פרטי)
שרה לאה ואוריאל דיסון (צילום: צילום פרטי)
כל פעם שידוענים הגיעו לארץ, כמו למשל קונאן או'בראיין בזמנו, אנשים עפו על זה. אנשים הבינו את המשמעות של זה, אבל ב־2017 כשהגעתי למשרדים ממשלתיים והצעתי להם להביא משפיענים לארץ עם הקשרים שיצרתי בחו"ל – כולם הרימו גבה ונפנפו את זה. ב־2019 עברתי לניו יורק ועבדתי בדיגיטל של קמפוס של NYU, כשבמקביל התחלתי לגלגל את הרעיון של ליצור קשרים ולהזמין משפיענים לתמוך בישראל. מי שהתלהבה מהרעיון היא שרה גרנוף, שהפכה לשותפה העסקית שלי, ויחד הקמנו את המחלקה למדיה בארגון ההסברה האמריקאי
Maccabee Task Force, שפועל מאז 2015 למיגור האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית, והסכים לפרוש חסותו על הרעיון. בהמשך הצטרפה אלינו גם לאה גורשיין וכבר שלוש שנים אנחנו בתוך זה".

למה היה חשוב לך להביא לפה משפיענים?
“אנחנו עם קטן עם מוניטין לא הכי טוב, לא כיהודים ולא כישראלים, באופן יחסי למה שאנחנו באמת. יש הבדל עצום בין מה שאנחנו ובין איך שתופסים אותנו, והבנתי שיש קמפיין הסברתי שמאוד עניין אותי מקצועית. השינוי בעזרת משפיענים הוא משהו מאוד מדויק ואפקטיבי שיכול לשנות את התפיסה כלפינו, כי זה לא קמפיין שנראה כמו פרופגנדה, זה בא מהמשפיענים עצמם. לכן גם המשפיענים שהבאתי לא תייגו אף ארגון כי היה חשוב לי שזה יהיה מאחורי הקלעים, והבקשה היחידה שלי מהם הייתה לתייג באינסטגרם את ישראל.

"ניסיתי גם לא לדבר על זה כדי שה־BDS לא יתחיל להעלות אותנו על המוקד ולאיים על המשפיענים, ולכן אנחנו מתראיינים כיום בעיקר לתקשורת הישראלית ולא לכלי תקשורת בינלאומיים. גם בפניות למשפיענים אני לא מכניס שום דבר פוליטי לשיחה כדי שהם לא יחשבו שזו תעמולה, הכל נעשה בצורה זהירה וממוקדת. חלקם מקבלים איומים ומאבדים עשרות אלפי עוקבים על זה שהם מגיעים לישראל, אבל הם זוכים בעוד עוקבים ומרגישים שחשוב להם לבקר פה ולהיות חופשיים לעשות זאת".

“לחוות את הפצע"

עד פרוץ המלחמה הצליחו השלושה להביא לארץ שמות בולטים כמו נואה שנאפ (כוכב הסדרה “דברים מוזרים"), לוק אוונס (כוכב “התנגשות הטיטאנים", “שלושת המוסקטרים" ו"מהיר ועצבני 6"), נת’ניאל בוזוליק (“יומני הערפד"), סאמר ריי (דוגמנית הפיטנס האמריקאית) וה"נלק בויז" (כוכבי יוטיוב). “הם באו במטרה ליהנות מטיול בישראל, ובסוף אני הופך אותם לתומכי ישראל. הם מגיעים לבלות עם חברים ודרך זה אני משווק להם את ישראל", מסביר דיסון. “אנחנו מארגנים לפרטי פרטים את הטיולים שלהם, את בתי המלון ואת כל השהות שלהם כאן. אם הם לא בוכים מהתרגשות תוך כדי הטיול, ואני מתכוון ללפני המלחמה, אז מבחינתי לא מיצינו את זה עד הסוף".

נת'ניאל בוזוליק (צילום: צילום מסך אינסטגרם)
נת'ניאל בוזוליק (צילום: צילום מסך אינסטגרם)

“'Maccabee Task Force' הוא המאמץ המוביל את המאבק למען ישראל ברשתות החברתיות", מוסיפה גורשיין. “לפני המלחמה הבאנו לישראל למעלה מ־100 מפורסמים ומשפיעני מדיה חברתית. צורת ההסברה היעילה ביותר היא מפה לאוזן ממקור מהימן, ולמשפיעני המדיה החברתית הללו יש מיליוני אנשים שעוקבים אחריהם, אוהבים אותם וסומכים עליהם. וכך החלטנו לשנות את הנרטיב המקוון כלפי ישראל. אנו מציעים למשפיענים טיולי ‘הכל כלול’ לישראל, וכך מפורסמים ומשפיעני מדיה חברתית מקדמים נרטיבים פרו־ישראליים ופרו־יהודיים עם התוכן שלהם מהשטח".

“ישראל היא מדינה של פרדוקסים וסתירות", מסבירה גרנוף. “אנחנו מדינה של מדע ורוחניות, המשפרים ומפתחים כל תחום. זו לא המציאות באמריקה כיום, שבה נמנעים מדת ומרוחניות ומתעלמים מאמונות שונות. חקר הנרטיבים והסיפורים בשטח פותח עולם של שאלות והבנות של דרכי חיים שונות. אני אוהבת לחבר דרך העשייה שלנו את המוחות המבריקים והמשפיעים בעולם למציאות היומיומית המורכבת של החיים והחשיבה בישראל. המטרה שלנו היא לגרום לכל צעיר במערב להכיר ולהרגיש נוח עם המציאות בישראל, וללמוד על ישראל דרך מקורות שהצעירים סומכים עליהם, במיוחד משפיעני רשתות חברתיות וסלבס. התחלנו את העבודה שלנו במטרה להילחם באנטישמיות באמריקה. הרגשתי שסטודנטים באוניברסיטאות כיום לא יכולים להביע בפרהסיה את הקשר היהודי שלהם לישראל, שהיא נדבך כל כך בסיסי בדת ובתרבות שלנו. זה הבסיס למה שעודד אותנו לעשות מה שאנחנו עושים".

לדברי דיסון, ה־7 באוקטובר הוביל אותם להשקיע את כל מרצם ומשאביהם בלוחמה ברשתות החברתיות דרך הבאת המשפיענים והכוכבים הגדולים ביותר לישראל, הפעם לא לצורך טיול ובילויים אלא כדי שיחוו את הפצעים המדממים של המדינה.

“זה התחיל מזה שהפסקנו מיד את הטיולים שתכננו שכללו 80% כיף ו־20% פוליטיקה, וב־8:00 בבוקר בשבת השחורה כבר התחלנו לדבר עם כל 100 המשפיענים שהבאנו לארץ לפני המלחמה שיש להם פחות או יותר 400 מיליון עוקבים ביחד, ופמפמנו להם בוואטסאפ, בטלפון ובאינסטגרם תוכן ציוני פרו־ישראלי והם שיתפו במצטבר מעל 5000 פוסטים וסטוריז שלנו", הוא מספר. "מתחילת המלחמה הגענו למעל 700 מיליון חשיפות ברשתות החברתיות, כשבקושי השקענו בזה כסף, בעיקר קיימנו עמם שיחות והסברנו להם על המצב בארץ, כי רובם לא יהודים ולחלקם אין שום קשר לישראל.

"עוד נקודה שחשוב להבהיר היא שלפני המלחמה היה צלם שהסתובב איתנו והיה מעלה סרטונים של המשפיענים בביקורם בארץ, אבל מאז המלחמה אנחנו עורכים, מפיקים ומביימים סרטוני הסברה מושקעים, וזה הרבה יותר מורכב. אנחנו יוצרים דוקומנטרי ברילס של שלוש דקות, יוצרים עשרות סרטונים כאלה ומעלים. המטרה היא להגיע למיליארדי חשיפות וצפיות בקרב קהל היעד ממקור שהצופים בוטחים בו. אם מאוד נתאמץ נצליח להגיע לדעתי לחמישה מיליארד חשיפות עד ה־7 באוקטובר הבא, שהשווי הכספי של זה הוא יותר מ־100 מיליון דולר".

כחודש אחרי תחילת המלחמה החלו השלושה להביא משפיענים וכוכבים בינלאומיים לישראל, כשהראשון שהגיע היה השחקן והדוגמן האמריקאי־יהודי ג’יימס מאסלו (“ביג טיים ראש"), שביקר בעבר בארץ. “ג’יימס הגיע ב־21 בנובמבר, ערך פה טיול סופר־משמעותי ונפגש בין היתר עם משפחות מהעוטף שפונו מבתיהן, פגש את משפחות החטופים וביקר ניצולים", מספר דיסון. "למעשה הוא פתח את התיאבון למייקל רפפורט ולדברה מסינג לבוא, כי הוא שיתף עם מיליוני העוקבים שלו ברשתות את מה שהוא חווה וראה".

“חבר מביא חבר"

אחרי מאסלו הגיעו לאחרונה השחקנים היהודים מייקל רפפורט, דברה מסינג, ברט גלמן (כוכב “דברים מוזרים"), סקוטר בראון, לי קרן (“בוראט") ועוד, שביקרו בקיבוצי העוטף, נפגשו עם משפחות החטופים ונפגשו עם פצועים ולוחמים. “מה היופי? שגם אנשים שלא אנחנו הבאנו נכנסו לתוך ה'פומו' הזה כמו השחקנית והמשפיענית היהודייה מונטה טאקר שהיינו במגעים להביא אותה לארץ ובסוף היא הגיעה בדרך אחרת, אבל היא הגיעה בגלל ג’יימס מאסלו, ורפפורט הגיע למשל בגלל שמאסלו דיבר איתו", מציין דיסון. “יש עוד כוכבים, גדולים אפילו יותר מרפפורט, שאנחנו מתכננים להביא אבל כרגע מנועים מלגלות".

מדובר בעלויות משמעותיות, לא?
“זה לא כזה יקר אם אתה עושה את זה נכון. לפני המלחמה היה לנו הסדר עם המלונות וחברות התעופה על דילים שיווקיים למיניהם".

איך הם מקבלים את הביקור בארץ?
“הכי טוב בעולם, זה משנה להם את התפיסה לכל החיים. רפפורט אפילו שוקל לעבור לגור בארץ. הוא לא בכה עשר שנים והוא בכה בשבועיים האחרונים פעמיים שאני ראיתי, פעם אחת כשהוא פגש את אופיר אנגל, אחד החטופים, ובפעם השנייה כשאכלנו בשישי האחרון בבית המשפחה של לאה, השותפה שלי, והוא נורא התרגש. גם דברה מסינג מאוד התרגשה מהביקור שלה בארץ, היא פגשה את שי־לי עטרי, ביקרה בעוטף, פגשה את נפתלי בנט ואת נשיא המדינה. זו חוויה מאוד קשה עבורם לראות את הקיבוצים ואת אזורי העוטף, להריח בכפר עזה את ריח הגופות. זה שוק עבורם. זו חוויה מאוד אינטנסיבית".

הם מסכימים בקלות לבוא לארץ?
דיסון: “זה מורכב מאוד, זה ריקוד אינסופי איתם ועם הסוכנים שלהם. יש יחידים שפתאום אתה אומר להם ‘יאללה תבואו’ והם באים. בדרך כלל זה מצריך המון זמן. אני יכול להגיד לך שיש כאלה שאני מאוד רוצה להביא אבל המגעים איתם ארוכים ומפרכים. מאוד עזר לנו שרפפורט הגיע כי הוא גרם להרבה אנשים אחרים להרגיש מספיק בטוחים לבוא לארץ, וזה גם חלק ממה שאנחנו עושים. שיטת ‘חבר מביא חבר’ עובדת. רפפורט למשל דיבר עם ג'רי סיינפלד שהחליט להגיע לארץ, לא דרכנו אומנם אבל זה מה שהוביל אותו לבוא".

דיבר עם רפפורט. ג'רי סיינפלד בעוטף עזה (צילום: אור ילין)
דיבר עם רפפורט. ג'רי סיינפלד בעוטף עזה (צילום: אור ילין)

“עם פרוץ המלחמה התברר כי עבודתנו משרתת מטרה חיונית לתפיסה הציבורית את ישראל", אומרת גורשיין. “למעלה מ־80% ממשתתפי הטיול שלנו פרסמו שוב ושוב תוכן פרו־ישראלי למאות מיליוני עוקבים. בכך הם פועלים כצבא של שגרירים מקוונים של מדינת ישראל. ישראל נלחמת במלחמה, הן צבאית והן מקוונת, נגד משטרים זדוניים וטרור. הדרך עוד ארוכה, אבל אנחנו יודעים שמאמצי ההסברה שלנו יעילים ביותר ומעוררים גלים של שינויים בזירה הדיגיטלית".

“מה שאנחנו נלחמים עבורו הוא לא רק עבור ישראל או עבור העם היהודי", מבהירה גרנוף. “בעולם שבו העובדות אינן חשובות, אנו נלחמים על עובדות, על אמת ועל הערכים הליברליים שעליהם מתבסס המערב והעולם החופשי. ישראל היא קו ההגנה הראשון, ואנחנו נלחמים מלחמה הרבה יותר גדולה. כידוע מההיסטוריה, זה תמיד מתחיל ביהודים, אבל זה אף פעם לא נגמר שם. העבודה שלנו היא לרתום קהילות אחרות להילחם איתנו למען הערכים הדמוקרטיים והליברליים שלנו".

“בטווח הקצר, אנחנו מתמקדים בקהל המערבי ובייחוד בקהל האמריקאי, כי אנחנו צריכים לתת לישראל ולצבא זמן לעשות את מה שהוא צריך לעשות, ובטווח הארוך אנחנו רוצים להילחם באנטישמיות ולנרמל את ישראל", מסכם דיסון. “לכן אנחנו עובדים מאוד קשה כדי ליצור מיליארדי חשיפות, ומה שזה אומר זה שהאנשים שצופים במשך השנה בעשרות אלפי תכנים אנטי־ציוניים, עכשיו יראו מאות אלפי תכנים פרו־ישראליים מאת המשפיענים והכוכבים שהם אוהבים, וזה יעצור את הסחף האדיר נגד ישראל כרגע. המטרה שלנו היא שכל ילדה באוהיו וכל פקיד שעובד בוויסקונסין יראו את הסרטונים האלה ויבינו שישראל היא לא מפלצת כמו שהאויב מציג אותה".