לפעמים קשה לנו למצוא בעצמנו את המילים המתאימות, אבל אנחנו מוצאים ניסוח קולע אצל אדם אחר. אחד האנשים שנוכל להיעזר בהם הוא דוד בן-גוריון, שהיה איש של מעשים, אבל גם איש של מילים. המכון למורשת בן-גוריון משיק בימים אלה מהדורה מחודשת לאנתולוגיה של יעקב בקר.

בשורה ללקוחות הבנקים: המהלך שיחסוך לכם אלפי שקלים
אחרי עשר שנות נישואין: נסלי ברדה ובת הזוג אירית מגל נפרדו

בקיץ 1956 פנה יעקב בקר במכתב לבן-גוריון וביקש את רשותו להוציא לאור אוסף של ציטוטים מכתביו. את הציטוטים בחר בקר למיין לפי נושאים. בן-גוריון נעתר לבקשתו של בקר וכך נולד הספר שיצא לאור לראשונה בשנת 1958 (עשור לאחר הקמת המדינה) מתוך מטרה שאנשים יוכלו למצוא את מבוקשם כשהם מחפשים את השקפתו של בן-גוריון ודעתו בענייני ציונות, מדינה, מדע, יהדות ועוד.

בעידן הדיגיטלי נחשפים המחפשים באינטרנט להיצע כאוטי של ציטוטים. בדרך כלל הם מוצאים ציטוטים רנדומליים, תלושים ומקוטעים. פעמים רבות מקור הציטוטים והקשרם אינם ברורים. על רקע זה, בולטת ייחודיותו של הספר שהוציא בקר לאור. את הספר, המודפס כעת מחדש ואף הועלה לרשת, אישר בן-גוריון בזמן הוצאתו ועל כן מדובר בציטוטים מלאים ומהימנים.

דוד בן-גוריון (צילום: פריץ כהן, לע''מ)
דוד בן-גוריון (צילום: פריץ כהן, לע''מ)

איתן דוניץ, מנכ"ל המכון למורשת בן-גוריון: "פרויקט זה מוגש ומונגש לציבור הרחב לציון 50 שנה לפטירתו של דוד בן-גוריון. בן-גוריון היה בראש ובראשונה איש מעשה. כך הוא היה וכך הוא רצה להישאר חקוק בזיכרון הקולקטיבי. אלא שבן-גוריון היה גם איש של מילים - עיתונאי בראשית דרכו, נואם מוכשר ואיש פולמוס והגות. השילוב בין המילים למעשה הוא הוא המייחד את בן-גוריון. כפי שמציין בקר בהקדמה את הגותו כתב בן-גוריון "לא מתוך עיונים מופשטים, אלא מתוך ניסיון עשיר" (עמוד יד). האידיאליזם של בן-גוריון, כפי שמתגלה בכתביו, צמוד לממשות ומעורה בה.

על פי חוק דוד בן-גוריון המכון אחראי על הטיפול השוטף בהפצת משנתו של "הזקן" לרבות כינוס כתביו, הוצאתם לאור והפצתם. על כן אנו מזמינים את כולם, גדולים כקטנים, להכיר לעומק את האישיות הסוחפת של ראש הממשלה הראשון של ישראל.

לגרסת און ליין חינמית של המהדורה לחצו כאן: https://bgh.org.il/mishnato/