הסערות המתרחשות מאחורי הקלעים של עולם הריגול והביון תמיד היוו את אחד ממוקדי המשיכה המסעירים לסדרות, סרטים, ספרים. אלא שנדמה שאת אחת הסוגיות הכואבות והמסקרנות בעולם הביון לא הרבו לחקור – בגידות. מה גורם לסוכן שעובד בשירותה החשאי של מדינה לערוק ולסייע לאויב? איך מרקוס קלינברג, למשל, מי שניהל את המכון הביולוגי של ישראל, החליט בוקר אחד שהוא מוסר מידע לרוסים? וכך ג’ונתן פולארד, מרדכי ואנונו, ויקטור אוסטרובסקי, וגם אדוארד סנודן, אולג גורדייבסקי ועוד רבים אחרים.

"בלי פסיכולוגיה, בלי שטויות": כל מה שלא רציתם לדעת על חנוך לוין
דויד גרוסמן בן 70: ספר חדש חוזר אל יצירותיו הראשונות

על השאלות הללו עונים בספרם “בגידה בממלכת הסוד" (הוצאת מטר) שלמה פלד, פסיכולוג ארגוני שמילא שורת תפקידים במסלול המבצעי והניהולי במשרד ראש הממשלה, וד"ר אילן דיאמנט, פסיכולוג קליני שעסק באבחון ובטיפול בעובדים במערכת הביטחון.

מה גרם לכם לנתח את נבכי נפשם של סוכני ביון שבגדו לאורך ההיסטוריה?
פלד: “הסוגיה של אנשים שעושים מעשה קיצוני ולוקחים את גורלם בידיהם במידה רבה העסיקה אותי עוד כסטודנט. מה למשל עבר בראשו של אשרף מרואן בלילה לפני שהתקשר לשגרירות ישראל בלונדון ואמר, ‘אני רוצה לעבוד עבורכם’. התשובה הקלאסית המקובלת - אגו, מאניה וכיו"ב - היא תשובה טובה אבל שטחית ופשטנית. אנשים בדרך כלל מסתפקים ברמה הזאת של המניע: הוא רצה לנקום, הייתה לו תאוות בצע, פיתו אותו. זה נחמד אבל לא מספק. אותי הטרידה במשך כל השנים השאלה מה היה הבסיס האישיותי של מי שפעל כך, כיוון שמניעים יש להרבה אנשים, לכולנו בעצם, אבל המניע הזה צריך להתיישב על האישיות, ולא הייתה לי תשובה טובה למה הוא המבנה האישיותי של אדם שעושה מעשה כה קיצוני כמו בגידה. כשהבשילו התנאים פניתי לאילן ואמרתי לו בוא נעשה את זה".

דיאמנט: “חלק מהספר בנוי על הדינמיקה המודעת או הלא מודעת של אנשים. על חשיפה וגילוי סוד מהעבר. כשאני מביט על העבר שלי למשל, אבא ואמא, אני דור שני לשואה. יש שם סיפור מסוים שמלווה אותי מהרגע שנולדתי. הדוד שלי היה בבריגדה היהודית, והוא סידר תעודה להוריי. אלא שמעולם לא ידעתי איך הוא קיבל את האישור מהבריטים, והמחשבה שלי תמיד הייתה שהוא עשה משהו שנגד את המקום שממנו הוא בא, ולא סיפר כלום לאיש. אני מציין את זה כי בהמשך נדבר על הרגע של הטראומה, של העברה בין־דורית בטראומה שהיא גם כן יכולה להוות מניע לאקט כזה".

“מזדהים עם החלש"

אחד הדברים שעולים מהספר הוא שאצל כל הסוכנים שבגדו לאורך ההיסטוריה היה אישיו עם אבא או אמא, והמניע שלהם לא היה כסף. בנוסף, רק 5% מסוכני הביון הבוגדים הם נשים. על כך אומר פלד: “קודם כל, כמה נשים בכלל נמצאות בארגוני מודיעין? היום יש הרבה יותר ממה שהיו לפני 30 ואף 40 שנה בימי המלחמה הקרה. עיסוק בביון היה עד לא מזמן עיסוק מאוד גברי ומאצ’ואיסטי, על כל המטען התרבותי של ההגדרה מה זה להיות איש ביון. יכול להיות שיש פה גם אמירה פסיכולוגית אישיותית לגבי ההבדלים בין גברים ונשים בעניין של נאמנות ושמרנות".

“זהו שדה מוקשים מאצ’ואיסטי שרלוונטי למה שקורה לנו היום בשדה הקרב, למשל היעדרן של נשים מכל הנוגע לקבלת החלטות", מוסיף דיאמנט. "לעניין הביון, הרקע של דמות האב שאינו מעניק הגנה לילד, יש לו חשיבות משמעותית יותר לעניין האדיפלי בקרב גברים מאשר לנשים. אנחנו נולדים עם ציפייה אנושית שהדמות ההורית תגן עלינו ותיתן לנו ביטחון. כשהציפייה לא מתממשת, זה מגביר את המצוקה שנובעת מכך שאני לא יכול לסמוך על מישהו שאמור להגן עליי, וכאן יש שבירה של נאמנות. מעילה באמון".

סוגיה מעניינת נוספת שהתאימה לכמה בוגדים המוזכרים בספר, חלקם אף סוכנים ישראלים, היא עבר בתחום הפשע. מצד אחד זה יתרון כי הם מסוגלים להיכנס באומץ למשימות. מנגד, עד כמה אפשר לסמוך על אנשים כאלה? “הדילמה משותפת להרבה ארגוני מודיעין", אומר פלד. "לקחת אדם נורמטיבי ולהכשיר אותו להיות עבריין שגונב, מרמה, משקר ולפעמים גם הורג זה קשה מאוד. לעומת זאת, מאוד מפתה לקחת עבריין מוכן מהמדף ש’הוכיח את עצמו’, וכאן הסכנה היא במגלומניה הארגונית שסבורה שהיא חזקה ויכולה לשלוט בכל, אבל בסוף מאבדת שליטה. אותו איש הוא תותח לא מוברג לסיפון וכשיש ים גבוה הוא משתחרר ומטביע את הספינה על אנשיה".

זה קרה עם מרדכי קידר, אוסטרובסקי, אברי אלעד.
פלד: “אנשים שלכל אחד מהם היה לכאורה פוטנציאל מבטיח, וזה התהפך. וכך גם בארגונים אחרים. הניסיון הזה הוא מסוכן ואסור ללכת במסלול הזה. איפה הדילמה? כשיש לך מועמד שאתה מבין תוך כדי בדיקות שהוא עבריין מס בקטנה ועדיין יש לו את כל הכישורים האחרים הנדרשים. לא כמו מרדכי קידר למשל שנחשד ברצח נהג מונית. כאן מתחילות הדילמות והנטייה של הארגון לחפש את הנוחות ולהתפשר בסטנדרט ואין כאן תשובה נחרצת".

אילן, דיברת על טראומה בין־דורית ועל ההשלכות שלה.
פלד: “אנחנו רואים תופעה ובמובן הזה 'בין־דורי' לא מדבר רק על הורים אלא גם על לפני כן. יש מחקרים שמוכיחים שהטראומה הבין־דורית היא לא רק סביבתית אלא גם עוברת בגנים ואפשר להסתכל על זה כעל חלק מהמניעים".

טראומה שעשויה להשפיע על ההחלטה לבגוד בעם שלך?
פלד: “טראומה מגיעה מתחושה של שבר. אני מזדהה עם החלש כי אני חלש ושבור ורוצה לעזור לחלש ולשבור. ראינו את זה אצל דמויות כמו ואנונו וקלינברג. עם מי אני מזדהה? למי אני שייך? מי התוקפן ומי הקורבן? הם רואים את עצמם כמזדהים עם החלש, ובשליחות".

כמי שיש להם ניסיון ועבר במערכת הביטחון, מה אתם יכולים להגיד על אנשים כמו סנוואר למשל או נסראללה, לכאורה דומים אבל עם מבנה אישיות מאוד שונה?
פלד: “את נכנסת לתחום שנקרא פרופיילינג, אבחון אישיותי, שהשימוש בו עשוי לנבא התנהגות בעתיד. במצבי אי־ודאות כבדים כמו שאנחנו נתונים בהם זה מאוד מפתה ליפול לקלישאות ולסיסמאות, תוויות וניתוחים פשטניים, שלכאורה נשמעים מאוד משכנעים, והנה אנחנו יודעים מה סנוואר יעשה אם הוא ישמע את ה־D9 מעל המנהרה שלו. אבל אני מציע לשים כוכבית אזהרה על תוקף הניבוי. זה יכול לסמן תרחישים אפשריים, אפשרויות עם הסתברות מסוימת, אבל כל הזמן צריך לזכור שתוקף הניבוי מוגבל ולכן צריך לייצר גם תגובות חלופיות לתרחישים השונים".

דיאמנט: “ככל שהמידע שנאסף בכלל ארגוני הביון קרוב ואינטימי יותר, ולא רק סיפור־על, הפוטנציאל לניבוי טוב יותר. עושים את זה גם בארצות הברית למשל, ולא סתם ביידן יודע איך לדבר עם ראש הממשלה. אנחנו גם עושים את זה. לפני הסכם השלום עם ירדן למשל, היו שאלות כמו אם אפשר או אי אפשר לסמוך על המלך חוסיין. בנוגע לסיפור השמדת הכור הסורי, ומה שנקרא ‘קוד אריזונה’, גם ראש אמ"ן וגם ראש הממשלה הסתמכו על הדעה שלא תהיה מלחמה אם ננהג בצורה מסוימת ונשמור על פרופיל נמוך כדי לא לדחוף את אסד לתגובה קיצונית. הניבוי היה מספיק חזק עם מספיק ראיות עבור מקבלי ההחלטות".

יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)


מה הסיכוי שמסתובבים פה כרגע מרגלים מאיראן?
פלד: “ראית פעם פיל מתחבא מאחורי פרח? לכן לעולם לא נדע עד שיתגלה, אם יתגלה. ברור שבמצבים קשים יש נטייה להעצים קונספירציות. כשיש מצוקה אנושית וקושי להבין מה קרה לנו, אתה חייב איזשהו הסבר מפתה – כן, יש מרגל, אחרת זה לא היה קורה, ואז נפתח ציד מכשפות כדי לאתר את ‘המרגל האיראני’ במטכ"ל או בלשכת ראש הממשלה. אז נראה שזאת לא התשובה, ויש לזה הסברים. החברה הישראלית עדיין מאוד מלוכדת על אף השסעים והמתחים שבה. זה לא שאין סיכוי לבוגדים, אבל לא הייתי הולך דווקא על הכיוון האיראני".

אלא?
“זה לא שהאיראנים לא יכולים לגייס מישהו באירופה למשל, ולשלוח אותו לצלם בית פה או מחנה צבאי שם. זה לא בוגד ברמה האסטרטגית. אם יהיה, זה יהיה יותר לכיוון אידיאולוגי, כמו אודי אדיב שהלך לכיוון הסוציאליסטי ומבחינתו הוא לא בגד אלא עשה טוב למדינת ישראל. או אנה מונטס שריגלה לטובת החלכאים והנדכאים, ואנונו שמאמין במזרח תיכון נקי מנשק גרעיני. איראן לא נראית כאיום במובן הזה".

“הסוד יוצר לחץ"
לפני כמה ימים פורסמה בעיתונות הערבית ידיעה שאחרי ניסיונות ישראליים לפרוץ למערכת הודעות של חמאס, הם עברו לשיטת העברת הודעות “פרימיטיבית" יותר. פלד מסביר שכאן טמון היתרון של מי שלכאורה חלש יותר: “כשסנוואר שולח שליח עם מכתב ביד למפקד חטיבה כלשהי, כולם חסרי אונים בעניין הזה וזו התשובה של חלש מול חזק - לחזור לשיטות הבסיסיות והאטיות אבל גם הבטוחות יותר. בעניין הזה, המגלומניה של הארגונים הגדולים עם הטכנולוגיה המפותחת שסבורים שבעזרתה ננצח חוטפת מדי כמה שנים מהלומה וקריאת השכמה שמוכיחה שלטכנולוגיה יש גם מגבלות ונזקים".

וזה קרה לנו ב־7.10. קשה יותר בעיניכם לבגוד היום, בעולם המודרני של זיהוי פנים למשל?
פלד: “לכאורה את צודקת, אבל כנראה רק לכאורה. עודף האינפורמציה משתק את מערכות המודיעין. כשיש מערכות זיהוי פנים עושים זיהוי פנים למיליארדים, אבל את צריכה מקורות מודיעין אנושיים. בדרך כלל מי שהסגיר והביא לחשיפת בוגדים הם הבוגדים של הצד השני. המרגל קים פילבי נחשף כי היה בוגד בצד השני שהתריע לבריטים שיש תפוח רקוב אצלם".

דיאמנט: “איך מוצאים מחט בערימה של שחת? אנה מונטס היא דוגמה מעניינת כי בעצם הסיבה שהיא נתפסה הייתה מזל. במקרה חוקר שם עליה עין באיזשהו שלב בחקירה בגלל שחצנותה, ובדק לעומק. אבל הנה נקודה שאנחנו מדברים עליה בספר ורלוונטית גם היום: מעידות קטנות של מרגלים מעידות על כך שהם רוצים להיתפס, וזה חלק לא מודע. הסוד יוצר לחץ מאוד חזק על הנפש. קלינברג החזיק בזמן מעצרו תמונה של הוריו בכיס. החוקר שלו חיים בן עמי מצא אותה ושאל אם אלה הוריו והוא נשבר. למה הוא לקח בכיס את תמונת הוריו כשזה מה שדחף אותו? זה בדיוק החלק הפסיכולוגי שצריך לחקור. לחפש את המקומות הקטנים שהם נופלים בהם".

פלד: “אם לחזור לשיחה על האיראנים, כאמור הם לא ילכו לאיראנים אלא ידליפו לתקשורת. כשמישהו מדליף הוא בונה לזה צידוק. הוא לא אומר אני רוצה תשומת לב, זה המניע השטחי. הצידוק הפנימי שלו הוא שבדרך זאת הוא מעצב את המדיניות והדלפה היא אמצעי לגיטימי. ברגע שהדלפות הופכות לאמצעי לגיטימי, אז המדליף שהוא בוגד - וגם חושף שחיתויות בוגד בארגון שלו – משתמש בזכות הציבור לדעת כצידוק. זה האיום הנוכחי, הוא כבר קיים ומתרחש לנגד עינינו".

“הבגידה היא קודם כל אקט קיצוני ולא צריך להיכנס לפרנויה", אומר פלד. “זה לא שאנחנו מוקפים בהמון בוגדים, אבל מספיק בוגד אחד כדי שהנזק שהוא יחולל יהיה אדיר".

זה יכול לקרות לכל אחד?
פלד: “זו שאלה שאני כקורא שואל: ‘אם זה קרה לו, האם זה יכול לקרות גם לי?’, או ‘מה צריך לקרות על מנת שזה יקרה גם לי?’, ‘האם אני חשוף ופגיע באיזושהי צורה?’. זו שאלה קיומית בעניין הזה של בגידה בנאמנות. האם יש גבול לנאמנות? ייתכן שזו שאלה שצריך לשאול אצלנו, לנוכח השסע החברתי־פוליטי בתוכנו. האם אנחנו מגדילים את הסיכון לאירועים שבהם אנשים שיש להם אישיות מסוימת יחליטו עבור עצמם מה נכון ויעשו מעשה קיצון?".

דיאמנט: “האתוס של פסיכולוגיה קלינית הוא היכולת שלי להתבונן בעצמי ולראות איפה טעיתי, ולעשות שינוי בהרגלים שגרמו לי נזק בסופו של דבר. לשם מופנה כל טיפול פסיכולוגי. השאלה שלך מעלה את הנושא גם מהצד הארגוני, כשיש ארגונים שעושים רפלקציה על ההתנהגות של אנשיהם ויכולים לעצור אנשים שמועדים לבגידה בטרם הם עושים את הצעד מתוך מצוקה, ויש ארגונים שמאפשרים לטפל בזה בדרכים אחרות".

עטיפת הספר (צילום: יח''צ)
עטיפת הספר (צילום: יח''צ)


לפני שסיימנו את השיחה ביקש פלד להעלות סוגיה שמטרידה במיוחד בימים אלה, והיא זילות המונח “בוגד". “המילה 'בוגד' הפכה להיות מטבע לשון זול", הוא אומר. "כל מי שלא מסכים איתך, אתה מניח עליו את תווית הבוגד, וזה הנשק האולטימטיבי שפותר אותך מלהתמודד עם הטיעונים באופן ענייני. הוא בוגד ולא משנה מאיזה צד. השאלה שעולה היא אם מנהיג יכול לבגוד בעמו. זו שאלה שאנחנו שומעים ארבע פעמים ביום וכמובן אין לה קשר לצד פוליטי כזה או אחר. זה לא משנה. עצם השימוש במונח בגידה בסיטואציה של עימות פוליטי הוא לא נכון ואני חושב שצריך לעקור את זה מהשורש ולהשאיר אותו למקרי קיצון. בגידה היא אירוע. אי־הסכמה נורמטיבית לא הופכת את זה לבגידה.

האם ראש מפלגה בוגד בבוחריו כי הוא מתנהג פוליטית שונה ממה שמצפים ממנו? לא. המונח שאני מציע הוא מעילה באמון. ותנאי לבגידה הוא אמון ואם אין אמון בינינו אז אני לא בוגד. התשתית היא קודם כל בניית האמון וזה הנושא שאנחנו צריכים לעסוק בו, ואז האמון הוא זה שמייצר מחויבות לנאמנות".