הסרט של אולפני מארוול, "הנוקמים: סוף המשחק", שבו הנוקמים חוזרים להילחם בתאנוס הרשע, ניתץ כבר בשבוע הראשון שלו את השיא הקודם של הכנסות משנה שעברה. יחד איתו מוקרן על המסכים הסרט "קפטן מארוול" שבמרכזו עומדת אישה, גיבורת על, והוא קרוב לחצות את רף ה-900 מיליון דולר בהכנסות מכל העולם - וכבר עקף את הכנסות "וונדר וומן" משנת 2017 בכיכובה של גל גדות. המסקנה די ברורה - אנחנו אוהבים את גיבורי העל שלנו. עם הכנסות שהולכות וגדלות כל שנה מסרטים ומוצרים נלווים ובאז שלא נרגע, נראה שמגיבורי העל אנחנו לא נשבע, לפחות לא בזמן הקרוב. כשהמציאות היום יומית היא האלטרנטיבה זה לא באמת מפתיע - מדובר באסקפיזם טהור, פנטזיה לעולם שהטוב מנצח וגיבור שאפשר לסמוך עליו שיופיע.



גיבורי העל מהווים פורקן רגשי ונפשי ומעניקים משמעות למילים גדולות כמו השראה, צדק, טוב מול רע. כשמם, הם אינם מזדקנים אך מצליחים ללוות אותנו כבר שנים ולעורר בנו את ההשתאות, הערצה וההשראה בכל תרבות מגדר וגיל. מה יש בהם שכל כך מצליח לתפוס אותנו? מה מניע את סיפור האהבה הבלתי נגמר שלנו עם גיבורי העל? הפסיכולוגיה מפתיעה בתשובותיה.





במחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת קיוטו שביפן, נמצא שבני אדם נמשכים לגיבורים כבר בשלבים המאוד מוקדמים של ההתפתחות שלהם. כמה מוקדמים? עוד לפני שאנחנו בכלל יכולים לדבר. חוש הצדק וההערצה שלנו להתנהגות הרואית של גיבור תאמינו או לא, הוא מולד.



המחקר, שבחן תינוקות בגיל שישה חודשים בלבד, מצא כי התינוקות נמשכים לדמויות שמגינות על החלש, התנהגות שמוגדרת כהרואית. ברצף של מחקרים הציגו לתינוקות קטעי אנימציה שבה דמות אחת מתנגשת בדמות שנייה כאשר דמות שלישית צופה בהם מהצד. בגרסה אחת של המחקר הדמות השלישית נכנסת לסיטואציה ומתערבת ואילו בגרסה אחרת הדמות השלישית בורחת לצד השני. לאחר מכן הראו לתינוקות את הדמות השלישית, כשזו התערבה וכשזו ברחה, התינוקות הראו העדפה ברורה לדמות המתערבת.


"הנוקמים: סוף המשחק". צלם: פורום פילם
"הנוקמים: סוף המשחק". צלם: פורום פילם


למרות הגיל הצעיר וחוסר היכולת לדבר, תפיסת הסיטואציה וההבנה של הצדק וההתנהגות ההרואית כן קיימות וברורות. החוקרים המשיכו לבדוק ומצאו שלעומת תינוקות בגילאי שישה חודשים, תינוקות בגילאי 10 חודשים מסוגלים להבחין בצורה עמוקה יותר את נושא הצדק וההתנהגות ההרואית ולהבדיל בין עזרה מתוך כוונה מראש לבין עזרה אקראית כי היית שם במקרה במקום הנכון בזמן הנכון. המסקנה של החוקרים מכך הייתה שחוש הצדק שלנו הולך ומתפתח במהירות.

ממצאים אלו מעניקים הסבר מעניין ואחר לסיפור האהבה חוצה גילאים ותרבויות לתופעת גיבורי העל. סליחה אם זה קצת מקלקל את הרומנטיקה הרגש והאהבה, אבל המשיכה להרואיזם מושרשת בנו מלידה.

דנה פאן לוזון. צלם: ניר קידר
דנה פאן לוזון. צלם: ניר קידר


וכאן אני עוצרת רגע עם חומר למחשבה, כי התוצאה מעוררת אצלי תחושה לא נוחה וסימן שאלה. אם חוש הצדק שלנו הוא מולד ומתפתח בצורה כל כך חזקה, מה קורה שם בדרך מלידה ועד בגרות? איך הצלחנו להגיע למצב שהמציאות שלנו כל כך רחוקה מעולם אוטופי שוויוני מלא בתקווה? למה יש פה מלחמות, טרור, רעב וחוסר איזון נורא? אם זה כל כך עובד לנו על המסך, למה לא ביום יום? איפה בדיוק מגיע הרגע הזה שמשהו שיבש לנו את החלק המולד? אם מישהו יצליח לחקור מה קורה לחוש הצדק שלנו שם בדרך וימצא את התשובה, זה יהיה שובר הקופות האמיתי.

הכותבת היא מנחה ויוצרת טלוויזיה, בעלת תואר ראשון בתקשורת כלכלה ופסיכולוגיה