אנחנו יוצאות למסע מדויק שנוגע בפצעים הפתוחים של החברה הישראלית, של הזהות הנשית ושל מערכת הגשמת החלומות שאנו מנהלים עם החיים". כך אומרת העיתונאית קרן צבי, אשר היא והציירת רונית יניצקי - להלן צמד RND - חברו זו לזו והוציאו בימים אלו את אלבום הבכורה "לקחת בקלות".



אילו פצעים פתוחים יש במסע שלכן?
קרן צבי: "אנחנו נשים, וככאלה אנחנו פצע פתוח בכל מקום בעולם, ובישראל בכלל. אנחנו חוות קיפוח ואפליה בכל תחום, ולכן נקודת המוצא של השירים שלנו היא מחאה. שתינו גם לסביות, כך שיש באלבום גם שירי אהבה לנשים וגם שירים שהטקסטים שלהם נוקבים ביותר. גם לנו יש חלומות, תקוות ואכזבות, ואנחנו פשוט שרות על הנושאים שנוגעים לחיים האישיים שלנו ושנוגעים בנו כחברה".








האנטיתזה של הצל




יניצקי (57), אמנית וכדורסלנית נבחרת ישראל לשעבר, מתגוררת בתל אביב ונשואה לד"ר אסנת רזיאל. "למוזיקה הגעתי לפני 25 שנים, כשהייתי המנהלת האישית והמפיקה של מוזיקאים, ובהם לאה שבת וקורין אלאל. בשלב מסוים החלטתי להתרכז באמנות פלסטית, ומאז הצגתי 12 תערוכות בארץ ובעולם.


"לפני כשנה יצאתי לחופשה עם דורית, חברה ותיקה, ואז התברר שהאהבה שלי למוזיקה, שתמיד הייתה שם, יכולה להיפתח ולהתממש. באותה חופשה התיישבנו לשיר כהרגלנו, ואז דורית הציעה שנכתוב יחד שיר. ככה נוצרו שני השירים הראשונים שלנו: 'נשאר רק לקחת' ו'הדובדבן האדום'. חצי שנה אחרי כן, לא היה אפשר לעצור אותנו. כתבנו והלחנו עוד ועוד שירים, ואז הלכנו איתם לחברה משותפת, קורין אלאל, כדי להקליט אלבום".



קרן צבי (53) היא עיתונאית לשעבר, תושבת הרצליה שמגדירה את עצמה "לסבית פמיניסטית, שמאלנית, האנטיתזה של הצל". "בצעירותי הייתי שחקנית כדורסל וכדוריד", היא מספרת. "מכאן החיבור לרונית. במשך 20 שנה עבדתי בעיתונות וערכתי את 'צומת השרון', 'מלבס' ועיתונים אחרים. ב־2008 שיניתי כיוון ועברתי לקבוצת הנשים בכדורסל של רמת השרון, שם הייתי מנכ"לית. לפני כחמש שנים התחלתי לכתוב ולהלחין לראשונה, והפכתי את המוזיקה למרכז חיי. בשנתיים האחרונות אני משתתפת בפרויקט 'התהפכו היוצרות', ושיתוף הפעולה עם רונית מפתיע אותי בכל רגע מחדש. 20 שנה אנחנו שרות לעצמנו, ופתאום דיסק. מרגש, לא?".



עטיפת הסינגל שקט
עטיפת הסינגל שקט



הצלע השלישית ליצירת האלבום המדובר היא קורין אלאל, שיצרה בעבורן מארג מוזיקלי משכנע, העוטף את האמירה שלהן בביט שמרסק אותך מבפנים. זהו אלבום מרגש, שגורם לך להצטרף לשירים המחזירים לתקופת הנעורים, כשרצינו לשנות את העולם למרות העובדה שאוגוסט בחוץ. עד כה יצאו מהאלבום שני סינגלים: "השקט", המדבר על המלחמה בסוריה, ו"בשורות טובות", העוסק בפער שבין חוסר הצדק בחברה שבה אנחנו חיים לבין התקווה שיום אחד ישתנה הכל לטובה.



 למה קראתן לאלבום "לקחת בקלות"?


יניצקי: "רוב הטקסטים באלבום מדברים על המצב הלא פשוט שבו אנחנו חיים – מלחמות, עוני וקיפוח – ובכל זאת אנחנו שתי נשים אופטימיות חסרות תקנה, שלוקחות הכל בקלות".



איך נוצר החיבור עם קורין אלאל?


יניצקי: "קורין היא חברה משותפת כבר הרבה שנים, ומרגע שהחלטנו להקליט, הבחירה בה הייתה הכי טבעית. רצינו סאונד אחר, ואפילו פנטזנו שקורין תעשה הכל. שתנגן, שתפיק, שתעבד - הכל. לשמחתנו היא זרמה איתנו, ואכן היא אחראית באלבום לכל תו וצליל. היינו באולפן שלוש נשים חברות, והחוויה הייתה מעלפת ומאלפת. למדנו המון, צחקנו בטירוף, רקדנו ועברנו תהליך מדהים. אין מה להגיד, קורין עשתה לנו אולפן".



איפה נכנסת הלסביוּת בשירים שלכן?


קרן צבי: "ראשית, זה נמצא שם בכל שיר ושיר שלנו, מעצם היותנו לסביות. שנית, יש באלבום שירי אהבה והערכה לנשים, כמו 'הדובדבן האדום', 'נשאר רק לקחת', 'גן עדן', 'לא עוד' ו'קודו קידה'.



מה תחושותייך כלסבית בישראל 2016?


קרן צבי: "כמו להיות ערבי: מופלית, מודרת ומסומנת. אבל בוא נהיה אופטימיים. בסוף גם יהיה שלום". 



RND – השקת האלבום "לקחת בקלות". אורחת: קורין אלאל. 9.9 (שישי), 22:00, בית היוצר, נמל תל אביב