"הכפיל המקוון שלי", יס דוקו: האח הגדול הולך וגדל יותר ויותר. את הסיפור הזה אנחנו מכירים: הרשתות החברתיות צוברות עלינו, כל גולש וגולש, עוד ועוד מידע אישי - האתרים שבהם גלשנו, איפה התעכבנו יותר, היכן אנחנו נמצאים כרגע וכיו"ב - וכל זאת כדי ללמוד אילו מודעות להציג בפני כל אחד ואחד מאיתנו באופן אישי, כדי להשיג את מטרתן הגדולה: שיווק, שיווק ועוד שיווק. שיווק של סחורה, שיווק של מועמד בבחירות, שיווק של פייק ניוז, הכל לפי הצורך והקליינט ולפי נפח הארנק שבכיסו.

העסק נהיה מעניין יותר לוכסן מפחיד יותר עם התפתחות שפות הבינה המלאכותית. אלגוריתמים הנכתבים בשפות אלו מאפשרים תמרון במאגרי מידע עצומים ולמידה מדויקת של האדם היושב מול המסך. האלגוריתם מנתח, למשל, על פי סוג האתרים שמולם מתעכב האדם ומשך הזמן החולף בין הקשה אחת על מקש להקשה הבאה, את הפרופיל הנפשי ומצבו הרגשי שלו כלפי האתרים שבהם הוא גולש. למשל אם בתקופה מסוימת האדם מתעכב מול מודעות מוצרי הרזיה, ומקיש באטיות על לוח המקשים, מחליט האלגוריתם כי הגולש השמין, מצב רוחו ירוד למדי, ו"מפגיז" אותו במודעות למוצרי הרזיה, מכשירי ספורט, חדרי כושר וכו'.

כמויות המידע על כל גולש וגולש הנצברות על ידי הרשתות החברתיות לאורך שנים מדהימות. מתוכן “בונה" האלגוריתם דמות של הגולש, הכוללת מאפיינים רבים באישיותו, כדי שיוכל להתאים לו את פרופיל המודעות שיביאו למקסום הרכישות ברשת.

אלא שכל זה ידוע. הרעיון מאחורי בניית פרופיל הגולש אינו חדש. רק השיטות ליצירת פרופיל מדויק הולכות ומשתכללות. הסרט “הכפיל המקוון שלי" הוא תיעוד של ניסוי שבו מדענית בוחרת גולשת, ומולה מציבה משתתפת בניסוי, אישה פחות או יותר בגילה, ועל פי למידה נרחבת של הפרטים אשר נצברו ברשתות החברתיות לאורך שנים משווה בין סיפור “המקורית" לגבי עצמה, לבין הכפילה. הדמיון בסיפוריהן של השתיים הוא לא פחות ממרתק.

אבל כבר ידענו שהאח הוא גדול מאוד. מה גם שהחוק במרבית הארצות מותיר את התחום פרוץ והיכן שהגדר לא פרוצה לגמרי, יודעות הרשתות ויודעים פרקליטיהן לתמרן היטב בשטח האפור. ויש גם, טוענים הטוענים, שימושים מועילים מאוד ל"לימוד" מצבו וכוונותיו של הגולש. למשל כאשר האלגוריתם מזהה צניחה במצב הרוח ושיטוט תכוף באתרים לא חביבים ששמם, נגיד, “אני רוצה להתאבד", הוא יכול לבצע מספר דברים: לפנות למשפחתו ולחבריו של האיש, שאותם הוא “מכיר" מהיסטוריית הגלישה שלו, או לפנות ישירות אל האיש ולהציע לו לפנות למרכז תמיכה נפשית ליד מקום מגוריו, בצירוף כתובת ומספר טלפון. בניסיונות שנערכו, אגב, טוען הסרט כי פעולה זריזה מצד האלגוריתם מנעה 30% מניסיונות ההתאבדות.

ככה שיש גם צד טוב ומועיל למטבע הזה. הכלי, כשלעצמו, רב־עוצמה כמובן והוא רק ילך וישתפר. ולעומתו הפיקוח והחקיקה לגביו מפגרים בשנות אור. הצעקות הרגילות של זכויות אדם ואח גדול מוכרות היטב וחלושות. אי־שם בשרתי גוגל ופייסבוק ברחבי העולם יש עלינו שקיות ענק של דאטה. איפה, איפה חבר הפרלמנט - אולי אפילו אצלנו, שיהיה אח גדול באמת שלנו - שיבוא עם סיכה וינקב את השקיות?

# לראות או לוותר: אחרי שרואים קצת מעצבן ומרתיע מדי להיכנס למודעה ברשת. שווה. לראות.