שר האוצר ויו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, פרסם בשבוע שעבר פוסט בחשבון הטוויטר שלו, בו האשים את בנימין נתניהו בניסיון הקמת מפלגה חדשה שמטרתה היא לפנות לקהל דוברי הרוסית, ולפגוע בישראל ביתנו. חברת הכנסת מטעם מפלגת ישראל ביתנו, יוליה מלינובסקי, שוחחה על כך עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103fm: "יש פה אלמנט פלילי". בנוסף, מלינובסקי דיברה על מצב מערכת החנוך וטענה: "לא משנה מה יהיה עם המו"מ, יפוצצו את זה".

דיווח: כך הרשות הפלסטינית מנסה להשפיע על הבחירות בישראל דרך הרשימה המשותפת
סקר מעריב: כמה מנדטים מקבל בן גביר לבד, והאם איזנקוט תרם לגנץ וסער?

בפתח שיחתם, התייחסה חברת הכנסת לדברי ליברמן על מעשיו של נתניהו: "אני כבר מזמן לא אוהבת את הנגזרים, עברו מספיק שנים, צריך לצאת מהרטוריקה הזו. אנשים שעלו ארצה מכל מיני מדינות - לגמרי ישראלים. לכל אחד יש את שפת האם שלו אבל אנחנו לגמרי ישראלים".

"אנחנו ראינו את התופעה הזו כל בחירות", אמרה מלינובסקי, "אני רק אומרת דבר כזה - בסופו של דבר אנחנו מדינה דמוקרטית, כל אחד רשאי להקים מפלגה. מה שקורה פה הוא שמצביעי ישראל ביתנו למודי ניסיון ואני בטוחה שאנשים לא ילכו שולל אחרי כל התעמולה הגזענית הזו. מה שלא בסדר הוא שאנחנו רואים פה משהו שעובר בגבול הפלילי. אם נתניהו והליכוד מקימים מפלגה חד פעמית, יש פה אלמנט פלילי כי זה לא בדיוק טהור. אני לא מודאגת, אנשים למדו את הלקח, אני חיה עם זה בשלום ומאחלת בהצלחה לכולם".

בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)
בנימין נתניהו (צילום: אבשלום ששוני)

מגל ואופנהיימר שאלו את חברת הנכסת: "איפה הפלילי פה?". על כך ענתה מלינובסקי: "אני לא מומחית בזה, אבל עם האנשים שהתייעצתי, אם זה נעשה בצורה נסתרת ואתה לא עומד בחזית אז יש פה שאלות מאוד קשות". על האפשרות כי רעיון הקמת המפלגה החדשה הוא קמפיין מוסווה לליכוד, היא חזרה: "זה לא מעניין אותנו בכלל, אנחנו כבר מכירים את התופעות האלה. זו תופעה לא חוקית, מאוד בעייתית, והפוליטיקאים שלנו נוטים לזכור את ציבור דוברי הרוסית בארץ רק בחגים. יש בעיות, צריך לטפל בעיות באופן שוטף".

על המאבק בין ליברמן ליפה בן דויד, מלינובסקי אמרה: "גם לי יש ילדים בבית, אני אמא ואני חושבת שב-1 בספטמבר הילדים שלי לא ילכו לבית הספר. כשאנחנו הלכנו לבחירות והיה את המו"מ עם ההסתדרות, היינו יכולים להגיד 'יש בחירות צריך לעצור את התהליכים'. זה חשוב, כולנו רואים את מערכת החינוך שלנו, שהיא מאוד חולה, והמשכנו במו"מ. זה היה טעות, כשאתה במערכת בחירות, אתה סחיט".

"יש כוחות פוליטיים שעומדים מאחורי יפה בן דויד, אז כנראה שההתנהלות שם לא בתום לב. ניצלו את הנאיביות שלנו שבאמת חשבנו שזו הזדמנות לתקן. זה לא רק שכר, זה גם מצוינות, חגים, בסוף זה טובת הילדים שלנו. כרגע אנחנו בני ערובה של יפה בן דויד שכנראה מתנהלת לפי שיקולים לא כל כך ענייניים".

"שמעתי אנשים מדברים בתקשורת", היא המשיכה. "אם לימור לבנת יוצאת ומדברת על זה בפה מלא אז כנראה שהיא יודעת על מה היא מדברת. מה שעומד על הפרק זה ארבעה מיליארד שקלים. זה מה שהאוצר רוצה ומוכן ולהשקיע אבל יש לי הרגשה שגם אם יהיה עשרה מיליארד שקלים ימצאו דרך לפוצץ את העניין. זה כנראה מה שמסביב. תמיד תחפש את מי זה משרת".

"אני לא מאשימה את המורים, צריך להבין את ההבדל. יש הסתדרות, יש יפה בן דויד ויש את המורים. אני מקבלת המון פניות ממורים שמאוד תומכים ברפורמה של משרד האוצר אבל הם מפחדים מיפה. בסוף תמיד אתה צריך להגיע לפשרה, אין מאה אחוזים. קופת המדינה היא של כולנו ולא בלתי נגמרת, צריך לשים גבולות".

מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: תומר נויברג)
מזכ''לית הסתדרות המורים יפה בן דויד (צילום: תומר נויברג)

"יש לי הרגשה שמה שלא יהיה יפוצצו את זה", מלינובסקי הסבירה. "מה שקורה עכשיו זו הצעה תקדימית, לא היה דבר כזה. אני שומעת אנשים מהמערכת - מערכת חינוך זה לא רק כסף, איפה מצוינות? התאמה של מערכת החינוך לימי החופשה שלנו? אסור לדבר רק על הכסף. גם בחיים האישים, כסף זה תמיד משהו שהוא לא מספיק".

על תוצאות סקרי המנדטים אמרה מלינובסקי: "אני יודעת שיש לי מפלגה עם עמוד שדרה, עם הדרך, הציבור תומך בנו, בוחרי ישראל ביתנו מרוצים מהפעילות שלנו בכנסת. אפשר לדבר על זה עד מחר אבל אנשים מרגישים, הכול בסדר. נחיה ונראה".

"מפלגת ישראל ביתנו תפסה כיוון שאני לא מאמינה בו"

בתוך כך התארחה מנכ"לית "ימינה" לשעבר סטלה ויינשטיין בתוכניתם של אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM והתייחסה לטענות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, לפיהן היא מנסה להקים מפלגה שתפנה לחבר העמים.

"אני לא עומדת להקים, אני לא מאמינה במפלגות עולים, אני חושבת שהן נועדו להנציח את הבעיות כי אם הן יפתרו לא יהיה להן זכות קיום, עיין ערך ישראל ביתנו", הכריזה ויינשטיין בפתח השיחה. "למרות העובדה שהוא נבחר על הקולות האלה שוב פעם וכל ההישגים שלו שייכים לאותו ציבור, אבל כנראה לא מוצאת חן בעיניי ליברמן הביקורת. יש לי את הרצון לשנות, זאת הסיבה שמצאתי את עצמי בחיים הציבורים, אני רוצה לתת עתיד למשפחות הצעירות שהן המנוע של כלכלת מדינת ישראל".

עוד הדגישה כי "אני קוראת באופן חד משמעי לא לבחור בישראל ביתנו כי הם פשוט אכזבו בכל הבטחת בחירות לקהל הבוחרים שלהם. זה תהליך של מספר שנים, עד לפני שלוש וחצי ארבע שנים מאוד האמנתי בישראל ביתנו. אני מאותו קהל שבוי שפעם אחר פעם הצביע. התאכזבתי. אם מותר לליברמן להתאכזב מנתניהו - מותר לי להתאכזב מליברמן".

"ליברמן מאוים ממך?", תהה ורטהיים, וויינשטיין השיבה: "מהלחץ שאני שומעת ממנו כנראה שכן, זה לא סוד, אני בוחנת איך אני יכולה להשפיע על בני הדור שלי ולעשות את החיים שלהם טובים יותר. אתה לא תראה אותי משוריינת בשום מפלגה קיימת, אני לא מאמינה בזה. אני יודעת שצריך שינוי, לא בטוחה שצריך לעשות את זה במסגרת הפוליטית. כשאני אחליט אגיד את זה בקול ברור. תמכתי במשך תקופה ארוכה בישראל ביתנו ובליברמן. בארבע השנים האחרונות קרה שינוי לליברמן, לא לי. מפלגת ישראל ביתנו תפסה כיוון שאני לא מאמינה בו".

בתגובה לאמירותיה ציינו המגישים כי הם עוברים ממקום למקום, ואילו ויינשטיין סירבה להסכים: "אני עברתי או ליברמן עבר ממקום למקום? האמנתי בדרכה של המפלגה, היא שינתה את פנייה ובדמוקרטיה מותר להחליף את המפלגה. לא הדעות שלי השתנו, נשארתי ימנית, מי שאני, ישראל ביתנו עברה שינוי וזכותי להגיד שאני לא ממשיכה עם השינוי הזה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm