מדגם הבחירות שנעשה בקרב תלמידי תיכון בליך ברמת גן נחשב ככזה שמנבא (פעמים רבות) את תוצאות האמת. לקראת המועד, פוליטיקאים רבים מגיעים לבית הספר, שידוע בין היתר בשל המעורבות הפוליטית של תלמידיו. בין הפוליטיקאים שהגיעו - גם יו"ר עוצמה יהודית, חבר הכנסת איתמר בן גביר. ביקורו עורר תגובות סוערות בקרב התלמידים, כאשר רבים מהם הפגינו בעד ונגד הביקור, לצד מפגינים נוספים - שאינם תלמידים.

מהומה בעקבות ביקור בן גביר בתיכון ברמת גן, תלמידים צעקו למפגינים: "שיישרף לכם הכפר"
מנהלת בית הספר בליך: "לא הייתה התנגדות בקרב התלמידים להגעתו של בן גביר"

כרמל שאמה הכהן, ראש עיריית רמת גן, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב על האירוע. בראשית השיחה ב-103FM, הוא נשאל עד כמה הוא מעודכן בהגעת פוליטיקאי לתיכון בעיר, והשיב: "מבחינתי, מעודכן מראש בכל הפרטים וההתפתחויות, וגם אונליין על ידי מנהלת בית הספר. בבליך יש מסורת עוד משנות ה-70 שמקיימים קרנבל בחירות דמוקרטי, ובמשך שבועיים מזמינים את כל הסיעות הריאליות לשלוח נציג או נציגה. בסיומו, עורכים בחירות עם מדגם".

הוא הסביר: "המנהלת נעזרת בנו בדרך כלל לשכנע פוליטיקאים כאלו ואחרים להגיע, וכדי לעודד הגעה של כמה שיותר בכירים". לדבריו, ההנחייה היתה שאנחנו מקדשים את הזכות לבחור ולהיבחר, וגם את חופש הביטוי. "הערכים הללו מגלמים שום תוצאה אחרת מאשר לתת לבן גביר לדבר, כל עוד הוא לא מסית או מכניס גזענות".

המגישים שאלו האם מנהלת בית הספר ביקשה להביא את בן גביר, ושאמה הכהן השיב: "לא. אפשר למתוח ביקורת רבה על בן גביר, אבל הוא מוכשר בתחומים מסוימים. לא צריך לשכנע אותו, הוא הבין את הפוטנציאל הגלום במהלך וידע מראש שהיריבים ינפחו את הבמה שלו". יוכפז ודוידוב השיבו: "עשה לכם בית ספר", וראש העירייה השיב: "לא, בית הספר נהנה מחגיגה של דמוקרטיה. קל להתרכז באותן שניות חשוכות בהן כמה ילדים צעקו צעקות נוראיות. אף אחד לא צילם לפני כן, לא שידר או מסר לציבור שהמפגינים מעבר לגדר קראו להם נאצים, שזו אמירה מחרידה לקרוא לילדים, נערים, גם אם הם תומכים בבן גביר".

לדבריו, מחוץ לביתה ספר הפגינו ארגוני שמאל, שלא היה להם עניין לבית הספר. "המנהלת עידכנה אותי אונליין באמצעות הוואטסאפ, ואמרתי לה שזה חמור מאוד. היא הבטיחה שהם יטופלו בתום האירוע", הדגיש, "הקריאות הללו בלתי מקובלות, אמירות הזויות וחשוכות נגד ערביי ישראל".

בליך נחשב אחד התיכונים המובילים
"זכה השנה בפרס הצטיינות. בכל קבוצה של אנשים תמיד יהיו מקרים חריגים, בטח בסיטואציות שאתה מביא אמוציות ובחירות. אבל לבוא ולומר לתלמידים בשיעור לדמוקרטיה שאנחנו לא מקבלים חבר כנסת מכהן, מועמד"

אתה אומר 'אנחנו פנינו'
"לא, אנחנו פונים לסיעות, הסיעות בוחרות את מי לשלוח".

איתמר בן גביר בתיכון בליך ברמת גן  (צילום: אבשלום ששוני)
איתמר בן גביר בתיכון בליך ברמת גן (צילום: אבשלום ששוני)

הוא נשאל האם היה לו ספק בשאלה האם צריך להזמין את חבר הכנסת בן גביר, ושאמה הכהן השיב: "אין לי ספק שצריך להזמין גם אותם. התלמידים מספיק חכמים והם עשו לבן גביר בית ספר, מי שהם שם שמע את השאלות ראה אותו משנה צורה. הם עשו שיעורי בית". ראש העיר הדגיש עוד כי "אתם צריכים להבין - הנערים האלה חייבים לדעת להפנים שבבחירות האלה מעבר לביבי לא ביבי, הם עשויים או עלולים לקום בבוקר שבן גביר שר החינוך שלכם או שר הביטחון, כי עוד רגע הם מתגייסים".

"אני רוצה שכל נער ונערה במדינת ישראל ישמעו את בן גביר ויבינו את משמעות הבחירות האלה גם לא רק מבחינת ביבי לא ביבי שזה עושה עשן על כל שאר השאלות אלא על בן גביר, האם אנחנו הולכים לקום עם בן גביר כשר חינוך או כשר ביטחון", הוסיף, "לדעתי, הוא לא יקבל הרבה קולות במדגם בבליך כי רמת גן היא עיר ליברלית בבסיסה".

עוצמה יהודית יביאו בבליך יותר מאשר במדגמים
"קחו את המדגמים של עוצמה יהודית בשכבת הגיל הצעירה, ידוע שבגיל הנוער יש יותר יכולת להתאהב ברעיונות קיצוניים שהם לא ישימים, אבל זה גם השיעור שהם צריכים לקבל. אנחנו רוצים להעלות את אחוז ההצבעה, למנוע מהדור הצעיר אדישות לדמוקרטיה. אני מגבה את המנהלת גיבוי מלא, ושגה שגיאה חמורה סגני שעלה להתעמת איתה בתקשורת. אין לשום פוליטיקאי בעיר את הרשות או הסמכות להתעמת עם איש חינוך בתקשורת ללא הסכמה מהנהלת העיר, ובפעם הבאה שיעשה את זה פוליטיקאי זו התפטרות מעיריית רמת גן".

ראש עיריית רמת גן הוסיף עוד כי "מי שהפך את בן גביר למועמד לגיטימי זה ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו. ב-2009 היה נלחם בתופעה הזו, אבל לפי התשובות שבן גביר נתן בבליך - אף אחד לא יכול לומר לו כלום, כל דבר שאמרו לו הוא אמר 'עשיתי את זה בגיל 17, אני מצטער על כך'. אמרתי למנהלת 'אם הוא יכניס חושך לאולם – תחשיכי את האולם. אם הוא לא ירצה להתפנות אני מסמיך אותך להוריד את השאלטר של החשמל".

מה חשבת?
"כל אמירה שנגד הקהילה הלהט"בית היא לא מקובלת אצלנו, נגד ערבים היא לא מקובלת. לא צריך לשבת עם היד על השאלטר - אני מעריך שהתלמידים היו עוזבים את האולם".

הייתה לכם תוכנית גיבוי
"ברור, מרגע שזה פורסם פונים הורים, זה חגיגה ברשתות החברתיות, בעלי אינטרס משני הצדדים ללבות את היצרים. אנחנו נערכנו לכל. ההנחיה הייתה לשמור על עירנות, אם הוא מנצל את החסינות שלו ואת הבמה שניתנה לו להכניס אמירות חשוכות לאולם, אם יש צעקות אפילו מהקהל, אם חלילה 'מוות לערבים', והוא לא משתיק את זה או נותן לזה מענה אפילו רק בראש כהסכמה, לסגור את האירוע ואם הוא לא מכבד את ההנחיה של המנהלת נתתי לה הנחייה כתובה, ברורה וחדה. לכן אני אומר, אבל בסוף, איך כתבה המנהלת 'אני גאה בתלמידים שלי ראש העיר'. אנחנו חושבים שהם ילדים, מסתכלים עליהם בתור נערים, הם מהרבה בחינות צעד לפנינו".

איימן עודה?
"תבדקו עם הנהלת בליך. למה לא? חבר כנסת, ראש סיעה. או שאנחנו דמוקרטיה או שלא, אי אפשר לשחק בנדמה לי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm