40 ימים בלבד נותרו עד לבחירות, כאשר כמעט מדי יום מתפרסמים סקרים חדשים המנתחים את המצב ואת השפעות הטלטלות האחרונות, בהן הפיצול ברשימה המשותפת. הנתונים הללו כוללים בין היתר את המפלגות הקרובות לאחוז החסימה - אשר עומדות על כארבעה מנדטים - ואת אלו שלא עוברות אותו, עם אחוזים בודדים בלבד מכלל הקולות. חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת שוחחה הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל על תוצאות הסקרים האחרונים, לצד הסוגיות הנמצאות כעת על סדר היום הציבורי.

הרשימה המשותפת מתפרקת: בל"ד תרוץ לבד בבחירות לכנסת
"זו הזדמנות חייו": פרשן בכיר מסביר כיצד הפיצול במשותפת עשוי לשרת את לפיד
לראשונה זה שנים מעל בימת האו"ם: לפיד ידבר על פתרון שתי המדינות | כל הפרטים

בראשית הריאיון ב-103FM, היא ציינה כי המפלגה ממשיכה בהכנות לקראת הבחירות. כספית ומגל ציינו בתגובה כי לפי הסקרים האחרונים, המפלגה ירדה לארבעה מנדטים בלבד. "עוד מוקדם להגיד כמה מנדטים יהיו", השיבה.

היא נשאלה האם הם צפויים לשנות דבר מה באג'נדה שלהם, והשיבה: "אני חושבת שאנחנו לא מפלגה שקמה היום, היא לא מפלגה שמתחילה לשנות את האג'נדה שלה לפי מה שמבקשים או המדינה הציונית או הממשלה הכאילו שמאלנית. בשביל לגרוף יותר קולות, אני חושבת שצריך לעמוד על העמדות הפוליטיות, קודם כל כנות ולא מזייפות אתה מציאות מול הציבור שלנו".

"הציבור שלנו לא חי באשליות", הדגישה, "הוא יודע באיזו מציאות הוא נמצא וחלק גדול מהרגשת התסכול הקיימת באוכלוסייה הערבית היא בגלל שהציבור מודע ששום דבר לא משתנה, להפך - המציאות שלו נעשית יותר קשה. עניין הפשיעה נכנס כמעט לכל בית, והציבור רוצה לראות שינוי אמיתי במציאות הקיימת. אנחנו חותרים לנסות לעשות את השינוי הזה".

איך קרה הגול העצמי המטורף הזה אחרי שהושגה פשרה? בגלל ויכוח על רוטציה על המקום השישי? ולמה את אומרת שהציבור מתוסכל? לראשונה מאז קום המדינה ישבה מפלגה ערבית בקואליציה. 
"קודם כל, אני חושבת שכולנו יודעים מהי המציאות הקיימת מבחינת אחוזי ההצבעה, או לפחות מה הסקרים אומרים. אנחנו נמצאים בשטח ומרגישים את האנשים. אחוזי ההצבעה מעידים על גם תסכול וגם הרגשה של כאילו, אני לא מסכימה עם זה, אבל עצם העובדה שהציבור מדיר רגליים מעניין ההצבעה זה לא סימן של תסכול? של אובדן אמון? אם אתה אומר 'השתנה, הכול נעשה יותר טוב, פעם ראשונה יש אנשים מהאוכלוסייה או פוליטיקאים בקואליציה וקיבלו תוכניות וכו', עובדה - זאת התגובה של הציבור, הציבור לא מאמין לכל זה".

כספית: "אולי הוא לא מאמין לכם?".
מגל: "אתם לא מעוררים אמון, אתם על גבול אחוז החסימה".
תומא סלימאן: "אני לא מסכימה איתך. אני שמחה שאתה מאתגר אותי אבל אני שואלת אותך שאלה - אם הציבור לא היה מאמין דווקא בפוליטיקאים שייצגו אותו עכשיו, אני לא חושבת שהוא היה מדיר רגליים מההצבעה. היה הולך ומצביע לכל המפלגות הציוניות שנכנסות".

המגישים ציינו בתגובה כי "כבר אין פער גדול בקרב ההצבעה של הערבים", וחברת הכנסת השיבה: "זה לא נכון, אתה חי בסקרים, אני חיה במציאות. כמה קיבל הליכוד בבחירות האחרונות? נתנו לו ארבעה מנדטים. בקושי גירד מנדט".

בהמשך הראיון, היא התייחסה לנאומו הצפוי של ראש הממשלה יאיר לפיד בעצרת האו"ם ונשאלה האם האמירות הללו משכנעות אותה. היא השיבה: "התרגלנו לכך שראשי ממשלה ישראלים מגישים בעולם תדמית ותמונה של דורשי שלום ומחפשי שלום, ובמציאות לפיד עצמו בשנה שלמה הרחיב את ההתנחלויות והמספר הערבים הפלסטינים קפץ בשנה האחרונה". תומא סלימאן הוסיפה: "הייתי רוצה להאמין שאחרי שיעזוב את הבמה של האו"ם ויחזור ארצה, יתחיל לעבוד על זה ולא להמשיך לחשוב איך לדכא את הפלסטינים".

יאיר לפיד (צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90)
יאיר לפיד (צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90)

היא נשאלה על האופן בו מפלגתה תבחר להצביע על תקנות יהודה ושומרון, שיעלו להצבעה בכנסת הבאה, והשיבה: "אנחנו לא כמו הליכוד רודפי בצע ורצון להיות בשלטון, ומוכנים לוותר על העקרונות. אנחנו נצביע כל הזמן נגד התקנות האלה. אנחנו לא נהיה חלק מהקואליציה - אם נהיה חלק מהקואליציה זה אומר שתהיה ממשלה שלא תביא את התקנות האלה לאישור, בסדר?".

 ואם זו תהיה קואליציה שנשענת עליכם מבחוץ?
"אין דבר כזה. אנחנו נצביע נגד התקנות האלה וכל חוק שיעמיק וישריש את הכיבוש, ויקים שלטון אפרטהייד. התקנות האלה הן אחד הסממנים של אפרטהייד. חוק אחד למתנחלים היהודים וחוק אחר לפלסטינים תחת שלטון אותה מדינה. אנחנו נגד כיבוש, נצביע תמיד, ואתה יכול לסמוך עליך במילה הזו, נגד התקנות האלה".

בקייטנות שלכם של חד"ש העלו על נס את דמותו של נער פלסטיני מחבל שיצא למסע רצח עם בן דודו ב-2015, מה את אומרת על זה?
"קודם כל זה לא נכון שהיה פעילות חינוכית בנושא הזה. אני חושבת שכדאי מאוד, אם רוצים לדעת את אמת, אז לראיין מישהו שעומד מאחורי התוכנית החינוכית המאוד אנושית והומנית, כן נגד הכיבוש, כן הייתה תמונה שלנו, הבן אדם נמצא כבר במאסר אבל מופרד לבד, הוא נכנס לכלא כשהיה קטין. הוא לא גיבור ואני חושבת שקודם כל יש תמונה, לא הייתה פעילות. התמונה רצתה להגיד לצעירים שיש צורך בסולידריות ובקשה כן לקבל תנאים הומניים בתוך המעצר שלו, במיוחד שהוא נעצר כקטין. אם אתם זוכרים את הסרטון של החקירה שלו, כשהוא מותקף על ידי חוקר השב"כ, והוא בוכה כילד ואומר 'אני לא זוכר', אני חושבת שכולנו היינו רוצים שבתי המעצר של מדינת ישראל ילכו על פי החוק הבינלאומי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm