יו"ר כחול לבן בני גנץ, מסר הערב (שלישי) הצהרה לתקשורת, יממה אחת בלבד לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוני עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בפתח דבריו אמר יו"ר כחול לבן: "אנו נמצאים במוצאי יום השואה, יום שמחזיר את כולנו להיסטוריה הקשה של עמנו, שמזכיר לנו עד כמה חשובה העצמה שלנו ששומרת עלינו מאוחדים".

לדבריו, "ביום השואה הזה, 75 שנה אחרי הניצחון והאסון, מאות אלפי ניצולי שואה נשארו מבודדים בבתיהם תחת סכנה איומה. ביום השואה הזה קמו למעלה ממיליון אזרחים שגילו כי אין להם עבודה, אחרים הוצאו לחל״ת, עצמאיים פושטים את הרגל ורופאים ואחיות מסכנים חיים כדי להציל חיי אדם".

עוד אמר יו"ר כחול לבן: "אנו עומדים מול המשבר הרפואי, הכלכלי, והחברתי שידענו בעשרות השנים האחרונות. הוא נחת עלינו בדיוק בזמן שבו אנחנו מתמודדים עם המשבר הפוליטי הארוך והעמוק ביותר שידעה ישראל. שלוש מערכות בחירות נטולות הכרעה עם שיסוי חסר תקדים, שבהם אף צד לא ממש הכריע. האמת העגומה היא שמדינה שלמה נמצאת כשנתיים תחת שיתוק, ממשלת וכנסת מעבר".

בהמשך הסביר על המאמצים להקמת ממשלת אחדות והגיב למתקפה מצד שותפו לשעבר, ח"כ יאיר לפיד: "יש מי שרצו להמשיך ולהתגלגל לעוד ועוד מערכות בחירות ואולי להיות צודקים, יש מי שהעדיפו את הפוליטיקה מאשר התמודדות עם משבר הקורונה, אני וחבריי לא יכולנו לעמוד מנגד. בחרנו לשמור על הדמוקרטיה ולהילחם בקורונה ובהשלכותיה. לשמור על חופש הביטוי, התקשורת ושלטון החוק".

"לשם כך היינו חייבים להפשיל שרוולים, לצאת ממרחב הנוחות ההצהרתי ולעבוד מבפנים", אמר גנץ והוסיף : "חשבנו שעדיף לנצח את הקורונה מאשר לנצח ברשתות החברתיות. חשבנו שלערוך בחירות בזמן שזק״א מפנה קשישים שמתו בגפם זה חוסר אחריות לאומי, כשמיליון אזרחים מובטלים זו הפקרות, וכשמאות אלפי משפחות שכולות לא יכולות לעלות לקברי יקיריהן בלתי מתקבלת על הדעת".

גנץ המשיך את דבריו בכך שאמר: "דעתי שישראל לפני הכל לא השתנתה ולא תשתנה. זה מה שהניע אותי לחתור לממשלת חירום ואחדות. האמינו לי, סיכנתי את חיי תחת אש פעמים רבות. סיכון פוליטי גדול ככל שיהיה לא מסיט אותי ס״מ מלהיות ציבור נאמן של אזרחי מדינת ישראל. כי אזרחי המדינה חשובים ממנהיגיה. גורל המדינה חשוב מגורל מנהיגיה ועתידה חשוב מעתיד מנהיגיה. בחרנו בשליחות לאומית על פני שליחות מפלגתית".

על השיחות עם ראש הממשלה אמר גנץ: "בשבועות האחרונים שוחחתי עם נתניהו עשרות שעות. הגענו לסיכומים שיחזירו אותנו לממשל מתפקד. שיאפשרו ניהול משותף ואחראי של משבר הקורונה תוך העברת תקציבים כנדרש. סיכומים שיאפשרו לנו לוודא שמערכת המשפט פועלת באופן תקין וחופשי, מבצעת את תפקידה. לשם ההתמודדות עם מגיפת הקורונה נקים קבינט קורונה בו ישבו כל הגורמים הרלוונטיים ואנשי המקצוע הבכירים ביותר, במטרה לספק פתרונות לאזרחים.

בנימין נתניהו ובני גנץ במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני
בנימין נתניהו ובני גנץ במעמד החתימה על ההסכם הקואליציוני

"בנוסף לכך יש לנו אתגרים עצומים כמו מערכת הבריאות הקורסת, הרווחה. צריך לשקם את האמון של הציבור בנבחרי הציבור בישראל. נשים וגברים, חילונים דתיים וחרדים, יהודים דרוזים מוסלמים וצ׳רקסים, מצפים שנעמוד למענם בעת הזו. ואני מצפה משותפים נוספים לקחת חלק במאבק הזה", אמר גנץ.

על המציאות הפוליטית אמר: "עברנו שלוש מערכות בחירות מלאות פילוג. זו הסכנה הקיומית המידית שנצטרך לרפא ביחד - השיח המלוכלך. כולם מדברים על מי וויתר, אך עבורי ההישג הכי גדול היא שהאחדות תחלחל, ונפעל כדי לקדם שלום בתוכנו. זה הדבר החשוב ביותר בעת הזו לחברה הישראלית. ההחלטה לא הייתה פשוטה ויש לה מחירים לא קלים גם בנושא המהות".

בנוגע לדעתו האישית ציין יו"ר הכנסת: "אני למשל הייתי מעדיף ממשלה רזה וצנועה יותר - אני מתחייב לפעול לצמצם את התקנים ככל שאוכל. גם ראש הממשלה וגם אני היינו מעדיפים להקים ממשלה אחרת שתמלא באופן מוחלט את החזון שכל אחד מאיתנו הציע לציבור. האמת היא שבמשך שנתיים ושלוש מערכות בחירות הציבור הכריע אחרת. את אלו הכועסים אני מחבק, את המאוכזבים מכבד, ואת אזרחי ישראל כולם אני אוהב. אהיה שר הביטחון ובבוא היום - ראש הממשלה של כולכם, מימין ומשמאל".

יו"ר כחול לבן חתם את דבריו בכך שאמר כי :"אזרחי ישראל צריכים אחדות, צריכים ממשלה מתפקדת. אזרחי ישראל צריכים מערכת חוק מאוזנת ויציבה ואני לא מתכוון לאכזב אותם. מודה לכל שותפיי שאפשרו לנו להגיע למהלך הזה עבור אזרחי ישראל. גם ראש הממשלה נתניהו עשה מהלך משמעותי מבחינתו ברמה הציבורית והאישית, הוא משלם מחירים עבור הצעד הזה. גם הוא, כמוני, היה צריך להפוך יריב פוליטי לשותף בהובלה הלאומית. יודע עד כמה היה קשה לו לעשות את המהלך הזה למען אזרחי ישראל. הצלחנו ביחד להתגבר על המפריד למען המשותף ואני מודה לו על כך. החל ממחר נתחיל להקים את הממשלה בשביל אזרחי ישראל".