אווירה גבוהה, מוקפדת וכיפית. פסטה זוקיני, זוקיני ריקוטה ודג נא עם סחוג בזיליקום ב"קולורטו". לפעמים לא צריך יותר ממנה אחת, כדי שאדם ישוב למסעדה שוב ושוב. במקרה של "קולורטו" בבאר שבע, איטלקייה חדשה מהניילונים, יש יותר מסיבה אחת לחזור אליה. הסיבה הראשונה נקראת "פסטה זוקיני" – למעשה, זוהי פרפראזה לפסטה, למרות שבינה ובין רצועות הבצק הדקיקות אין כלום למעט דמיון.

גילה את העוף המטוגן המושלם? המקום החדש של השף אהרוני
אל תהיו חמוצים: מצאנו את הבורגר שמביא את אמריקה לישראל

זן הקישוא, שעלה ארצה מארצות הברית, חתוך רצועות־רצועות, מתובל בשום קונפי שמיימי, ולמעשה הוא שחקן משני בצלחת שבה מוגש דג לבן בגריל – אף שהזוקיני הוא זה שאמור לזכות בפרס האמי. הדג, עשוי טוב ככל שיהיה, מתגמד בטעמיו ונותן מקום לכוכבת "קולורטו". איכשהו, הזוקיני הזה פיצה היטב על השעה וחצי שלקח לנו להגיע לכאן מתל אביב (122 שקלים).

עודנו נהנים, כמו במתקפת דלועיים הגיע לשולחננו זוקיני אחר – הפעם הוא חתוך עיגולים־עיגולים, מעוצב כפרח צהבהב־ירקרק, במרכזו גבינת ריקוטה משובחת ומעל שברי קשיו ומלח כמהין. פראייר מי שלא מצלם יצירת מופת כזו. בסופו של דבר, מדובר בחומרי גלם מהשוק, פשוטים, גם אופן ההכנה שלהם לא מורכב; ועם זאת, החשיבה מאחוריה, החיבור בין הקישוא לקשיו שעל פניו נשמע הזוי, תוספת הריקוטה וההגשה היפהפייה הזו, מכבדים ומענגים את הלקוח וגורמים לו לשוב לכאן (42 שקלים).

קולורטו פסטה זוקיני  (צילום: אלון צרפתי)
קולורטו פסטה זוקיני (צילום: אלון צרפתי)

מאחורי החיבורים האלה נמצא השף רוני וייס, שגדל בבאר שבע, נדד ממנה עם משפחתו לתאילנד ועבד במסעדות מישלן באיטליה, והנה הוא חזר הביתה כשעל גבו המטען הקוסמי הזה, ומחבר אותו לחומרי הגלם הישראליים. למשל: חיבבנו מאוד גם את סחוג הבזיליקום, שאומנם איננו חריף אבל מוסיף המון במנת הדג הנא עם הצלפים והשמנת החמוצה (48 שקלים).

תפריט "קולורטו" (באיטלקית: צבעוני) מתבסס גם על פיצות מצוינות מהטאבון (נסו את פיצת הבצלים), פסטות (ניוקי העננים כאן שמיימי), סלטים ומיני בשרים ודגים. האווירה כאן גבוהה, מוקפדת וכיפית ומזכירה את הבראסרי של רותי ברודו, השירות ידידותי והמחירים סבירים לגמרי.

"קולורטו", חלקיקי האור 16. גב ים נגב 2, באר שבע, 08־6100195 (לא כשר).

פוטנציאל למישלן- אווירת האייטיז המעייפת ב“ג'סיקה" לא מתיישבת עם המנות שראויות לככב במסעדות השף הטובות בישראל
תהום פעורה בין אווירת האייטיז המעייפת במסעדת "ג'סיקה" בבאר שבע ובין האוכל המוגש בה: בעוד שהמוזיקה נשמעת כלקוחה מערוץ VH1, הריהוט משדר וינטג' מ"פעם" ולמנות יש שמות ילדותיים כמו "כרוביתוש" ו"מוש מוש" - דווקא האוכל המוגש בה ראוי לככב במסעדות השף הטובות בישראל.

בזו אחר זו טעמנו מנות אלוהיות, נועזות, מחוץ לקופסה, מתובלות היטב ובעיקר מפתיעות. לטרטר פילה הבקר, למשל, מצורפת מעל ביצת שליו יפהפייה והוא יושב על איולי חרדל משגע (72 שקלים). האין זו מנה עם פוטנציאל למישלן? ברוסקטה בת אלף (נשבעים, זה שמה) כוללת שלוש פרוסות בריוש עבות ומעליהן מגדל של כל טוב הארץ עם פילה בקר, איולי פטריות, קשיו ועגבניות שרי מסוכרות(!) וסלטון – אפילו איטלקים מסורתיים לא יוכלו להישאר אדישים (72 שקלים).

במסגרת תפריט הקיץ, יש מנה נועזת נוספת, שלטעמנו קצת פחות קלעה, אבל אהבנו את הניסיון: מרק גספצ'ו קר ומצוין כשלעצמו של משמש ותפוז, עם טונה אדומה טרייה, זעתר וג'ינג'ר, צ'ילי אדום ועירית קצוצה. יצא קצת יותר מדי לונה פארק (68 שקלים). דווקא הכרוביתוש התגלתה כמתובלת בצורה מדויקת: סלט כרובית, כוסברה, בצל, חמוציות ונענע, קליפת תפוז מסוכרת ופיצוחים – כן, גבירותיי, זהו הקיץ במיטבו (54 שקלים).

בעלי המסעדה הם אחים (כולם בנים), והם גם מעצבי הפנים וגם הטבחים וגם השיווק וגם המלצרים, ומתברר שמאחור יש יד שמכוונת אותם במטבח: אמם מכינה את קציצות הלוקוס הטריות, הסופר־טעימות ובעלות הטעם הדומיננטי, עשירות ומריחות נפלא, והן מוגשות עם יוגורט מתובל וסלט ירוק המבוסס על שומר וכוסברה, פשוט תענוג (68 שקלים).

מחמאה אחרונה לצד החברתי: במסעדה פנו ליקבים שונים וביקשו מהם להירתם למלחמה ביוקר המחיה. התוצאה: מחיר לכוס יין הוא בין 18־22 שקלים, ולבקבוק יין בין 76־80 שקלים בלבד. אם לא פרס האמי – לפחות מגיע להם עיטור הנשיא

"ג'סיקה", קניון ביג, יצחק נפחא 25, באר שבע, 077־9974643 (לא כשר). 

גסיקה טרטר פילה בקר (צילום: בן גבאי)
גסיקה טרטר פילה בקר (צילום: בן גבאי)

נווה מדבר
אחוזת אנילביץ' בעיר העתיקה מצליחה להפיח חיים בתיירות המקומית, כולל ארוחת בוקר צנועה אך מפנקת. חופשה בבאר שבע היא לא משאת נפשם של התיירים (הישראלים ומחו"ל), וחבל. אומנם אין בה ים, אבל יש לה חן מדברי יוצא דופן לצד אזורי מסחר ובילוי ענקיים ושוקקי חיים. כמו נווה באמצע מדבר, גם אחוזת אנילביץ' בעיר העתיקה מצליחה להפיח תקווה בעולם התיירות המקומי: המבנה הערבי העתיק הוסב למלון בוטיק קטן ויפהפה, בעל 19 סוויטות וחדרים המעוצבים בצורה מינימליסטית ועכשווית, ובמרכזו בריכה קטנטנה, שלא לומר אמת מים מעוצבת לעילא, משופעת בצמחייה עשירה ומשרה אווירת חופש.

ארוחת הבוקר כאן צנועה, ועם זאת מפנקת דיה. במקום בופה מפלצתי, תקבלו לחדר ארגז קרטון גדול ובתוכו ארוחה שהוכנה באותו הבוקר: מיני לחמניות בציפויים שונים, סלט אישי לבחירתכם, אומלט או שקשוקה בתבנית אישית, מיני ממרחים, קפה קר וגולת הכותרת – קרואסונים ממולאים, האחד בגבינות ובירקות, השני בשוקולד. סיימנו את הארוחה וקפצנו לבריכה מבלי לחוש רגשי אשמה.

אנילביץ' קרואסון  (צילום: אלון צרפתי)
אנילביץ' קרואסון (צילום: אלון צרפתי)

אחוזת אנילביץ' הפכה כבר ללוקיישן מבוקש לצלמי חתונות, לאירועי מסיבות רווקים, מסיבות עיתונאים ואירועי בוטיק, וקל להבין מדוע. אז בזמן שכולם נוסעים לאילת, עצרו לחופשה של יומיים בבירת הנגב. 

אחוזת אנילביץ', אנילביץ' 9, באר שבע, 08־6627580