בהוצאות של החודשים אוגוסט וספטמבר אין לנו רגע דל: בעוד עם ישראל נאבק בכדי להחזיק מעמד בחום של אוגוסט ובבזבוזים הבלתי נגמרים של החופש הגדול - וכבר ממתין לנו מעבר לפינה האתגר הגדול הבא: בעוד שלושה שבועות נחגוג את ראש השנה ובעקבותיו יבוא עלינו לטובה עוד כמעט חודש של חגים, ובתרגום להוצאות: ארוחות חגים משפחתיות בזו אחר זו. מטבע הדברים, בעיקר בימים שבהם יוקר המחיה נמצא בעלייה, מלוות ארוחות החג בהוצאות עצומות על מזון, ודווקא עכשיו, כשאין לנו אוויר לנשימה, זה הזמן להיערך נכון לקניות חכמות לקראת החג.

שיתוף הפעולה הנכון של הקיץ יוצא לדרך | חדשות האוכל
אסור לפספס: הצעד המפתיע של המוסד הקולינרי בירושלים

בשנה שעברה, ערכה המועצה לצרכנות סקר של 100 מוצרים. לפי הסקר, עמדה הוצאה ממוצעת של משפחה ממוצעת על מזון על בין 3,500 ל־5,500 שקל לשלושת ערבי החג (ראש השנה, ערב סוכות וערב שמחת תורה) - וכאשר מוסיפים לכך את הסעודה המפסקת של ערב יום הכיפורים, הארוחה בצאת החג - ואת כל ימי החופשה של הילדים וההורים, הופך חודש החגים לאחד משני החודשים היקרים ביותר בהוצאות המזון שלנו (השני נמשך מערב חג הפסח ועד למוצאי יום העצמאות).

על פי עליית המחירים בשנה החולפת, השנה נוסיף עוד כמה מאות שקלים לכל ערב חג. לכן, ההיערכות מראש ועכשיו היא קריטית, כשצריך לקחת בחשבון שיש מוצרים שכדאי להקדים ולקנות עכשיו, יש כאלה שעדיף להמתין לרכישתם קרוב יחסית לחג - ולצערנו יש גם קניות שאין ברירה אלא לעשות כמה ימים לפני ערב החג, בגלל תוקף מוצרים טריים, בעיקר במחלקות החלב והבשר.

חכו עם הדבש
נתחיל עם אחד מסמלי החג המרכזיים, הדבש. חמש רשתות השיווק הגדולות בארץ זכו במכרז של משרד החקלאות למכסות פטורות ממכס של דבש בהיקף של 500 טונות: רמי לוי, ויקטורי, אושר עד ויוחננוף, התחייבו להוזיל את המחיר בכ־60%, כשק"ג דבש מיובא ממוצע יעלה 18.6 שקל, לעומת מחיר ממוצע של 45.6 שקל. המחיר השנה יהיה נמוך ב־15% לעומת השנה שעברה.

דבש (צילום: אינגאימג')
דבש (צילום: אינגאימג')

שטראוס, ענקית המזון שעלתה לכותרות עם המחלוקת סביב החלטתה להפסיק את הפרסום בערוץ 14, שולטת על שוק הדבש בישראל. 100 הטונות שהצרכנים ירכשו לקראת ראש השנה יתחלקו בין המותגים "יד מרדכי" (של שטראוס), "עמק חפר", ו"עין חרוד", כשהשניים האחרונים מייצרים גם מותגים פרטיים שנמכרים ברשתות השיווק. באופן מסורתי, המותגים הגדולים ייצאו בהנחות עמוקות לפני החג וישתלטו על המכירות.

ד"ר חזי גור־מזרחי, מנכ"ל "המכון לחקר הקמעונאות", אומר שהישראלים אוהבים פחות דבש מיובא ומעדיפים את התוצרת המקומית. לדבריו, הדבש יוזל השנה באופן משמעותי, אך לאו דווקא בגלל המכסות הפטורות ממכס, כי גם ככה ניתנות מכסות ליבוא דבש במהלך השנה, אלא בגלל ההנחות של הייצור המקומי.

"הצרכן אולי יזכה", אומר ד"ר גור־מזרחי, "אבל היבואנים הקטנים, שיתפתו לקבל את המכסים, ייתקעו עם סחורה ולא יצליחו להיפטר ממנה". לכן, כדאי לכם אולי להמתין עם רכישת הדבש לתחילת ספטמבר.

סיר הבשר
בתלמוד כתוב כי "אין שמחה אלא בבשר וביין", ואכן בשר ועוף טריים הם ממצרכי היסוד של כל בשלן (גם אם בראש השנה נעשה שימוש מוגבר בבשר כבש ובדגים, מסימני החג). אלא שמי שחפץ בחיסכון משמעותי מוטב שיוותר על הבשר הטרי ויתחיל למלא את הפריזר - ויפה שעה אחת קודם. למה? כי עד סוף אוגוסט אפשר לרכוש עופות במחירים נמוכים (יחסית), אבל מתחילת ספטמבר אמורים המחירים לזנק באופן משמעותי. כן, עוד חוזר הניגון, והוא יחזור שוב, ככל הנראה, שבוע לפני החג פתאום אנחנו מתבשרים על מחסור - העובדים במשחטות יצאו לחופש, העופות אינם מספיקים ועוד - ואפילו בלי תירוצים אנחנו יכולים להבטיח כבר עכשיו: המחירים יהיו בשיא.

בשר בקר (צילום: אינגאימג')
בשר בקר (צילום: אינגאימג')

ומה עם בשר בקר? פחות או יותר אותו הדבר. מי שיקנה עכשיו - ירוויח. כרגע המחירים נוחים יחסית והם צפויים להתייקר בחדות לקראת החג.
אלא שהשנה יש חידוש בתמהיל המוצרים ומחיריהם: מי שיירד לפרטים ישים לב שדווקא מחיר החלקים היקרים, כמו אנטריקוט, שלאנשים יש פחות כסף לקנות, יורד, ואילו החלקים הזולים יותר, כמו למשל כתף ובשר טחון, מתייקרים. למה? ככל הנראה בגלל ירידה ביכולות ובנכונות של הצרכנים לרכוש את הנתחים המובחרים והיקרים יותר.

הנה החדשות הרעות לקרניבורים: ההתייקרות הגדולה עוד לפנינו, כ־8% יותר בגלל עליית הדולר ועוד כ־7% בגלל התייקרות הריבית והוצאות המימון. בקיצור, אם אתם רוצים לחסוך על הרכיב היקר ביותר של ארוחת החג מוטב שתתחילו למלא את המקפיא - ועכשיו.

מה עם שאר המוצרים? פירות, ירקות, ומוצרי חלב, שמתקלקלים יחסית מהר, אין ברירה אלא לקנות הכי מוקדם שאפשר - בגבולות הטריות ופגות התוקף - בעיקר בגלל העומס. למרות זאת, גם כאן יש לנו טיפ קטן: אם אתם יכולים, נסו לכוון את הקנייה הגדולה ל"ימי השוק" בסופרמרקטים ולנצל את הוזלת מחירי הפירות והירקות, אף שתמיד לפני החג המחירים עולים.

ימי השוק ברשתות השונות מתאפיינים בהוזלה של מחירי הירקות והפירות, אבל גם אם אתם מגיעים אל הסופרמרקט באחד מימי השוק, כדאי לשים לב לפרטים הקטנים, כמו התניה של חלק מההנחות ברכישה מעל לסכום מסוים, הגבלות כמות ועוד.

חיסכון על יבש
תכף נגיע למוצרים היבשים - וכאן יש לנו טיפ קטן לחיסכון גדול, שאולי אתם עדיין לא מכירים, אבל עוד קודם לכן: עוד פרמטר שצריך לקחת בחשבון, הוא כניסתה של רשת קרפור למשחק, שזעזעה את השוק, בעיקר בתחום המותגים הפרטיים והביאה סוג של בשורה לצרכן.

אורז (צילום: אינגאימג')
אורז (צילום: אינגאימג')

"התרגלנו לראות תמיד את רמי לוי במקום הראשון בסקרי הסלים לפני החג ואחריו את אושר עד", אומר ד"ר גור־מזרחי, "פתאום אנחנו רואים את קרפור נכנסת לחמש הרשתות הזולות ביותר ומאיימת על שתי המובילות בטבלה. לכן, הרשתות האחרות לא יוכלו לשבת בחיבוק ידיים".

עכשיו לעצה שלנו שנוגעת למוצרים שיש להם חיי מדף ארוכים יותר מפירות, מירקות, מבשר ומחלב: מכיוון שסקרי המחירים הגדולים יתבצעו בין 25 באוגוסט ל־5 בספטמבר, הופכים עשרת הימים האלה למאני טיים של הצרכנים. בחלון ההזדמנויות הזה כדאי לקנות את המוצרים היבשים, כשאורז, ממליץ גור־מזרחי, כדאי לקנות עוד באוגוסט. למה? כי בימים הללו כל רשת רוצה לצאת כמה שיותר זולה בסקרים של הסלים לחג ומנתבת אליהם את מרב המאמצים, המבצעים וההנחות. במילים אחרות: השבוע הבא הוא השבוע המתאים ביותר לביצוע של קנייה גדולה, שתכלול מוצרים יבשים (אורז, פסטה, קמח, רטבים, יין - והרשימה עוד ארוכה).

היזהרו מ"השלמות"
רגע לפני שנרתום את עגלת הקניות לקראת היציאה לדרך, הנה אחד הטיפים החשובים ברשימת ההמלצות הזאת: "כדאי להתכונן לקנייה המרוכזת ולשים לב שלא שכחנו כלום, כי מה שקורה בדרך כלל, שכמה ימים לפני החג נכנסים לסופר להשלמות ומוציאים את כל הכסף שחסכנו בקניות המוקדמות. הקנייה האחרונה היא הקריטית ביותר, לכן חשוב לא לסטות מהרשימה".

במילים אחרות, ברשתות השונות יודעים שאנחנו נוטים לחזור אליהן ב־24 השעות האחרונות שלפני החג כדי לרכוש מוצרים שהתברר שנעדרו מהקנייה המתוכננת. או אז אנחנו משלמים את מחיר השכחה. בכל מקרה, גם אם אתם נאלצים לבצע קנייה משלימה שכזאת, נסו להיצמד רק לפרטים החיוניים שחסרים לכם - ולא להתפתות לקנייה בלתי מתוכננת של הרגע האחרון.