בתחרות הבישול המרגשת שהתקיימה בשישי האחרון היו חמישה מתמודדים, שהרבה יותר מאשר רצו לנצח, רצו לקחת חלק בהנצחתו של סמל גיא בזק ז"ל, שהיה אמור באותו יום לחגוג את יום הולדתו ה־20.

נתניהו הצהיר "שום דבר לא יעצור אותנו בעזה" - אבל שכח דבר אחד | אנה ברסקי
לפיד בכיכר החטופים: "את סינוואר אפשר להרוג גם בעתיד" | ישיר

בתחרות הכינו המשתתפים קרבונרה, מנה איטלקית שבזק ז"ל, לוחם בגדוד 51 של גולני שנהרג בקרב בקיבוץ כיסופים בשבת השחורה, אהב להכין. הוא אף שאף למצוא את המסעדה שמגישה את הקרבונרה הכי טעימה בארץ.

"גיא ניחן מאוד ביכולות הבין־אישיות שלו, ביכולת שלו להתחבר לאנשים, לגעת באנשים, להשפיע על אנשים. הוא יכול היה לדבר עם מבוגרים, עם ילדים, ולהתחבר אליהם. הוא היה גם מאוד רציני וגם מאוד רגיש, היה מאוד יצירתי עם רעיונות ייחודיים. גיא היה גם מאוד פעיל, היה עושה סקי מגיל צעיר, אהב לטייל, עשינו ביחד את שביל ישראל.

גיא בזק ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
גיא בזק ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

הוא גם ניגן בגיטרה וגם אהב לבשל", מספר אביו, תא"ל (במיל') יובל בזק, שפיקד בעבר על גדוד 51. "בצבא גיא הלך בעקבותיי, ונפל בקרב. הוא נהרג כגיבור אמיתי בקרב, הציל חיים של תושבי הקיבוץ.

גיא היה בכוח הראשון שהגיע להגן על הקיבוץ, שלוש וחצי שעות נלחם באומץ לב בין הבתים, בחצרות הקיבוץ, מוביל את הכוח ובסוף גם סופג כדור ונהרג. האם אי פעם חשבתי שהבן שלי יהיה בין הנופלים בגדוד? לא הייתי מעלה בדעתי דבר כזה". 

לשבעה של גיא, מספר בזק, הגיעה גם המחנכת שלו מהתיכון: "בתחילת כיתה י"ב היא ביקשה מהתלמידים לכתוב 20 דברים שהיו רוצים להספיק עד גיל 20.

הם שמו את מה שכתבו במעטפה והמחנכת אמרה: 'כשתגיעו לגיל 20, אביא לכם את זה'. בשבעה היא נתנה לנו את המעטפה, ואז גילינו מה גיא רצה להספיק לעשות לפני גיל 20. חלק גדול מהדברים הוא הספיק, כאשר בין הדברים שרצה להספיק לעשות היה גם למצוא את מנת הקרבונרה הכי טובה בישראל".

"גיא היה מתרגש"

"אנחנו שלושה אחים: אני, גיא ועדי (13). הקשר ביני ובין גיא היה ממש מיוחד, היינו משתפים זה את זה בסודות שלנו. היינו חברים טובים והיו לנו צחוקים משלנו. באותה שבת בשעה 6:50 הייתה הפעם האחרונה שהוא ענה לי, ואז כבר יצא להילחם בקיבוץ, ואחרי כמה שעות לחימה נהרג", מספרת תמר בזק, 24, אחותו של גיא.

"אחרי שקראתי שגיא רצה להספיק עד גיל 20 למצוא את מנת הקרבונרה הכי טובה בארץ, פרסמתי זאת בפייסבוק בקהילת 'רעבים ברעבך'. ביקשתי המלצות למסעדות שמגישות את המנה הזו, ואז מלא אנשים ובעלי מסעדות פנו אליי, הציעו לבוא לבשל לנו. בין הפונים היה גם עו"ד יעקב עוז, שנתקל בפוסט, והציע לעשות תחרות בישול לזכרו של גיא.

עוד לפני התחרות, שלומי סלמון, הבעלים של מסעדת 'אמורה מיו' בתל אביב, החליט שמנת הקרבונרה שבתפריט המסעדה, תיקרא מעכשיו 'הקרבונרה של גיא'. גיא ממש אהב קרבונרה, אהב גם להכין את המנה. אני חושבת שהוא היה מאוד מתרגש מהתחרות הזאת. אני ממש התרגשתי כשעלה הרעיון הזה. בעיניי זו הנצחה ממש יפה".

תחרות קרבונרה לזכרו של גיא בזק (צילום: ניר קידר)
תחרות קרבונרה לזכרו של גיא בזק (צילום: ניר קידר)

בשלנים חובבים רבים נענו לפוסט על קיום התחרות. חמישה נבחרו להשתתף בה: ערן אברמוביץ (59, מעצב פנים, מרחובות), קארין שלי גלאור (38, עורכת דין, בעלת עסק למארזים ופינוקים, מרמת השרון), יונתן קדם (30, מורה פרטי לאנגלית, מתל אביב), חיים גליקמן (37, עובד הייטק, מרמת השרון) וגוני בן סימון (12, תלמיד מנתניה).

קרבונרה היא תבשיל פסטה איטלקי שמקורו ברומא ועשוי מביצים, גבינה קשה, בשר חזיר משומר במלח ופלפל שחור. לצורך התחרות, בשר החזיר הוחלף בווריאציות אחרות שבחרו המתמודדים. 

"יש לי בן בעזה, אנחנו 100 ימים לא ישנים. החלטתי שזו התרומה הכי קטנה שאני יכול לתת להורים של גיא, לזיכרון שלו, ואני עושה זאת באהבה", אמר אברמוביץ, שחי בעברו שבע שנים באיטליה. הוא נוהג לבשל בבית, ואת הקרבונרה החליט להכין הפעם עם נקניק אסאדו, ובגרסה טיפה יותר חריפה מהמקור, עם קצת יין, מוגשת עם פטרוזיליה מעל.

"אני מאוד אוהבת את המטבח האיטלקי", אמרה גלאור, שהכינה את המנה עם חזה אווז. "הסיפור של גיא הצליח לרגש אותי. הסיפורים במלחמה מאוד נוגעים ללב. בן אדם הלך ונתן את החיים שלו בשביל המדינה. החלטתי להשתתף בתחרות כדי לכבד את הזיכרון שלו ולבשל בשביל האדם שהוא היה ובשביל החלומות שלו".

"אח שלי סיפר לי על התחרות. אני מאוד אוהב לבשל, בעיקר אוכל איטלקי. למדתי לבשל דרך סרטונים, ואז לאט־לאט זה התפתח. אני מבשל בבית, מכין ארוחות שישי. מפני שהתחרות היא לזכר חייל, היה לי מאוד חשוב לבוא. אני בא לכיף, לא חשוב לי כל כך לנצח", סיפר בן סימון, שהכין את המנה עם חזה אווז מעושן.

"גיא בזק הוא בן משפחה רחוק שלי. ראיתי את הפוסט של תמר בפייסבוק, וכתבתי שאשמח לבשל לה אם היא תרצה. כשנודע על התחרות, אמרתי שזו הדרך שלי לבשל בה. אני לא בא בשביל לנצח, אלא כדי להנציח את גיא. אבל אם אנצח, אז אחלה", אמר קדם, ששילב בקרבונרה בשר טלה ואווז. 

"אני בשלן חובב, אשתי רשמה אותי לתחרות. הרעיון עצמו היה מעניין, יש בו חלק מרגש מבחינת הנצחה. ברור שאני רוצה לנצח, כמו שכל בן אדם רוצה לנצח בכל תחרות, אבל יש פה את האלמנט שמעבר, אלמנט ההנצחה. זה גם עניין משמעותי לא פחות מהניצחון", אמר גליקמן, שאת המנה שלו הכין עם בייקון טלה. 

"הנצחה ייחודית"

בשישי האחרון, 12 בינואר, יום הולדתו של גיא, התייצבו חמשת המתמודדים, יחד עם מלווים שבאו לעודד, במטבח מסעדת "אמורה מיו" ברחוב אבן גבירול בתל אביב. "בהצלחה לכולם, אני רעב, אכלתי רק רוגלעך בבוקר", אמר למשתתפים אחד השופטים, השף האיטלקי מסימיליאנו די מטאו, זוכה העונה החמישית של "מאסטר שף".

במטבח הם בישלו אחד ליד השני והחליפו חוויות תוך כדי. "את הרוטב עם הנקניק הכי מרגש אותי להכין במנה הזאת", אמר אברמוביץ. "מאיפה קנית את הפסטה שלך?", התעניין בן סימון אצל קדם תוך כדי בישול, וגם סיפר ששעות ספורות לפני התחרות עוד הספיק לעשות בביתו חזרה גנרלית והכין את המנה כדי לוודא שהוא מוכן לרגע האמת. 

בין לבין נכנסו למטבח להציץ, בהתרגשות רבה, יובל וכרמית, הוריו של גיא. "כשאני מסתכלת על המתחרים, אני רואה את גיא עושה אותו הדבר בבית", אמרה כרמית. "גם כשהיה מגיע הביתה בחצות, הוא לא היה מתעצל ומכין את המנה שהכי אהב. אלה געגועים קשים־קשים. כולם עכשיו מתאמצים, מבשלים בשבילו, והשחקן הראשי איננו".

"זה מאוד מרגש, אירוע מדהים", אמר יובל. "זה מרגש בעיקר בדרך שבה הדברים התפתחו. לא באמת תכננו את זה, דבר הוביל לדבר ופתאום זה נהיה אירוע עם המון לב ונשמה. ההירתמות של האנשים מאוד מרגשת. אנשים כל כך טובים יש במדינה הזאת.

רציתי להנציח את גיא ברוחו ובדרכו, ופתאום משום מקום נוצרה פה הזדמנות לתת פן אחר של גיא ולהנציח את הדמות שלו בצורה מאוד ייחודית ומרגשת. גיא היה ילד מאוד שמח, ואני רוצה לזכור אותו לא רק דרך הכאב שלי, אלא בדרך שלו. הרוח שלו הייתה לחגוג את החיים, ואנחנו רוצים להנציח את הרוח שלו דרך האופן שבו הוא היה חי והיה רוצה שנזכור אותו". 

"ההנצחה הזאת מצד אחד עוזרת לי, מצד שני זה שורט אותי. איך אחי הקטן נהרג, ואני כאילו מנציחה אותו", אמרה תמר. "זה לא נתפס לי, הזוי בעיניי. נראה לי לא הגיוני. ממש מוזר לי להנציח את אחי. מבחינתי הוא עוד מעט חוזר".

עו"ד עוז, שכאמור הגה את הרעיון וחיבר את כל הקצוות על מנת שהתחרות תצא לפועל, היה גם אמון על כך שהתחרות תתנהל כסדרה לפי הכללים. על מנת שהשופטים לא ידעו למי מהבשלנים שייכות המנות, הוצמדה אות לכל מנה, וכך היא הוגשה לטעימות לשולחן השופטים, כשצופים בהם עשרות בני משפחה וחברים של משפחת בזק שהגיעו למקום.

בשולחן השופטים ישבו השף מסימיליאנו, איתי הראל, מבעלי קהילת הפייסבוק "רעבים ברעבך", סלמון, בעל המסעדה, וגם תמר, אחותו של גיא, הצטרפה אליהם לטעימות. בסוף הטעימות ולאחר התלבטות לא פשוטה נבחרה המנה שהכינה גלאור, שזכתה בצלחת מיוחדת ובסינר עם דיוקנו של גיא. "כל המנות היו טעימות. הטעם של המנה המנצחת היה בול מבחינת המינונים הנכונים", הסביר לי מסימיליאנו.

"מאוד התרגשתי להשתתף בתחרות, לא האמנתי שאזכה", אמרה גלאור לאחר זכייתה. "הסיפור של גיא עשה לי קווץ' בלב. הוא לא הספיק להגיע לגיל 20 ורציתי לכבד אותו. מבחינתי, זה היה לזכר החיים של גיא, כדי לזכור את החיים שלו, החלומות שלו".