טעימה עם דמעה: סלט הירקות של לירן אלמוסנינו, לחמניות הזיתים של איתי יהודה, קובה סלק של שמעון אלרואי בן שטרית ועוגת התפוזים של אדיר מאיר עבודי. בחרתי השבוע להכין מאכלים שהיו אהובים על ארבעה מחללי צה"ל ממלחמת חרבות ברזל, וגם אתם מוזמנים לבשל את המנות, לזכרם.

למתכונים נוספים היכנסו לאתר הקולינרי של פסקל פרץ רובין

במשך שנים אני עורכת מסע גסטרונומי מעניין וטעים, כדי להתחקות אחר תבשילים ומאפים מיוחדים ממטבחים שונים. אופה, מבשלת ומתעדת מטעמים אתניים כדי שלא ייעלמו ויישכחו. אפשר לומר שאני מבשלת זיכרונות ומאכלים אשר עברו מדור לדור, ומנסה דרכם ללמוד על מנהגים, מסורות, תרבויות ועוד. עם השנים הפכתי למפצחת של מתכונים נוסטלגיים ועתיקים, “מתכוני סבתות".

לכן מאוד התרגשתי כאשר שמעתי על הפרויקט הקסום והמצמרר של העמותה “מתכון עם זיכרון", ששמה לה למטרה להנציח את חללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה דרך המטעמים והכנת המתכונים שהיו אהובים על החללים. העמותה הוקמה על ידי רס"ן (במיל') עדן קוהלי בן עוז בהתנדבות מלאה, יחד עם מתנדבות מכל רחבי הארץ ופועלת משנת 2015.

דרך מיזם הנצחה ייחודי זה, הכולל מתכון וגם מצגת המספרת את סיפור חייו של החלל, אפשר להיחשף לסיפור חייהם של חללי מערכות ישראל בארוחות ובמפגשים משפחתיים, ותוך כדי בישול המאכלים האהובים על הנופלים במטבח הפרטי של כל אחד ואחת מאיתנו.

למיזם יש אתר אינטרנט פעיל, המהווה ספר מתכונים דיגיטלי להנצחת חללי מערכות ישראל, והוא מאפשר לרבים, בארץ ובעולם, להיחשף לנופלים, להכיר, להנציח ולבשל לזכרם.

בחרתי ארבעה מתכונים של חללי צה"ל ממלחמת חרבות ברזל, שלדאבוני עדיין מתנהלת וסופה לא נראה. תחילה ניגשתי אליהם בדיוק כפי שאני נוהגת לעשות כאשר אני מתחקה אחר מתכונים אבודים של הסבתות, אך הפעם זה היה שונה. ערבוב של כאב והתרגשות. אלו לא היו עוד מתכונים ישנים, מסורתיים - הפעם העבודה הייתה להתחקות אחר מתכונים וטעמים אהובים של חיילים, בחורים צעירים אשר נקטפו באמצע החיים.

קראתי בעיון את הסיפורים הנלווים למתכונים. חזרתי וקראתי, והרגשה של החמצה מילאה אותי על כל אחד ואחד מהם. הקריאה החוזרת אפשרה לי להתחבר יותר אל הנופלים, אף על פי שמעולם לא פגשתי אותם.

ראיתי בעיני רוחי את איתי יהודה ז"ל מגיע הביתה ביום שישי, כשאמו הכינה לכבודו את לחמניות הזיתים האהובות עליו והוא מנקר אחת ועוד אחת מתוך התבנית החמה, עוד לפני שהן מספיקות להתקרר.

חשבתי על לירן אלמוסנינו ז״ל, שהיה חקלאי בנשמתו, ולכן לדעתי כל כך אהב לאכול בתום יום עבודה מפרך במשק קערת סלט עשירה בירקות, בתוספת חלבונים אשר השלימה את הטעמים.

חשבתי על שמעון אלרואי בן שטרית ז״ל, אשר אהב לאכול קובה סלק כשהגיע הביתה. לכן הקפידה אמו להכין סיר מלא קובות ממולאות בשר, שצפות במרק אדום סגול, והניחה אותו באהבה ובציפייה על הכיריים. עבור בני המשפחה סיר הקובות היווה סימן ברור שאלרואי בדרך הביתה.

המתכון האחרון היה אהוב מאוד על אדיר מאיר עבודי ז"ל - עוגת תפוזים תפוחה, גבוהה ואוורירית, רכה וריחנית, מעוטרת באבקת סוכר, שהוסיפה לטעמה עוד קצת מתיקות אם בכלל היה חסר. העוגה תמיד המתינה לבואו על השיש במטבח. ואני בטוחה שכאשר חזר לחופשה מהבסיס, הדבר הראשון שנהג לעשות הוא לגשת למטבח, לפרוס פרוסה עבה מהעוגה ולנגוס בה בהנאה גדולה.

מצוידת במתכונים ובסיפורים על הנופלים נגשתי למטבחי, והתחלתי להכין את המאכלים. פה ושם ניגבתי דמעה סוררת ומחשבות נוגות התרוצצו במוחי. כמה הייתי רוצה להכין לארבעה את המטעמים האהובים עליהם ולארח אותם בביתי, במטבחי, במקום לכתוב עליהם כאן במדור.

איזו מלחמה ארורה. 

“מתכון עם זיכרון –  Taste of memories", באינסטגרם matkonzikaron.

המתכונים המובאים כאן כתובים ומנוסחים בדיוק כמו שנאספו על ידי בני משפחות החיילים, וכך פורסמו על ידי העמותה.

סמ''ר איתי יהודה ז''ל שנפל בקרב בעזה (צילום: עיריית ראשל''צ)
סמ''ר איתי יהודה ז''ל שנפל בקרב בעזה (צילום: עיריית ראשל''צ)

איתי יהודה ז"ל
איתי היה לוחם בחטיבת גבעתי גדוד צבר. נפל ב־31 באוקטובר 2023 באסון הנמ"ר בצפון רצועת עזה, עם עוד עשרה לוחמים. בן אדם עם מלא שמחת חיים, חברותי, המצחיק בחבורה, אכפתי ותמיד דואג לכולם. מוכשר בצורה בלתי רגילה בציור. החלום שלו היה לפתוח סטודיו לקעקועים ולהיות מקעקע אחרי השחרור.

את הלחמניות עם זיתים אמו של איתי מכינה באופן קבוע בימי שישי. איתי אהב מאוד בצקים ובמיוחד את הלחמניות האלו. היה אוכל אותן בכל שעה, גם בשעות הקטנות של הלילה אחרי בילוי. בן 20 היה בנופלו. 

לחמניות זיתים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
לחמניות זיתים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

לחמניות עם זיתים 
המצרכים:
3½ כוסות קמח 
1 כף שמרים
2 כפות סוכר
1 ביצה
½ כוס שמן 
1 כוס מים פושרים
¾ כפית מלח 
1 קופסה של זיתים ירוקים מגולענים מסוננים 
להברשה וציפוי:
1 ביצה טרופה
¾ כוס שומשום

אופן ההכנה:
במיקסר לשים את כל המצרכים למעט מלח יחד במשך שבע דקות. לאחר שבע דקות מוסיפים את המלח לדקה נוספת של לישה. 
משמנים קערה ומניחים את הבצק לתפיחה של שעה. 
את הבצק מחלקים לכדורים ובכל כדור מכניסים זית. מצפים בביצה טרופה ומפזרים מעל שומשום ואופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות עד שמזהיב. 

סמ''ר שמעון אלרואי בן שטרית ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
סמ''ר שמעון אלרואי בן שטרית ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

שמעון אלרואי בן שטרית ז"ל
שמעון אלרואי, תושב בית שאן, שירת בגדוד איסוף קרבי בחיל הגנת הגבולות, לוחם בלון תצפית במוצב נחל עוז. אח לארבע אחיות, ילד זהב, חבר אמת. מוכשר מאוד. חלם ללמוד גרפיקה ותקשורת חזותית. אלרואי היה מקפיד לפנק את האחיינים שלו בכל פעם שיצא לחופשה, קנה להם הפתעות וממתקים. בן 20 היה בנופלו.

כשאלרואי היה מגיע לחופשה, הוא היה מתיישב לאכול קובה סלק, כולם ידעו שאם יש קובה סלק זה סימן שאלרואי מגיע.

קובה סלק (צילום: פסקל פרץ-רובין)
קובה סלק (צילום: פסקל פרץ-רובין)

קובה סלק
המצרכים:
לבצק:
1 קילו סולת מנופה
2 כפות מלח
¼ כוס שמן
3 כוסות מים
למילוי: 
½ קילו בשר טחון
מעט מלח ופלפל
בצל גדול קצוץ
2 גבעולי סלרי עם העלים
3 כפות שמן לטיגון

למרק:
3 סלקים חתוכים לקוביות
1 קופסה רסק עגבניות קטן
1 בצל
2 גבעולי סלרי קצוצים עם העלים
מלח, פלפל
פפריקה מתוקה
מעט סוכר
2 כפיות מלח לימון

אופן ההכנה:
מכינים את הבצק, לשים יחד את כל החומרים ונותנים לו חצי שעה לנוח.
מטגנים את חומרי המילוי.
ממלאים את הקובות.
למרק: נטגן בצל וסלרי, נוסיף רסק, שניים מהסלקים ותבלינים וליטר וחצי מים, כשרותח נוסיף בעדינות את הקובות וננמיך להבה. כרבע שעה לפני סוף הבישול נוסיף את הסלק האחרון.

רס''ם לירן מונס אלמוסנינו ז''ל (צילום: דובר צה''ל)
רס''ם לירן מונס אלמוסנינו ז''ל (צילום: דובר צה''ל)

לירן אלמוסנינו ז"ל
לירן אלמוסנינו (באבי) היה חקלאי, מגדל צאן, אהב את המדבר. תמיד עזר לכולם, כבש כל אחד באישיותו המיוחדת, וראה תמיד איפה אפשר לשפר, לייצר, להקים. האמין שאין דבר שאי אפשר.

היה בעל אוהב לאפרת, ואבא מדהים לגיא, גבע, פלג, טנא ומטר. היה נוהג לקחת את ילדיו האהובים לטיולי שטח וללמד אותם כישורי חיים. לירן נהרג בשבת השחורה, 7.10, כאשר לחם בגבורה והציל עשרות משפחות. בן 42 היה בנופלו.

אשתו אפרת מספרת שאת הסלט הזה היו אוכלים יחד מאותה הקערה בסוף יום עבודה ארוך, מדברים על החיים או תוך כדי צפייה משותפת בטלוויזיה.

סלט של לילה (צילום: פסקל פרץ-רובין)
סלט של לילה (צילום: פסקל פרץ-רובין)

סלט של לילה
מצרכים:
חסה אחת
מלפפון אחד  
עגבנייה אחת / חופן עגבניות שרי
גמבה אחת
פחית של טונה
ביצה קשה אחת
בצל אחד 
חופן פטרוזיליה / כוסברה קצוצה
ניתן להוסיף כל ירק אחר שאוהבים בסלט
ניתן להוסיף גוש גבינה בולגרית מפוררת

אופן ההכנה:
קוצצים ומניחים הכל בקערה אחת גדולה. מתבלים בנדיבות בשמן זית, מלח, פלפל שחור ולימון שלם. 

רס''ן אדיר מאיר עבודי ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
רס''ן אדיר מאיר עבודי ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

אדיר מאיר עבודי ז"ל
רס״ן אדיר מאיר עבודי היה מ״פ טירונים בבסיס זיקים.
אדיר היה אדם מלא בנתינה ועזרה לאחרים. תמיד דאג לסובבים אותו לפני שדאג לעצמו, והיה מקפיד לתרום סלי מזון למשפחות נזקקות. אדיר היה אדם ומפקד למופת. צנוע, עם נתינה גדולה. הוא היווה דוגמה והשראה לרבים. אדיר נפל בשבת השחורה, 7.10, כאשר לחם נגד המחבלים שחדרו לבסיס זיקים והגן בגופו על מעל 90 טירונים וחיילים. בן 23 היה בנופלו.

אדיר אהב מאוד את עוגת התפוזים של אמא שלו והיה מחכה לה מדי שבת, כשהיה מגיע מהבסיס חזרה לביתו.

עוגת תפוזים (צילום: פסקל פרץ-רובין)
עוגת תפוזים (צילום: פסקל פרץ-רובין)

עוגת תפוזים 
מצרכים:
4 ביצים (לארג')
כוס ורבע סוכר
½ כוס שמן
כוס מיץ תפוזים
כפית גרידת תפוז
2 כוסות קמח
1 אבקת אפייה
לבזיקה:
אבקת סוכר

אופן ההכנה:
מקציפים את הביצים עם הסוכר כ־5 דקות עד לקבלת בלילה בהירה ותפוחה.
מורידים את מהירות המיקסר ל־2 ומזלפים בזילוף דק את השמן. מוסיפים את מיץ התפוזים, גרידת הלימון ושאר המרכיבים.
יוצקים את הבלילה ל־2־3 תבניות אינגליש קייק. אופים בתנור שחומם מראש ל־180 מעלות כ־40 דקות, עד לקיסם יבש. בוזקים מעל אבקת סוכר.