בסיכום שבוע המלחמה האחרון, שעמד כבר בסימן המלחמה הקרקעית ברצועת עזה, הולכת ומתבהרת התמונה: המלחמה בעזה הולכת להיות קשה ומורכבת. הכוחות בשטח מבינים זאת היטב, כפי שכבר עולה מחוויות הלחימה של השבוע הראשון בתוך העיר.

קשה יותר, מורכב יותר: בצה"ל נערכים להעמקת הפעולה הקרקעית בעזה | טל לב רם
לצד ההצלחות בשלב הראשון של הפעילות הקרקעית, ישנה גם אזהרה | טל לב רם

גם לאחר שלב ארוך של פגיעה במטרותיו מהאוויר ולמרות פגיעה שיש בה ערך רב בחיסול של מפקדי שטח בדרג הביניים - ברמת מפקדי הגדודים, סמג"דים, מפקדי פלוגות ומפקדי שטח אחרים שאחראים על תחומי אחריות מקצועיים במערך הנ"ט והרקטות – חמאס הוא עדיין ארגון צבאי מתפקד, שרחוק מקריסה.

צה"ל כרגע מרכז את כל המאמצים שלו בקרב על העיר עזה עצמה. המערכה על עזה היא לא רק המאמץ החשוב של החטיבות והגדודים להגיע להישגים מבצעיים של ממש, כחלק מעמידה במטרות שהוגדרו לצבא - להכריע את חמאס צבאית ושלטונית ולפעול להשבת החטופים הביתה - המלחמה על עזה היא גם מלחמה על הסמל. והיא צפויה להיות קשה ולגבות מאיתנו מחירים כבדים. את תיאום הציפיות הזה חייבים לעשות כל הזמן, כחלק מהחוסן הלאומי שכל כך נדרש בימים אלה.

תרגולות סדורות

כוחות חמאס בקו הראשון נסוגו ברובם מקווי ההגנה הקדמיים, כדי להיערך באזורים עירוניים וצפופים, שבהם גם נותרה אוכלוסייה אזרחית, שבה עושה חמאס שימוש ציני. העוצמות והיקפי הכוחות הגדולים שנכנסו אל תוך הרצועה - ועוד לפני זה, עוצמות התקיפות האוויריות המקדימות שנועדו לשרת את תחילת התמרון - זירזו את נסיגת הקו הראשון של חמאס. בימים הראשונים נכנס צה"ל בצורה טובה לתמרון הקרקעי והגיע יחסית מהר לשערי עזה.

אולם הנסיגה של גדודי החזית של חמאס בצפון הרצועה, ומאות מחבלים שכוחות צה"ל כבר הרג, אינם עדיין בבחינת הרמת דגל לבן מצד ארגון הטרור. מדובר באתגר גדול ללוחמי צה"ל, שעד עכשיו מוכיחים חוסן ואומץ לב יוצאי דופן – זה החל בסיפורי הגבורה של תחילת המלחמה ונמשך עכשיו בתוך עזה.

לצה"ל יש גדודים וחטיבות שיודעים להילחם בשדה הקרב. המשימות לכוחות ברורות, וניכר שיש תחומים רבים שמהם הופקו הלקחים הנדרשים מהעבר. בסיור השבוע במספר חדרי מלחמה קדמיים של הכוחות המתמרנים, אפשר היה להתרשם מניהול מסודר של המערכה בשטח ומהניסיון הרב של קציני המילואים, המנהלים בפועל את חדרי המצב הקדמיים של החטיבות והאוגדות. אלה הוותיקים מבינים היטב כי גם כאשר למלחמה הזו מביא הצבא יכולות טכנולוגיות מרשימות ושיפור משמעותי בחיבור שבין הכוחות המתמרנים בשטח לחיל האוויר, אין בכך די. עם כל הכבוד לכל אלה - הרמה המקצועית שיפגינו הכוחות בשטח, רוח הקרב והלחימה, אלה הדברים שיכריעו, וגם קרבות שמתחילים בהפתעה של האויב ובמכה כואבת, כפי שקרה אתמול בלחימה שבה נפל מפקד גדוד 53, סא"ל סלמאן חבקה, בן 33.

לחמאס צריך להתייחס כאל ארגון טרור שביצע פשעי מלחמה איומים ושפעיליו הם מחבלים. אולם צה"ל גם צריך להכיר בכך שמדובר בארגון גרילה בעל יכולות צבאיות, שיודע לפעול במסגרות גדולות ומסודרת עם תורות לחימה, תרגולות סדורות ולוחמים מאומנים.

קצינים שלוקחים חלק בלחימה מספרים על תרגולת שחוזרת על עצמה בניהול הקרב של חמאס, שיוצא מתוך מערכי ההגנה ומפירי מנהרות ומנסה לבצע פשיטות לעבר כוחות צה"לֹ. זה מתחיל בשיגור של רחפן מתאבד, ירי כבד של פצצות מרגמה לעבר הכוח ומיד לאחר מכן נ"ט ויציאה מפירי מנהרות - בניסיון להציב מארבים לכוחות צה"ל.

מה שקרה אתמול בקרב של גדוד 13 של גולני ממחיש את אופי הלחימה בשטח. מסגרת לחימה של חמאס זיהתה ככל הנראה מה שנראה לה כנקודת תורפה שלנו בשטח - כוח של גולני שהיה בסוג של המתנה לפקודות להמשך. לאחר שיגור רחפנים מתאבדים וירי פצצות מרגמה ונ"ט לעבר הכוח, עשרות מחבלים יצאו מתוך כמה פירי מנהרות במקביל והתפתח קרב פנים אל פנים. הקרב הזה נמשך כמה שעות, ואל הכוחות שלנו הגיעו גם כוחות עתודה וחילוץ. בשורה התחתונה, הקרב הסתיים עם יותר מעשרה מחבלים הרוגים והרבה הערכה ללוחמים, בקרב שהתחיל מנקודת פתיחה רעה לכוחותינו והסתיים בניצחון חשוב בשטח מול מסגרת מסודרת ומאורגנת של חמאס, בגזרה שנמצאת תחת אחריותו.

אלא שתיאור הקרב המדובר ממחיש היטב גם את העובדה שעם קצת פחות מזל, זה היה יכול להיגמר לגמרי אחרת, כאשר חלק ממחבלי חמאס כמעט נגעו בנגמ"שים של הכוח. גם כשהיו באירוע זה נפגעים, התוצאה הייתה ברורה, והמחבלים שלא נהרגו – ברחו.

מכל מקום, ברור כי מול הכוחות של צה"ל יש אויב מאורגן ומסודר, שמתכוון להמשיך להילחם בנחישות, גם כאשר הוא נמצא תחת לחץ צבאי והפצצות מהאוויר במשך כמעט חודש. אין ספק שהדרך למרכזי העצבים של חמאס בעיר עזה עוברת דרך מערכי הגנה סדורים, עם אויב שלא צפוי להיכנע מול עוצמות צה"ל ושהתנהגותו בשטח מבטאת היערכות של שנים רבות.

להפיק לקחים

הבשורה הטובה היא שהרוב המוחלט של ההיתקלויות בשטח מסתיים בתוצאה ברורה לטובת כוחותינו. הבשורה הרעה היא שבסוג כזה של לחימה עוד יהיו לנו אירועים קשים, תקלות, כשלים ונפגעים רבים. לכן כל כך חשוב להפיק לקחים תוך כדי תנועה, להפיץ אותם לכוחות ולהתאים להם טכניקות לחימה.

בכל השיחות שקיימתי בימים אחרונים עם קצינים, הם חוזרים ומדגישים עד כמה עושים המחבלים שימוש נרחב ברשת מנהרות המטרו של חמאס. המחבלים מנסים לפגוע בכוחות צה"ל כשהם יוצאים מתוך הפירים עם חיפוי שהם מקבלים מהשטח הבנוי וממחבלים שממקמים את עצמם בבניינים ומשם מנסים לצלוף בכוחות.

העיר התחתית של עזה חיה וקיימת. עוד נעסוק בעתיד בהשלכות תקיפת המטרו במבצע שומר החומות ב־2021 בראי המלחמה הנוכחית. הדיון בשאלה אם ההפעלה הרשלנית של התוכנית הייתה בזבוז של כלי חשוב למלחמה הנוכחית בעקבות מספר ההרוגים הנמוך לחמאס, הוא שולי. בצה"ל טענו כנגד פרסומים שהעלו ב"מעריב", כי אף שמספר המחבלים שנהרגו בפעולה אז היה נמוך, הערך האסטרטגי של הפעלת התוכנית הוא בעל משמעות אדירה וישפיע על אופי הלחימה של חמאס בשנים הקרובות.

מול המציאות שמתגלה עכשיו בשטח, ברור שזו הייתה שגיאה. מילא שצה"ל בזבז כמות בלתי נתפסת של חימושים על תקיפת מנהרות ריקות. הטענה אז הייתה שנגרם נזק אדיר למטרו ובכירים בצבא טענו כי תקיפת המטרו תגרום גם לשינוי תודעתי בחמאס ושמתוך חשש לפגיעותו הוא יבין ששפך לשווא על הפרויקט הזה מזוודות של כסף. חשבו שמחשש שהמנהרות יהפכו למלכודות מוות במערכה הבאה, פעילי חמאס יעדיפו לוותר על הלחימה בתווך התת־קרקעי. כך הסבירו בשיא הרצינות קצינים בכירים מאוד בצבא את ההיגיון בהפעלת תוכנית המטרו, לאחר הביקורת שהעלינו בנושא הזה.

לאחר חיסולים שנעשו במקביל במבצע שומר החומות כנגד בכירים שהיו במנהרות, טען הרמטכ"ל, אלוף במיל' אביב כוכבי, כי היכולת לפגוע במחבלים בתוך המנהרות נחשפה, ולכן היה נכון להוציא את המבצע להשמדת המטרו אל הפועל. מפקד חיל האוויר במבצע, האלוף במיל' עמיקם נורקין, היה כמעט הקול היחיד במטה הכללי שאמר שלא מבזבזים בכזאת קלות כלי אסטרטגי שנבנה במשך חמש שנים למלחמה וכי לא נכון לעשות בכלי זה שימוש, כפי שפרסמנו ב"מעריב".

המבצע יצא בכל זאת לדרך, ואת מספר המחבלים שנהרגו אפשר היה לספור על כף יד אחת. בצה"ל שיווקו באופן מופרז ויחצני להחריד את תקיפת המטרו כמבצע מוצלח. זאת, במקום להכיר בטעות בקבלת ההחלטות ובשיקול הדעת.

אולם הבעיה החמורה נובעת מכך שצמרת הצבא התבצרה בתוך הקונספציה של עצמה. במקום להודות בטעות, ראו בצבא את מימוש מבצע המטרו כהצלחה מבצעית אדירה. מי שמאמין כי שלל מחמאס את יכולת התמרון שלו במנהרות, מחשש שהן יהפכו למלכודת מוות, עלול גם להכין פחות טוב את הצבא ליום פקודה בעזה בהתמודדות עם איום המנהרות.

בינתיים, ככל שניתן להבין, וכמו שקורה לעתים רק כאשר מתחלף רמטכ"ל, כאשר הרמטכ"ל רב־אלוף הרצי הלוי נכנס לתפקיד בינואר השתנתה גם הגישה והפכה לספקנית הרבה יותר בנוגע למידת הנזק שגרמה מתקפת מנהרות המטרו. גם החומרים המודיעיניים העידו כי חמאס עסוק במרץ בשיקום המנהרות שלו ושהוא מתכוון לעשות בהן שימוש.

כשירות הלוחמים למערכה מול המנהרות היא אחד המבחנים המרכזיים של הצבא במערכה הזו. לפחות בשלב זה, מהדיווחים מהשטח נראה כי לצד האתגר הגדול הזה יש בידי חטיבות צה"ל יותר יכולות ואמצעים מאשר בעבר, כדי להתמודד עם האיום. בצה"ל אומרים כי הם גם אימנו את הכוחות ללחימה בעזה אל מול איומי המנהרות בשטח בנוי.

עד לנקודה הזו צריך לומר שהלוחמים בשטח מתמודדים באופן מעורר הערכה בלחימה המורכבת בשטח עירוני, כאשר המחבלים עושים שימוש ברשת המטרו. בטכניקות שונות, אומרים בצה"ל, גם במבצע הזה נפגעו המנהרות, ומחבלים רבים נהרגו מתחת לאדמה. יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, אומרים בצבא, הגיעה מוכנה להתמודדות עם המנהרות ומקבלת מחמאות רבות על תפקודה. כנראה שהיחידה הזו לא ממש השתכנעה מהקונספציה של המטה הכללי במבצע שומר החומות, שלפיה תקיפת המטרו שינתה מקצה לקצה את האופן שבו יילחם חמאס בתוך רצועת עזה.

סוגיית המתקפה על המטרו בשומר החומות צפויה להיות שאלה מרכזית שתידון בתחקיר היום שאחרי. גם התקשורת צריכה להפיק לקחים, לאחר שהייתה שותפה שלא בכוונה, כמו האחרים, בקונספציה מוטעית של הצלחת מבצע המטרו. הסיבה שאנו עוסקים בזה כעת היא שקונספציה כזו היא מסוכנת. שכן, מי שמאמין כי פתר את בעיית מנהרות ההגנה של חמאס, גם לא צריך לכאורה לאמן את הכוחות לכך.

במלחמה הזו, פירוטכניקה של הישגים ורעש יחצני לא יספיקו. את הניצחון יצטרך להביא צה"ל בהישגים בשטח ולא באמירות מפוצצות.
בינתיים, הקו שמגלה הצבא במלחמה, הרבה יותר צנוע. זאת גם מתוך הבנה שהלחימה הארוכה צפויה להיות קשה ויהיו בה גם ימים פחות טובים. זה ידרוש גם מהציבור יותר חוסן והבנה כי מלחמה על עזה לא ניתן לסיים בתוצאה של 100-0, ושאת חמאס צריך להכריע על הקרקע ולא בשכנוע עצמי על הישגים כביכול ממבצע שומר חומות.

מה צופן הצפון

בסוף השבוע העיניים יופנו צפונה. במערכת הביטחון סבורים כי לחיזבאללה היו הזדמנויות הרבה יותר טובות להצטרף למערכה מול ישראל. בינתיים, ההגנה בפיקוד הצפון מיוצבת. אף שהתוקפנות באה מהצד של חיזבאללה, הוא סופג מכות לא פשוטות בחיסול של חוליות נ"ט רבות וניצול הזדמנות של חיל האוויר להשיב לישראל את חופש הפעולה האווירי, שנפגע מאוד בשנים האחרונות.

עם זאת, הלחץ מחמאס בעזה להצטרפות יותר משמעותית של שותפות הציר האיראני ותזוזות של מיליציות באזור מגבירים את חוסר הוודאות לגבי המדיניות של חיזבאללה. לכן ישראל ערוכה היטב לאפשרות של הסלמה משמעותית הרבה יותר בזירה הצפונית. הסלמה, שאם תתפתח למלחמה, תהפוך לזירה הלחימה המרכזית של ישראל.
 
[email protected]