מחאת המשפחות בהחלט גורמת לדרג המדיני לא לברוח מאחריות ולא להזניח את אחת המשימות העיקריות של המלחמה: החזרת אנשינו החטופים הביתה, בחיים ולא כגופות, כמו שקורה לאחרונה. עם זאת, לא לחץ המשפחות יכול להיות הפקטור שבשלב כזה או אחר מסוגל לגרום לנתניהו לקבל החלטה דרמטית על עצירת הלחימה בטרם הושגה משימתה של מיטוט החמאס.

ההימור הקודם של סינוואר נכשל, עכשיו הוא ידרוש תעודת ביטוח חדשה | ברסקי
נתניהו – חזק מול אמריקה: קמפיין חדש שכולו מטרה אחת בלבד | ברסקי

כדי להבין מה כן מסוגל להשפיע על החלטת ראש הממשלה להביא לסיום הלחימה, כדאי להקשיב לו עצמו. להלן דברי נתניהו שנאמרו בשבוע שעבר במהלך הדיון בוועדת חוץ וביטחון של הכנסת.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"חמאס פישל בהערכה שלו", פתח נתניהו והסביר. "חמאס חשב שהחברה הישראלית תתפרק – ולא התפרקנו. חמאס חשב שחיזבאללה יצטרף למערכה – גם זה לא קרה. חמאס חשב שאיראן תסייע לו מלא מלא במערכה - גם זה לא קרה. כעת על מי סומך החמאס?"
"על ארצות הברית? חצי שאל – חצי ענה אחד מחברי הוועדה. 
והתשובה של נתניהו הייתה : "דוז פואה! " (הציון הגבוה באירוויזיון). "התקווה היחידה של חמאס היא שהאמריקאים יעצרו אותנו!".

כדאי להקשיב וגם להאמין לראש הממשלה, כאשר בימים האחרונים הוא חוזר, פעם אחר פעם, על הטענה כי לא יאפשר התנעת תהליך המדיני שיוביל להקמת מדינה פלסטינית. 

הרבה דברים אמר ואומר בנימין נתניהו, רבים מהם לא התממשו או לא תאמו את המציאות, בלשון המעטה. הקמת מדינה פלסטינית לצד מדינת ישראל זה מקרה ייחודי מאוד. במשך כל שנות הקריירה שלו, ראה נתניהו את משימתו המנהיגותית הכמעט עליונה במניעת הקמתה של מדינה פלסטינית. היא בעיניו האיום הקיומי על מדינת ישראל ויש לעשות הכל כדי לא לתת לזה לקרות. גם כשנשא את נאום בר אילן, לא באמת שינה את שעתו, אלא ראה בנאום זה צעד טקטי נכון לשעתו. 

על כן, כאשר היום קובע ראש הממשלה נתניהו כי "כראש ממשלת ישראל לא אתן לרש"פ לשלוט בעזה" - כדאי להאמין לכל מילה. בינתיים הלחץ האמריקאי בכיוון המדיני נראה מתון יחסית. גם כי הלחימה עוד לא קרובה לסיומה ולא פחות חשוב, כי לקונספט האמריקאי של העברת השלטון בעזה לידי הרש"פ אין באמת פרטנר אמיתי בישראל.

בינתיים, לא יאיר לפיד ולא בני גנץ מוכנים לקחת את תפקיד הפרטנר. אולם בדיוק כפי שהגדיר זאת נתניהו בדבריו לחברי ועדת חוץ ובטחון, אם הבית הלבן יעבור מבדיקה למתקפה וינסה לכפות על ישראל את פתרון שתי המדינות  - לא מן הנמנע שבמקרה זה, קריטי בעיני נתניהו, הקלף של לחץ המשפחות, המוחבא כעת עמוק בכיס הפנימי, יישלף לאור היום. אם נתניהו יידחף לפינה וייאלץ, כנגד רצונו, לבחור בין עצירת הלחימה בעודו סינוואר נשאר בחיים - לבין הסכמה למסירת עזה לידי הרשות הפלסטינית, יבחר נתניהו, על פי הערכות, באפשרות הראשונה.