מלחמת חרבות ברזל: לקראת המעבר לשלב חדש במלחמה ברצועת עזה, ישראל עומדת בפני צומת הכרעה קריטי בחזית הצפונית. ההערכה היא שבעולם הפנימו שאין אפשרות לחזור לתנאים ששררו בגבול קודם לפרוץ המלחמה, ושהפנמה זו עשויה לקדם הגעה לפתרון.

לקראת חזרה למו"מ על הפוגה: זה הקו האדום של ישראל
מיטוט חמאס? קצין בכיר בצה״ל חושף מה קורה באמת בשטח

בצמרת המדינית והביטחונית מעריכים שלאור ימי הלחימה הקשים שמתרחשים לאחרונה בגבול לבנון בין צה"ל לחיזבאללה, גם בלבנון וגם במערכת הבינלאומית הפנימו שמבחינת ישראל, כל האופציות כדי להרחיק את המחבלים מקו הגבול נמצאות על השולחן. בישראל סבורים שקיים קשר ישיר בין היכולת להכין את הכוח של צה"ל למלחמה בהיקף מלא בלבנון ובין היכולת להגיע להסכם דיפלומטי כזה או אחר שיאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בישראל מאותתים שאין לאף אחד אשליות בנוגע לכוונותיו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אולם יש אפשרות שמה שמוגדר כהישגים הטקטיים הרבים שרושם צה"ל במהלך חילופי המהלומות האחרונים בצפון מול כוח רדואן של חיזבאללה יכול לסייע לקהילה הבינלאומית לעצב כללי משחק חדשים בדרום לבנון. התפיסה השלטת היא שעל ישראל למצות ככל הניתן את הניסיון להגיע להסדר כלשהו בחסות דיפלומטית בינלאומית שיסיג את הכוחות של חיזבאללה צפונה מאזור הגבול.

תקיפת צה"ל בלבנון (צילום :רשתות ערביות)

אם וכאשר יוכח שאין אפשרות להגיע להגיע לפתרון שאינו באמצעות הפעלת כוח, אז ההבנה היא שלא תהיה ברירה אלא לעשות כן. בראשית המלחמה קיבלו הקבינט וראש הממשלה החלטה להימנע מלצאת למתקפה יזומה בחזית הצפון ולהתמקד בנעשה בדרום, אולם המעבר הצפוי לשלב ג' של המלחמה בעזה ושחרור המילואים הצפוי בעקבותיו עלול להשתנות אם וכאשר תתקבל בישראל ההחלטה שאין דרך להגיע לשנות את המציאות בלבנון אלא באמצעות מהלומה צבאית.

השיקול להחזיר את המילואימניקים הביתה כדי להניע את המשק והכלכלה, מדגישים בצמרת המדינית, הוא משני לשיקול המבצעי הטהור. בממשלה מבינים שבניגוד לסבבים אחרים בצפון, במציאות לאחר הטבח של ה-7 באוקטובר אין דרך להחזיר את תושבי הצפון לביתם אלא באמצעות ביצוע של שינוי משמעותי במציאות הביטחונית בצידו הלבנוני של הגבול.

ההערכה היא שגם בעולם וגם בלבנון מבינים זאת כעת, ומפנימים שישראל לא תוכל להשלים לאורך זמן עם מציאות שבה הריבונות שלה נפגעת בכך שאזרחים לא יכולים להגיע לביתם. קיימת הבנה שהצדדים עומדים כעת בפני מצב מורכב בגבול הצפון, ושההכנה לעימות צבאי בהיקף מלא מחייב התקדמות לעבר פתרון, בין אם באמצעות הסכם ובין אם באמצעות הפעלת כוח.