ככל שחולפים הימים מתגברת התחושה שאנחנו מדשדשים ושוקעים בבוץ העזתי, וניצבים חסרי אונים מול האיומים והירי הבלתי פוסקים של החיזבאללה מצפון, כשעל כל אלה מנצחת איראן - שמצליחה להפעיל את זרועותיה הפרושות נגד ישראל בהצלחה רבה. וזאת כבר עובדה שאמורה לגרום לנו להתגעגע לא רק למנהיגים של פעם, אלא גם לצבא של פעם, לאלה שניהלו בעבר את ביטחוננו בהרבה חכמה ובלי חלילה לפגוע בלוחמינו שמחרפים את נפשם מדי יום על הגנת המדינה. אין ספק, יש לנו מפקדים וחיילים נפלאים, אמיצים, נחושים, פטריוטים.

הלוחם שמצא חנוכיה בסג'עייה, והתמונה מהילדות עם הנרצחים בנובה: סיפורי הנופלים
מה מוסתר מקבינט המלחמה? נתניהו דוחה ישיבות על "היום שאחרי" | דיווח

מה שחסר לנו זה מה שהיה לנו פעם בשפע – יצירתיות וחוכמת מלחמה, כפי שלמדנו מהפסוק בספר משלי: "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה ותשועה ברוב יועץ". כל בר דעת מבין שאת המלחמה הקשה הזו נגד ישראל מנהלת איראן מטהרן, ובשעה שבני חסותה החמאס והחיזבאללה מקיזים דם, היא אפילו לא נשרטת.

כל זאת כשברור שעל מנת לפגוע ממש באויביה, ישראל חייבת לפגוע קודם כל בראש הנחש פגיעה קשה וכואבת בראש, שתורגש היטב גם בזרועות. ימים אלה היו אמורים להיות ימיהם הגדולים והחשובים של ה"מוסד", של היחידות המובחרות בצה"ל, בסדרת פעולות ומבצעים חכמים ונועזים שיש בהם לשבש, להביך, להדאיג, לערער את החיים של כל אויבינו - פעולות שיגרמו לאיראן לשקול אלף פעם לפני שהיא חושבת לפעול נגד ישראל, גם באמצעות אחרים, מתוך ידיעה ברורה שבסוף טהרן תשלם את המחיר.

אלה היו אמורים להיות ימיהם החשובים של הממונים על פיתוח אמצעי הלחימה במערכת הביטחון, באמצעות הספקת כלים ואמצעים להתמודדות עם מנהרות, עם מטענים, איפה היוזמה? היצירתיות? במלחמת ההתשה (ב־1969) צורפתי ליחידה מיוחדת שהייתה אמורה לתת מענה לביצות הטובעניות בגזרה הצפונית של תעלת סואץ, שמנעו גישה לחמשת המוצבים הצפוניים על גדות התעלה שהמצרים טיווחו את הדרך אליהם.

כוחות צה''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

הפקודה הייתה פשוטה: "מדובר בחיי לוחמינו, תשבו, תחשבו יום ולילה עד שתמצאו פתרון". ואומנם, אחרי לא מעט ימים ולילות ללא שינה, ועם הרבה ניסיונות ורעיונות שכשלו, מצאנו בעזרת יהודי חכם את הפתרון באמצעות "כביש הפלסטיק" - כביש שהציל רבים גם במלחמת יום הכיפורים, ובהמשך למלחמת ההתשה, ליצירתיות ולחוכמת מלחמה - אחרי כשלוש שנים של מלחמה עקובה מדם, בעיקר בגזרה הדרומית מול מצרים, עם 507 הרוגים ולמעלה מ־2,500 פצועים - חיל האוויר החל לפעול בעומק מצרים, עובדה שגרמה לנשיא מצרים גמאל עבדל נאצר לבקש מהרוסים לפעול מול הפנטומים הישראלים באמצעות טייסים ומיגים רוסיים.

כך נחתה במצרים טייסת של מיג 21 סובייטית, מוטסת על ידי טייסים רוסים. במערכת הביטחון שלנו הבינו אז שאם נפיל את המיגים עם הטייסים הרוסים, זה יגרום לרעידת אדמה ברוסיה כמו במצרים, מיד התיישבו במטה חיל האוויר ותכננו מארב חכם ויעיל מול השחצנות של הטייסים הרוסים, מארב שזכה לשם "מבצע רימון 20", שהתבצע ב־30 ליולי 1970 מעל שמי סיני, ובמהלכו יירטו טייסנו חמישה מטוסי מיג 21 רוסיים. שלושה טייסים רוסים נהרגו, שניים אחרים הצליחו לנטוש ולצנוח על אדמת מצרים. תוצאות הקרב הזה גרמו לזעזוע קשה במוסקבה ובקהיר, אבל בעיקר גרמו לרוסים להכריח את המצרים להפסיק מיד את מלחמת ההתשה, שאכן הסתיימה אחרי אותו מארב חכם.

אין ספק, הקיבעון ביצירתיות של צה"ל ניכר, לא רואים כמו שראינו פעם פעולות, מבצעים חכמים, מפתיעים. אפילו באמצעים פשוטים של לוחמה פסיכולוגית הפסקנו לפעול, כך למשל השבוע, אחרי האיום המהדהד של סגן מזכ"ל החיזבאללה נעים קאסם על ישראל, היה מתבקש שחיל האוויר שלנו יעשה מטס על־קולי מעל שמי ביירות, שהיה דואג לפרנסתם של כל הזגגים בביירות ובסביבתה, ומהווה תזכורת לכל מי שמאיים עלינו.

מתברר שככל שאנחנו מחוברים יותר למחשבים ולבינה מלאכותית, אנחנו פחות יצירתיים ויותר מקובעים.