מה הקשר בין ספורט לפוליטיקה? בטורקיה של רג'פ טאיפ ארדואן הקשר הוא ברור. החלטתם של הטורקים לעצור ואחר כך לשחרר את שגיב יחזקאל, כדורגלן ישראלי שמשחק בקבוצה הטורקית אנטליאספור, מעידה שכאשר ארדואן כועס, כדאי לישראלים להתרחק מטורקיה. זו הייתה רק שאלה של זמן, עד שהטורקים החליטו להניח את ידם על ישראלים שחיים או מבקרים במדינה - שיטה המוכרת לנו מהעבר.

שחרור שגיב יחזקאל מוכיח: למרות הכל, ארדואן לא מוותר על ישראל
פרשת שגיב יחזקאל: עיתונאי ישראלי עלה ל-BBC בערבית - והורד משידור

ארדואן מבקש להצטייר כמנהיג העולם המוסלמי ולזכות באהדת דעת הקהל, וזאת לקראת הבחירות המוקדמות שייערכו בקרוב בטורקיה, לאחר שבשנת 2018 מפלגתו נחלה כישלון. הכדורגלן שגיב יחזקאל שילם את המחיר, וכל חטאו היה שהקדיש את השער שהבקיע לחטופים בעזה. שר החוץ ישראל כ"ץ הגדיר את טורקיה כ"דיקטטורה חשוכה, שפועלת נגד ערכים הומניים וערכי הספורט". מעצרו של יחזקאל לא מפתיע.

תחת שלטונו של ארדואן כל האמצעים כשרים והכל אפשרי. השר כ"ץ קרא לארגוני הספורט בעולם להתערב כדי להביא לשחרורו של יחזקאל, אף שגם הוא יודע שאת הנשיא ארדואן לא מעניינים ארגוני ספורט עולמיים, ומה שמנחה אותו זה רק טובתו האישית והבחירות שייערכו בקרוב בטורקיה.

הטורקים טוענים שיחזקאל העביר מסר מסוכן, כשהקדיש שער לחטופים בעזה. יחזקאל הסביר שלפני עלייתו למגרש, הוא כתב על תחבושת בפרק כף ידו 100 ימים, לצד מגן דוד שצייר, ואת התאריך 7 באוקטובר, והניף את ידו כשכבש שער. זה הספיק לטורקים כדי לעצור אותו ולהביאו בפני שופט. משרד החוץ פעל כדי להביא לשחרורו. לא ברור עד כמה פעולתו תרמה לשחרור, כשבין ישראל לטורקיה קיימת מערכת יחסים עכורה, בעקבות התבטאויותיו האנטי־ישראליות של הנשיא ארדואן על המלחמה, כאשר קרא להצלת עזה ולהפסקת התקפותיה של ישראל, שאותן כינה "רצח עם".

ארדואן צייץ גם בטוויטר, שישראל והאזור זקוקים להצלה. הוא כינה את צעדיה של ישראל "התקף שיגעון", שנתמך על ידי מעצמות המערב. לפני השחרור קרא שר התרבות והספורט מיקי זוהר "להתבטא באחריות, בחשיבה ובזהירות עד לחזרתו של יחזקאל לארץ". לא ברור אם דבריו כוונו לשר הביטחון גלנט, שהזדרז להשתלח בטורקים ואמר ש"טורקיה משמשת כזרוע הביצועית של חמאס". גלנט הוכיח שהלשון מקדימה את החשיבה, משום שאמר את הדברים בטרם יחזקאל שוחרר והגיע לישראל.

לא הופתעתי מתגובתו של השר איתמר בן גביר, שכינה את הנשיא ארדואן נאצי והציע להחרים תוצרת טורקית. בן גביר, יצרן כותרות שיטתי ורודף פרסום, לא חשב כנראה לרגע על טובתו של הספורטאי שנעצר, והעדיף לייצר כותרת שעלולה הייתה לסכן את שחרורו של יחזקאל. אם אתם מתכננים טיול לטורקיה בימים הקרובים, כדאי שתחשבו שוב. הוא עלול להסתיים לא כפי שתכננתם.