ההחלטה המשותפת, שהינה ההתנגדות לפתרון שתי המדינות אותו מציעה ארה"ב, שסוכמה ונוסחה במהלך הפגישה בארבע עיניים בין בנימין נתניהו ובני גנץ ביום חמישי האחרון מפוצצת לרסיסים את הקונספציה הקבועה והמוכרת. 

טראמפ נתגלה כסכנה לא רק לארה"ב – אלא גם לעולם החופשי | שלמה שמיר
אם סינוואר בונה על ביידן, סימן שמישהו מהם טועה | גאולה אבן סער

הממשל האמריקאי שמזה שבועות מקיים מגעים אינטנסיביים, ברמות ובדרגות שונות, כולל מגעים עם אנשי הרש"פ, על מנת לבנות בסיס להכרזה על מדינה פלסטינית כחלק מההסדר האזורי - נתקל בחזית ישראלית אחידה נגד המהלך.

הפעם אי אפשר להפנות את האצבע המאשימה כלפי איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ, "השותפים הקיצוניים" של בנימין נתניהו, כמו גם אי אפשר לנהל שיח מקביל, במסלול העוקף נתניהו, עם הגורמים המתונים, גנץ ולפיד. מסתבר שהמסלול העוקף מוביל לאותו הקיר ועליו הכיתוב "לא - להכרזה חד-צדדית על מדינה פלסטינית".

האם הצהרת ממשלת ישראל סוגרת דלת בפני השאיפה האמריקאית להגיע להישג מדיני אדיר במזרח התיכון ערב בחירות לנשיאות? האם הממשלה הצביעה היום על פתיחה רשמית של משבר חריף ביחסינו עם וושינגטון? לטענת גורמים ישראלים בכירים, מדובר לא בזה ולא בזה, אלא בשרטוט גבולות הגזרה, בלי נעילת דלתות.

לדברי הגורמים: "במערכת יחסים עם ידידה גדולה כמו ארה"ב להתנגד לעמדתה זה דבר לא טוב. אבל להוליך אותה שולל זה הרבה יותר גרוע".

"האמריקאים הרי לא סתם מדברים על שתי מדינות, אלא כי קיים רצון ואף תוכנית להיכנס להליך ממושך ולייצר התחייבויות מול צדדים שלישיים ומול דעת הקהל בארצות הברית - שהיא הולכת לטפס על העץ הזה. זאת מתוך הנחה שהעץ הזה קל לטיפוס", המשיכו.

"בדיוק לכן חובה לישראל להסביר לידידה הגדולה שלנו כי העץ הזה אינו קל לטיפוס וכי יש בישראל התנגדות עזה, לא רק של הממשלה הגרעינית, ממשלת 64 אלא גם של הממשלה הרחבה, וגם של האופוזיציה", הוסיפו הגורמים. 

"האופוזיציה, לו הייתה חושבת לרגע שצריך להיענות להצעה אמריקאית ולהסכים על הקמת מדינה פלסטינית ועל ההכרזה עליה באופן חד -צדדי, הרי הייתה לה הזדמנות פז לנגח את ממשלת נתניהו. עובדה שהאופוזיציה לא עושה זאת, להיפך, גם האופוזיציה סבורה שאסור לכפות על ישראל מדינה פלסטינית, כל שכן - כך סבורים כל השותפים במסגרת ממשלת חירום לאומית".

לדברי הגורמים: "בציבור יש תחושה של חצי נבגדות שדווקא עכשיו, לאחר המתקפה של השבעה באוקטובר, כאשר גם החוגים בישראל שהכי האמינו בוויתורים מפליגים כדי להגיע לשתי מדינות היום מבינים שהדבר היום בלתי אפשרי בדור הקרוב".

הממשלה אומרת לארצות הברית בצורה הכי ברורה: "בנושא הזה את לא תוכלי לומר לנו: 'רוצה אני', גם אם תשתמשי באמצעי כפייה ותצטרכי פשוט לכפות. זה יצור לך קרע גם עם ישראל וכן - עם ציבור מסוים בארצות הברית שמוכן ללכת לכל פתרון שיהיה בהסכמה בין בעלות הברית, ולא כזה שהגדול מנצל את כוחו ועוצמתו לכפות על הקטן שתלוי בו".

באשר לעתיד ההסדר המדיני האזורי שאותו מנסים לקדם בארצות הברית, בישראל מבהירים כי ההחלטה שאושרה היום לא סותרת את התוכנית כל וכלל: "ישראל שמחה שארצות הברית תדבר עם הגורמים שהם פרטנרים לשלום, בתוכם - רוב המדינות שלהן כבר יש שלום עם ישראל או מדינות שרוצות שלום עם ישראל, אבל ארה"ב לא מעמידים להן תנאים מוקדמים כמו שדורשים שישראל מראש תסכים למדינה פלסטינית. היום רוב הציבור בישראל לא תומך בהקמת מדינה פלסטינית, כל שכן - בהתרסה עליה באופן חד-צדדי".

עוד הבהירו גורמים ישראלים כי "ארה"ב לא תכפה על ישראל שום פתרון באופן חד צדדי. החלטת הממשלה לא סוגרת את הדלת בפני הידברות וכמו שהיא לא מוכנה שהצד השני יעמיד לה תנאים מוקדמים, גם ישראל לא מעמידה תנאי מוקדם שלא יציעו לה מדינה פלסטינית. ישראל לא תסכים לזה מראש. על פי עמדת ישראל, כל צד רשאי להסכים או להתנגד למה שהוא רוצה, ובלבד שהשיחות מתנהלות בהבנה שלא יוצאים מהן אלא אם כן יש הסכמה בין הצדדים".