"נמות ולא נתגייס!", צעקה קבוצת אברכים בגיל הגיוס, שאף הציגו כרזת ענק בנוסח מקומם זה. הרב הראשי הראשון לציון יצחק יוסף הודיע שיקרא לחרדים לעזוב את הארץ אם יחויבו להתגייס.

פוטנציאל היסטורי לשינוי? "יעדי גיוס צריכים לעבור מהעולם, זו פארסה"
"להיכנס מתחת לאלונקה": סערה בתוך הקואליציה בעקבות דבריו של הרב הראשי

אנו יהודים שוחרי מסורת ישראל וכותבים מתוך כבוד למסורת היהודית. ברור לנו שב־7 באוקטובר קרה משהו קשה בהיסטוריה של מדינת ישראל, וזה מחייב את כולנו לחשוב מחדש ולשנות תפיסות. אנו במצב של מלחמה על הקיום, ובמצב מלחמה כולם צריכים לתת את כוחם. יש אומנם גדוד של יהודים חרדים, אך אלה הם מעטים ממש.

רוב היהדות החרדית לא רק שאיננה מתגייסת לצה"ל בשעתנו הקשה, אלא שהמדינה מרעיפה עליה תמיכות כספיות כדי לסייע לה בקיום. האירוניה היא שנציגיהם בכנסת תובעים להשוות את שכר המשתמטים מגיוס לשכר של חיילי חובה - חיילים המגינים על המדינה, ושחלקם נפלו במערכות ישראל, וגם במלחמה בעזה, וחלק מהם נפצעו קשה והם נכים לצמיתות.

יואב גלנט על גיוס חרדים (צילום: שחר יורמן)

קומץ חרדים, בהוראת ההנהגה שלהם, חוסמים את פסי הרכבת בירושלים, מפריעים לכלל המשתמשים בתחבורה ציבורית, תוך צעקות מחרישות אוזניים: "נמות ולא נתגייס!". תוך כדי נסיעה ברכבת נשמעה כריזה ברחוב יפו: "לעזוב את הרכבת". על המסילות היו חרדים שמנעו את הנסיעה ברכבת. נאלצנו לרדת ממנה. בשעה שאנו נדרשים לאחדות, השסע מחריף.

במה עסקינן? עלינו לחזור ולהזכיר את עמדת המסורת היהודית של רבנן לאמור: "אפילו במלחמת מצווה (וקל וחומר במלחמת חובה): חתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה" (מסכת סוטה ח', ז'). ועוד נאמר "וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה לִבְנֵי־גָ֖ד וְלִבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן הַאַֽחֵיכֶ֗ם יָבֹ֙אוּ֙ לַמִּלְחָמָ֔ה וְאַתֶּ֖ם תֵּ֥שְׁבוּ פֹֽה?" (במדבר ל"ב, ו').

משה גפני ואריה דרעי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
משה גפני ואריה דרעי (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

מהתקשורת עולה שיש תזוזה בדעת הקהל החרדית ורבים מבינים שחייב לחול שינוי בעמדה של החרדים. צריך לאפשר למכסָה מסוימת של חרדים להיות לומדי תורה, אך השאר חייבים להתגייס לצבא או לשירות לאומי. אנו מאשימים בראש ובראשונה את הנבחרים המייצגים את החרדים. הם מגבִּים שוב ושוב את ערך ההשתמטות, ואין תזוזה בעמדותיהם. בכך הם מעודדים השתמטות של הציבור שאותו הם מייצגים בכנסת. מדינה אמרנו? הלא כבר נאמר "אין ארץ ישראל נקנית אלא במי שממית עצמו עליה" (פורום אוצר החוכמה) וגם נאמר בפרשת חוקת: "זאת התורה אדם כי ימות באוהל" (במדבר י"ט, י"ד). המנהיגות החרדית היא זו שצריכה להתוות קו של שינוי ממה שהיה עד עכשיו.

ה־7 באוקטובר היה קו שבר מדמם, ועלינו לחַשֵב מסלול מחָדש ולהגיע להסכָּמות חדשות, שיחייבו חלק מהחרדים להתגייס לצה"ל ולשירות לאומי. יש ערבות הדדית בינינו כיהודים, יש מחויבות של יהודי לכְּלל כולו, ואחריות לגורל של כולנו במדינת ישראל. המאבק על הקיום לא תם.