אם השאיפה האמיתית והיעד הנכסף של הפלסטינים הם הגדרה עצמית ומדינה עצמאית – השדרוג שקיבלו במעמדם באו"ם, לא רק שלא יקדם ברבע אינץ' את הצפייה והחתירה למטרות הנ"ל, אם הן בכלל קיימות בקרב הפלסטינים. ההחלטה שאושרה ביום שישי במליאת עצרת האו"ם, ששחררה את מעמדה של הרשות הפלסטינית כ"חברה משקיפה" והפכה אותה לחברה מוכרת ובעלת זכויות לנוכחות מורגשת בארגון העולמי, היא החלטה שמחזקת, מזינה ומעצימה את הנצחת בעיית פלסטין – תהליך המתקיים במטה הראשי של האו"ם בניו יורק, זה שנים רבות.

"להיות הקול של הקורבנות": באירופה לא נשארו אדישים בפני עדן גולן
תקדים: גדרות ומחסומים יפרידו בין המשפחות השכולות לבן גביר בבית העלמין | בלעדי

הפלסטינים הם העם היחיד בעולם, עם הנהגה שמצטיינת בהנצחת מצבה, בהבטחת והשארת תנאי ונסיבות קיומה כבעיה, כמצוקה. ההחלטה שהתקבלה, מאשררת ומחזקת בעצם שני מצבים. הפלסטינים הם חברה מוכרת, נוכחת ומורגשת בארגון העולמי. ההחלטה מבהירה באופן חד משמעי, הפלסטינים אינם מדינה. נציג הרשות ישב לא בשולי אולם המליאה אלא במושב בין מושבי הארצות-החברות, אבל בלי זכות הצבעה – כלומר, בלי  זכות השמורה בלעדית רק למדינות. עוד הוכחה המחזקת, מנציחה את מעמד הפלסטינים כבעיה, כתופעה לא נעימה.

בימים הקרובים יתקיים במועצת הביטחון הדיון התקופתי החודשי בנושא "המזרח התיכון ובעיית פלסטין" דיון שהפך לאירוע עקר, חסר כל משמעות, מגוחך ומגחיך. נו, מה הוסיפה להם החלטה על שדרוג מעמדם? מעניין שארה"ב הבהירה ש"ההחלטה איננה משנה את הסטטוט של הפלסטינים כחברה משקיפה".

עצרת האו''ם (צילום: רויטרס)
עצרת האו''ם (צילום: רויטרס)

הרוב של 143 ארצות-חברות שאישר את החלטת השדרוג, גם הוא לגמרי לא מחמיא, לא לפלסטינים ולא לארגון העולמי. אין ברוב הזה שום תוחלת ותקווה לפלסטינים. רוב המצביעים ידועים, מזוהים ומוגדרים במתחם האו"ם כ"רוב אוטומטי" הפועל כמכונה, שקופץ לדום בלי טיפת מחשבה בנושאים שהם נגד ישראל. אם משלחת ישראל באו"ם תגיש להצבעה הצעת החלטה המאשררת שכדור הארץ הוא עגול, הרוב האוטומטי יצביע נגד ויסכל את הצעה.

מי שנחשף כשקוע, כבול, נגרר במצב של איבוד יוקרה, מפסיד סדרתי של השפעה בזירה העולמית, חסר אונים לקידום פתרונות למשברים וסכסוכים זהו האו"ם. ההחלטה רק תחזק, תעצים ותנציח את קיומם של הפלסטינים כבעיה. לאו"ם ההחלטה תזכיר את נוכחותו הבלתי משמעותית מעשית בזירה הבינלאומית.