רשמית זהו מרוץ לנשיאות ארה”ב. מעשית - זהו מרוץ להצלת המפלגה הרפובליקנית מכיליון. היסטורית, זהו מרוץ שייזכר כמאמץ אלקטורלי במטרה לחלץ את הדמוקרטיה בארה”ב מהידרדרות לתהום.



כצפוי, למחרת העימות הטלוויזיוני ביוסטון בין המתמודדים הרפובליקנים, העיתונאים והפרשנים דיווחו על חילופי העלבונות, פירשנו את ההצהרות ההזויות וסיכמו את המחזה הנלעג הזה באובססיביות וזחיחות אגואיסטית, שהפכו זה מכבר לסימן ההיכר של העיסוק התקשורתי במרוץ.



וכצפוי, כל אותם עיתונאים ופרשנים התנפלו “כמוצאי שלל רב” על הצהרת התמיכה של מושל ניו ג’רזי, כריס כריסטי, בדונלד טראמפ. דיווחו, פרשנו וניתחו אקט שהוא לא יותר ממהלך נקמני ונלעג של פוליטיקאי, שעוד בתחילת המרוץ נחשב מועמד מועדף והנה הוא מסיים את ההתמודדות מושפל ומוקצה, מה שבעגה הפוליטית האמריקאית קוראים “לוזר”. לכן לתמיכתו של קריסטי בטראמפ אין כל השפעה כלשהי. נהפוך הוא: התמיכה שלו רק תדרבן את הממסד הרפובליקני להוכיח ולהפגין את הזלזול והלעג כלפי המהלך המתריס כביכול של קריסטי.



לא בעיתונות הכתובה ולא בערוצי הטלוויזיה טרחו לדווח על כנס סגור של מושלי מדינות רפובליקנים שהתקיים לפני ימים אחדים בבוסטון. המושלים, שנחשבים לבכירי צמרת המפלגה הרפובליקנית, התריעו באותו כנס כי אם דונלד טראמפ יזכה במינוי המפלגה לנשיאות 2016 - המפלגה לא רק תובס בבחירות לנשיאות, אלא תפסיד את הרוב שיש לה בשני הבתים בגבעת הקפיטול ובנוסף גם תנושל מהרוב שיש לה היום בבתי נבחרים במדינות מרכזיות. ואם כל זה לא מספיק, המפלגה גם תפסיד כהונות ומשרות בממשלים מקומיים. במילים אחרות, מינוי טראמפ כמועמד לבית הלבן, פירושו הרס המפלגה וחורבן מעמדה – אסון שידרוש מאמץ עצום לשיקום וחידוש מעמדה של המפלגה.



בעת שעיתונאים ופרשנים מתחרים ביניהם בחלוקת הציונים למתמודדים בעימות העוועים של המתמודדים הרפובליקנים, ומתנצחים בשאלה מי יצא המנצח ומי המפסיד - בכירים רפובליקנים, ביניהם סנאטורים וחברי קונגרס, עסקנים מרכזיים ופעילי שטח, מקיימים באחרונה פגישות, שיחות והתייעצויות בנושא האחד שלא נותן להם מנוח: איך עוצרים את שעיטתו של טראמפ לעבר המנוי הנכסף של המפלגה לנשיאות 2016?



בפעילות הדיסקרטית הזאת מעורבים באופן פעיל ראשי הקואליציה הרפובליקנית היהודית, ארגון וותיק שפועל להרחבת מספר היהודים שיצביעו בעד מועמד רפובליקני לנשיאות. הישגיו של דונלד טראמפ גרמו להלם בקרב ראשי הקואליציה המזוהים עם צמרת המפלגה הרפובליקנית, ובעידודה, הם מקווים למנוע מטראמפ את המינוי.



משיחות עם בכירים ופעילים רפובליקנים מתברר כי בקרב רובם רווחת ההערכה כי שום דבר עדיין לא סגור. ניתן ואפשר למנוע מטראמפ את מינוי המפלגה, הם טוענים. זאת, למרות הניצחונות שטראמפ השיג בבחירות המוקדמות עד היום ובניגוד לתחזיות שמנבאות לו הישגים משמעותיים בבחירות ביום שלישי בסופר טיוזדיי.



עסקנים רפובליקנים, שמסתמכים, כך לטענתם, על דברי מומחים ויועצים פוליטיים, טוענים כי דונלד טראמפ עדיין רחוק מהשגת רוב של נציגים בוועידת המפלגה, הנדרש להבטחת המינוי למועמדות לנשיאות.



לדברי אותם מומחים, הדיווחים “המתלהמים” על ניצחונותיו של טראמפ בבחירות המוקדמות מסיטים את תשומת הלב מהיקף התמיכה בוועידת המפלגה. אחרי הישגיו בשלוש הבחירות המוקדמות עד היום, צבר טראמפ 81 נציגים בוועידה. הוא זקוק ל־1,237 כדי לזכות במינוי הסופי.



טראמפ יכול להגיע למספר הזה אם ינצח בבחירות המוקדמות שיתקיימו במדינות בסוף מרץ, אחרי ה"סופר טיוזדיי”. מדינות כמו פלורידה, אוהיו ומיזורי, שבהן אפילו רוב דחוק יעניק לו את כל חברי המשלחות של מדינות אלה לוועידה.



אבל, וזה אבל חשוב, כך מציינים מומחים, גם מתחריו של טראמפ, מארקו רוביו וטד קרוז, לא צפויים לשבת בחיבוק ידיים ומתכוננים למאבק של ממש באותן מדינות כדי למנוע ממנו את הרוב.



לא ישב בחיבוק ידיים. רוביו. צילום: רויטרס
לא ישב בחיבוק ידיים. רוביו. צילום: רויטרס



קארל רוב, לשעבר יועצו הבכיר של הנשיא לשעבר ג’ורג’ בוש הבן, ואדם שנחשב למומחה להלכי הרוח במפלגה, טען במאמר שפרסם בשבוע שעבר ב"וול־סטריט ג’ורנל", כי “טראמפ לא ‘סגר’ את המינוי”.



רוב טוען כי גם אם יזכה טראמפ ברוב קולות ב"סופר טיוזדיי" עדיין לא יהיה לו את מספר הנציגים בוועידת המפלגה הדרוש להשגת המינוי - “כל זמן שעוד שניים או שלושה מתמודדים נגדו”. לדבריו, גם אם טראמפ יזכה בבחירות המוקדמות בפלורידה, אוהיו ומיזורי. הוא יצבור 963 נציגים – “שהם 39% ממספר נציגי הועידה. הוא יזכה בכותרות בתקשורת אבל רק במיעוט בוועידה שלא יעניק לו את המינוי - אלא אם כן הוא יצליח ללכד את כל נציגי הועידה”, כך אליבא דה רוב.



בכירים רפובליקנים, שמעורבים במאמצים השקטים לבלום את המועמד טראמפ, תולים את תקוותם בהתפתחויות הצפויות להתממש, אולי, בקרוב. ההערכה שלהם היא שאילי הון גדולים, מיליארדרים שמתעבים את דונלד טראמפ, יתחילו להזרים תרומות בסכומי עתק לקמפיין של מארקו רוביו במטרה להבטיח לחלוטין את מועמדותו.



בהופעתו התוקפנית בעימות האחרון ובהתנהלות שאימץ בימים האחרונים נראה כי מרקו רוביו, בעצת בכירים בממסד המפלגה, החליט להילחם בטראמפ בכלי הנשק של טראמפ. כלומר – לצאת בהאשמות, גידופים ועלבונות. בימים ובשבועות הקרובים, הקמפיין של רוביו צפוי לחשוף מידע שלילי על אופי עסקיו של טראמפ.



בעיתון "הניו יורק טיימס" מאמינים כי אחרי הבחירות המוקדמות ב"סופר טיוזדיי" יתרחש המבחן האמיתי והמשמעותי של טראמפ: “מרקו רוביו וטד קרוז אינם נראים כמי שמתכוננים לוותר על מועמדותם”, מדגיש העיתון: “גם שני המתמודדים חסרי הסיכויים; מושל אוהיו, ג’ון קייסיק ובן קרסון, נראים כמי שמתכוננים להישאר במרוץ. כל זה יוצר אפשרות וסבירות להתלכדות של מצביעים נגד טראמפ”.



אפשר לסכם את הדברים כפי שעומדים עד כה בשיחה שהייתה לי עם אחד מראשי הקואליציה הרפובליקנית היהודית, שאמר: “העובדה כי עד עתה טראמפ לא שילם מחיר עבור התנהלותו המבישה, לא אומרת כי בסופו של דבר לא יגיע יום התשלום”.