עדיין לא ברור כיצד תסתיים פרשת יזמית הנדל"ן ענבל אור. לפי מצב הדברים הנוכחי, הפרשה עלולה להיגמר בבכי, ולא רק מצדה של אור. החקירה הראשונית של הגברת המכונה "יזמית נדל"ן" נערכה בעקבות חשדות להעלמת מסים של 12 מיליון שקל כולל מע"מ. בעקבות כך שוגרה אור למעצר בית, ושלשום נחקרה בשנית.



סיפורה האישי של אור וטענותיה כי נטפלים אליה רק בשל היותה מפורסמת או בשל מוצאה הם אופרת סבון הראויה אולי בפני עצמה לסדרת טלוויזיה. ליזמית ניתנה בעקבות החקירה הזדמנות לעשיית חשבון נפש כדי לברר איפה טעתה. אלא שמי שהורגלה לאור הזרקורים ניצלה את החקירה לעוד מופע בכיינות וקיפוח. הגברת חשבה שאולי רשויות המס או המשפט יקנו את יכולתה התיאטרלית, אבל לא הבינה שאין המדובר בעוד קונה מהרחוב.



בתחום ראיונות סוף השבוע השאלה שנותרה היא מה יעלה בגורל הלקוחות שכבר קנו דירות בפרויקטים, והאם כספם בסכנה? ניתן לקבוע שפיגומי הפרויקטים שלה בסכנת התערערות. בקשת גמלאי שקנה דירה וביקש פירוק זמני של אור סיטי נדל"ן נדחתה, והדיון יתקיים מחר.


קוני הדירות בלחץ, וייתכן שהפתרון יהיה להעביר את החברה להקפאת הליכים כדי להגן עליה מהנושים. פרשת אור היא תמרור אזהרה לכל אלה השוקלים עדיין הצטרפות למפעל ההימורים ששמו “קבוצת רכישה".



רמת הסיכון בקבוצה כזאת גבוהה לא פחות מהסכנה לחשיפה לא מבוקרת לאור השמש. הקונים הופכים לקבלנים של עצמם כדי לחסוך כ־20% מעלויות הפרויקט. מי שגוזר בסופו של דבר את הקופון הוא היזם (במקרה זה ענבל אור), ש"מארגן" את הקבוצה וקובע את תנאיה.


הלקוחות הופכים מבלי משים לבנקאים של היזם ומממנים את עסקת החלומות העשויה מנייר. לוח הזמנים לכניסה לדירה מחייב בערך כמו תחזית מזג האוויר. עלויות הפרויקט אינן סופיות ועלולות לזנק במאות אלפי שקלים בגלל הוצאות לא מתוכננות. גם אלמנט המס לוט בערפל פיננסי.



התפוצצות פרשת אור ממש לא הפתיעה את העוסקים בתחום. בחודשים האחרונים נשמעו יותר ויותר טענות של קונים מאוכזבים. אחדים מהם טענו ששילמו מקדמות ללא קבלות. אחרים טענו שהחברה המוכרת מטעם אור כלל אינה רשומה אצל שלטונות המע"מ. אבל הטענה המנצחת של אור נגד כל אלה הייתה אחת: למרות כל התלונות, מי שקנה אצלה הרוויח מאות אלפי שקלים. והיא צודקת.



במצב הנוכחי בשוק הנדל"ן שבו כל ממזר מלך, אפילו מטאטא יורה. אלא שהיזמית לכאורה התבלבלה והפכה לחסרת גבולות. בשלב מסוים הסתבכה על פי החשדות בהעלמות מס, וזה מה שהובילה לקטסטרופה.



אור היא רק דוגמה לכל השאר. אומנם דוגמה קיצונית, אבל עדיין דוגמה. בשוק הנדל"ן מסתובבים עדיין מוכרי חלומות המעוניינים להציע לקונים התמימים הצטרפות לקזינו. אולם אם מועדון כזה מוכן לקבל אותם ללא תנאי סף, יש לבדוק היטב את הסיבות לכך.



הכתובת נמצאת על הבור השחור ששמו “קבוצות רכישה". שומר נפשו ירחק. עדיף לשלם עוד כמה עשרות אלפי שקלים ולקנות דירה באמצעות חברת נדל"ן ותיקה ובעלת מוניטין. ואם חלילה שוק הנדל"ן ישנה כיוון והמחירים יקרסו, יהיה כאן רע לתפארת.