מידידים כאלה צריכה ישראל שמירה מאלוהים. זאת תגובה העולה על הדעת להצהרות התמיכה ששלושת המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות הרעיפו על ישראל בעימות הטלוויזיוני האחרון ששודר בסוף השבוע שעבר. ישראל היא יעד לביקורת לעתים בוטה ולהאשמות על אחריותה לקיפאון ולהעדר יוזמה לחידוש משא ומתן עם הפלסטינים.



למבקרים ולמאשימים אפשר להשיב ולנסות להסביר, אבל הפגנת האהדה והידידות כלפי ישראל שמועמדים כמו דונלד טראמפ וטד קרוז שסוחבים שובל ארוך וחסר תקדים בפוליטיקה האמריקאית של גינויים, התנגדויות וגילויי דחייה ומיאוס הובילו בוויכוח הטלוויזיוני האחרון, הזכירה את הפתגם הידוע - משונאי אשמר בעצמי, מידידים ישמור אותי אלוהים.



לפי דיווח שפורסם ביום שישי, דונלד טראמפ ינאם בוועידת השדולה היהודית אייפא"ק המתכנסת בעוד עשרה ימים. אבל זה לא משנה מאומה ממעמדו המפוקפק כ"ידיד" דחוי ולא רצוי. ראשי אייפא"ק הזמינו כמקובל גם מועמדים אחרים משתי המפלגות והילרי קלינטון כבר הודיעה כי נענתה להזמנה ותנאם בוועידה.



"הרגשתי נבגד כששמעתי את טראמפ מציג עצמו כפרו ישראלי"


בכירים יהודים בניו יורק לא אהבו את השתרבבות שמה של ישראל וחדירת שאלת הסכסוך הישראלי-פלסטיני לתחום ההתנצחות וההתנגשויות המילוליות המתנהלות בין המתמודדים הרפובליקנים לנשיאות. "הרגשתי מאוד לא נוח", הודה בכיר יהודי שכיהן בעבר כיושב ראש ועידת הנשיאים. "אחרי כל מה שאנחנו יודעים היום על טראמפ, לשמוע אותו מתנפח ומציג עצמו בגאווה כפרו ישראלי החזק ביותר, הרגשתי נבגד". גם עסקנים יהודים המזוהים כאוהדי המפלגה הרפובליקנית התבטאו באופן ביקורתי ומסתייג לעובדה שישראל כיכבה כנושא כמעט מרכזי בוויכוח הטלוויזיוני בין המתמודדים הרפובליקנים.



"זהו מרוץ לא מכובד, אימפולסיבי ומאוד לא אמין", אמר בכיר יהודי, "ומוטב שישראל לא תהיה חלק בקמפיינים של המתמודדים". עסקן יהודי הנמנה עם ראשי הקואליציה היהודית הרפובליקנית אמר בשיחה עמו, "לרגע קט היה נעים ונחמד לשמוע את הצהרות התמיכה והאהדה בישראל. אבל פתאום אתה נזכר שטראמפ עודד משתתפים באסיפת בחירות שלו להצדיע לו במועל יד, שהוא לא הסתייג מהצהרת תמיכה בו של הקו קלוקס קלאן ובאותו ויכוח אמר


שהוא אוהד את פוטין אבל זלזל באנגלה מרקל המנהיגה העולמית הידידותית ביותר לישראל". לדברי האיש, הקואליציה שבתחילת המרוץ תמכה בג'ב בוש, אוהדת את מרקו רוביו. אבל החשש הוא שרוביו על סף נטישת המרוץ אלא אם יזכה לשיעור תמיכה משמעותי בבחירות המוקדמות בפלורידה ביום שלישי - תרחיש לגמרי לא בטוח לפי סקרים.



"אין סיכוי שההבטחות יתממשו"


"טוב יותר לישראל ובריא לקהילה שישראל ויהודים לא מוזכרים בקמפיינים לנשיאות", אמר אברהם פוקסמן, שכיהן כיובל שנים בתפקיד מנכ"ל הליגה למניעת השמצה וידוע בקשריו ההדוקים עם מנהיגים ופוליטיקאים אמריקאים. "כי כאשר פוליטיקאים המועמדים לנשיאות מדברים על ישראל, מצהירים על אהדתם ומשמיעים הבטחות מה יעשו לטובת ישראל אם ייבחרו זה פטרוניזם, זה לא רציני ואין סיכוי שההבטחות יתממשו". כהוכחה לדבריו מזכיר פוקסמן כי "בקמפיינים לנשיאות בשלושים השנים האחרונות כמעט כל מועמד, משתי המפלגות, הצהיר חגיגית והבטיח כי אם ייבחר הוא יעביר את השגרירות האמריקאית בישראל מתל אביב לירושלים. זה לא קרה עד היום. אני מאוד מקווה שהקמפיינים של שתי מפלגות יעסקו בבעיות הנוגעות לאמריקה כמו כלכלה, מהגרים. רק לא ישראל".



נציגי ארצות זרות ודיפלומטים במרכז האו"ם בניו יורק נזהרים שלא להביע בשיחות לייחוס דעות והערכות הנוגעות למרוץ לנשיאות כדי לא להיחשף חלילה כמי שמתערבים בענייניה הפנימיים של ארצות הברית. כשנתבקשו להגיב על ההצהרות וההתבטאויות שנגעו לנושאי מדיניות חוץ שהמועמדים הרפובליקנים השמיעו בעימות האחרון, התגובות היו כמעט אחידות: אבוי לעולם ולאמריקה אם טראמפ או קרוז יהיו אלה שיקבעו ויחליטו בתחום מדיניות החוץ והיחסים


בין ארצות הברית לארצות ידידותיות או עוינות. "לטראמפ ולקרוז אין שבריר של מושג ברגישויות, בדקויות, בכובד הראש הדרושים לשיקולים והחלטות במדיניות חוץ", אמרו דיפלומטים.