דונלד טראמפ, המועמד המוביל במפלגה הרפובליקנית לנשיאות ארצות הברית, ידבר בפני ועידת איפא"ק בעוד כשבוע וחצי, כך נודע היום (שישי). ההודעה באה רק יום לאחר העימות הרפובליקני בו טראמפ שב ואמר כי יהיה מתווך ניטרלי בין ישראל לפלסטינים, מה שגרר ביקורת קשה נגדו מצדם של שני יריביו, טד קרוז ומרקו רוביו.



"דבר ראשון, אני רוצה לומר שאין אף אחד על הבמה הזו שהוא יותר פרו-ישראלי ממני. אני פרו-ישראלי" אמר טראמפ לקול תשואות הקהל. "צעדתי במצעד התמיכה לישראל בניו יורק לפני לא כל כך הרבה זמן. נתתי תרומות עתק לישראל. וכן, במקרה יש לי גם חתן ובת שהם יהודים, ושני נכדים".


טראמפ פנה מיד לאחר מכן לסוגיית הסכסוך הישראלי-פלסטיני. "דיברתי עם הישראלים המבריקים והקשוחים ביותר, ואין אפילו אחד מביניהם שלא רוצה שלום. כולם יודעים שאני בצד של ישראל, הצגתי את עצמי כניטרלי עבור הצד השני, כדי שיהיה לי קל יותר להגיע להסכם, במשא ומתן שאני אנהל. אני חושב שזהו כנראה המשא ומתן הקשה ביותר בכל הזמנים, אבל אולי נוכל להשיג הסכם". 




רוביו, הסנאטור ממדינת פלורידה, תקף את טראמפ על דבריו ואמר כי מה שהוא מציג היא מדיניות "אנטי-ישראלית". "הפלסטינים אינם רוצים הסכם שלום, הם רוצים את ישראל מושמדת", אמר רוביו. קרוז הצטרף לרוביו וטען כי עמדת טראמפ מהווה "רלטביזם-מוסרי".  

איל הנדל"ן המיליארדר התייחס גם לאסלאם. בראיון לרשת CNN, אמר איל הנדל"ן כי הוא חושב ש"האסלאם שונא אותנו", כשהוא מבחין בין הדת לאסלאם הרדיקלי. טראמפ התראיין לאנדרסון קופר מה-CNN ואמר כי "השנאה העצומה" הגדירה את הדת. הוא טען כי המלחמה היא נגד האסלאם הקיצוני, אך הוסיף כי "זה מאוד קשה להגדיר, זה מאוד קשה להפריד מכיוון שאתה לא יודע מי נגד מי".

בתשובה לשאלה אם השנאה נמצאת "באסלאם עצמו", טראמפ התחמק: "אתה צריך להבין את זה, בסדר?" אמר לקופר, "אנחנו צריכים להיות ערניים מאוד, אנחנו צריכים להיות מאוד זהירים. אנחנו לא יכולים לאפשר לאנשים להגיע אל הארץ הזאת כשיש להם שנאה לארצות הברית".