בסוף השבוע, בחדשות 2, העלתה רינה מצליח את עניין בריחתו של ראש הממשלה ממתן תשובות ישירות לעם. האיש לא מסוגל לענות על השאלה הפשוטה "מה יש לך להציע אל מול המצב". התביעה הזו היא כמובן עניין מופרך, מפני שלבנימין נתניהו אין תשובה אמיתית לאף שאלה אמיתית.



הבעיה היא שאיש לא עושה את המינימום כדי לדחוק לקיר את האיש מרחוב בלפור. כשעיתונאי נוסע במטוסו של ראש הממשלה הוא לא שואל שאלות לא נעימות, משום שאז לא יעלה על הטיסה הבאה. אבל יש לא מעט מארבים שניתן להציבם ולפחות בעזרתם להציגו כפחדן.



לפני שבוע ניצל נתניהו את הפיגוע בטורקיה כדי לקושש כמה זרדים של אהדה ולדחוף את המסרים שלו. הוא כינס ברגע האחרון מסיבת עיתונאים שבה דיווח על האירוע ברמה של כתב "ישראל היום", והגניב את הסיבה למסיבה: "אנו מבררים מודיעינית אם הפיגוע הזה כוון נגד ישראלים". זה היה נתניהו הקלאסי:


עדיין לא ברור מה קרה, אבל הטריק הוא ליצור מצב תודעתי שבו הטרור פוגע רק בישראלים וביהודים.



הוא לא רק מזהה ראשון את הטרור אלא גם ("הנחיתי לשגר שני מטוסים") מחלץ את הנפגעים והניצולים. מכאן ואילך מניפולציות של אינטרסים טורקיים או


ישראליים. אני לא יודע מאיזה בוידעם נשלף הטקס הצבאי־דתי־ממלכתי על מסלול ההמראה כשברקע הטרגדיות האישיות – מעין ניסיון לשחזר את אנטבה - ומעניין מי הורה על קיומו.



הבקשה של מצליח מנתניהו להתייצב מול שאלות של ממש שודרה כשעה לפני אותה מסיבת עיתונאים בהולה שנערכה בשידור חי. הדעת נותנת שזו בדיוק ההזדמנות לדחוק את האיש לפינה בשאלות שמעבר לתרגיל היחצנות הנחות. זה היה מארב זמין ומזמין וניתן היה לצפות שמתוך חבורת העיתונאים ישחיל מישהו שאלה או שתיים בכל אותם נושאים שראש הממשלה בורח מהם. ברור שלא הייתה מתקבלת שום תשובה של ממש, העניין הוא לתפוס את השפן עומד בעיניים לטושות מול האור המסנוור של השאלה ומקשקש, לא חשוב מה. אבל זה לא קרה.



ביום ראשון פגשנו את נתניהו המשוכפ"צ בישיבת ממשלה, מקושש עוד זרד שיסוי נגד שוברים שתיקה. "הניסיון לאסוף על צה"ל חומר מודיעיני הוא בלתי נסבל, והוא מטופל על ידי הגורמים האמונים על כך", אמר בעקבות "תחקיר" ערוץ 2 על שוברים שתיקה. לא צריך לנהל תחקיר נגדי כמו זה שערך אלוף במיל' עמירם לוין אצל רזי ברקאי כדי להפריך את ממצאי התחקיר המוטה בערוץ 2.



לידיעת שר הביטחון, שנסחף ל"בגידה" ו"איסוף סודות", עבודת תחקיר כוללת חומר רקע לגיבוי הטענה המרכזית. כדאי שיבין שהבעיה היא לא מי ששובר שתיקה לטובת צה"ל וחייליו, אלא מי שלא שובר שתיקה ואיננו משיב לאזרחי המדינה תשובות של ממש בעוד דמם נשפך ברחובות.