צו איסור הפרסום שהופץ שלשום בבהילות בין כל אמצעי התקשורת, עם שמו המפורש של אריה דרעי, הוא המועמד הבטוח לפרס מעשה האיוולת המגוחך ביותר של השנה. זו הייתה הדרך המהירה ביותר של רשויות החוק להבטיח את הסגרת השם ופרסום הסוד ברבים. גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מבין את זה. הוא יודע שאיסור הפרסום המגוחך הזה ניפח את פרשת דרעי לממדי ענק (לא בטוח כרגע שהיא ראויה להם), וסיפח אליה פרשה קטנה יותר, של יצחק הרצוג, שהפך להיות "הפוליטיקאי השני" מבלי שידע על כך, מה שאילץ את מנדלבליט עצמו לפרסם את השם המפורש השני בבושת פנים. בכך הפכו השניים - בוז'י ואריה - לשקופים. חברים בפרקליטות, להלן הודעה: שינו את הכללים. זה עידן חדש. ברגע שמישהו מצייץ, הכל בחוץ. נא להיערך בהתאם.
 
הבעיה העיקרית של אריה דרעי כרגע היא לא החקירה, כמו הטירה. התמונות מאחוזת המשפחה בספסופה מעלות מחשבות נוגות לגבי שיקול הדעת של מי שחתר ושאף ורצה לחזור להיות "מנהיג השקופים". הצילומים הללו, של האחוזה הנישאת עם שתי הבריכות ושני אגני הג'קוזי, לא יעשו טוב לתדמיתו של אריה מכלוף דרעי. לי הם מזכירים את אותה תמונה מצילום אוויר של "וילה גלנט", האחוזה המגלומנית של יואב גלנט, שתרמה לא מעט לחריצת גורלו של האיש שכבר מונה לרמטכ"ל, אבל מעולם לא זכה לענוד את דרגות הרב־אלוף (איזה מזל שכך). מצד שני, המשל לא דומה לנמשל. החזקת אחוזה משפחתית לצורכי נופש אינה עבירה פלילית בישראל. דרעי הוא איש נבון, קשה להאמין שחזור על שגיאות העבר שלו, שנעשו כשהיה בשנות ה־20 לחייו. קשה, אבל אפשרי.
 
זה לא פופולרי, אבל אני מתפלל שהאישומים נגדו יוזמו והתיק ייסגר ללא אשמה. המפלגה שדרעי מייצג רחוקה ממני ת"ק פרסה, הערכים שעומדים מאחוריו ו"מועצת החכמים" שגיבתה אתמול את מעשיו אינם כוס התה שלי. יחד עם זאת, אריה דרעי מודל 2016 הוא אחד הפוליטיקאים המנוסים, השקולים, המתונים, האחראים והפיקחים בשטח. בעיקר כשמדובר בקבינט המדיני־בטחוני. אני מניח שכשנודע דבר החשדות נגדו (בידיעה של עמית סגל שלשום בחדשות 2), מרטו לא מעט מבכירי מערכת הביטחון הישראלית את השיער שנותר על ראשם אחרי פרשת היורה מחברון, שהפך ל"גיבור ישראל" המודרני. הם יודעים שדרעי הוא משענת כמעט אחרונה (יחד עם שר הביטחון יעלון) לרעיונות עוועים לא מעטים שעולים בפורומים הביטחוניים הרגישים ביותר. כפי שמנע התערבות ישראלית במלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1991, כך גם הפעם, דרעי מפגין דעה מיושבת ושקולה, סוף מעשה במחשבה תחילה ואחריות. נשאלת השאלה, לאן כל אלה נעלמים כשמדובר בהתנהלות האישית? בואו נקווה שגם השאלה הזאת תיענה בקרוב.
 
הנזק האמיתי הוא חשיפת נכסי הנדל:"ן של "מנהיג השקופים" השר דרעי. צילום: פלאש 90
הנזק האמיתי הוא חשיפת נכסי הנדל:"ן של "מנהיג השקופים" השר דרעי. צילום: פלאש 90

 

נעבור להרצוג: ילד הכאפות הנצחי של הפוליטיקה הישראלית יודע גם לחשוף שיניים. אנחנו נוהגים לזלזל בהרצוג אבל פוליטיקה הוא לא ילמד מאף אחד וסכינים חלודות מוכרות לו היטב. בסביבתו לא פוסלים את האפשרות שיש כאן ניסיון סיכול ממוקד מתוך הבית פנימה. "זה הסגנון של קלוגהפט", אמר אתמול אחד מאנשי הרצוג. פרשנות: משה קלוגהפט הצטרף לאחרונה לצוות האסטרטגי של ח"כ אראל מרגלית, שקורא תיגר על מנהיגותו של הרצוג. מרגלית הוא בעצמו ילד הייטק מפונק, אבל אם הוא נתן את המפתחות לקלוגהפט, הכל אפשרי. אגב, גם הכל חוקי. ככה עובדים יועצים אסטרטגיים. "בית הקלפים" אינה סידרה בדיונית לגמרי. קלוגהפט בקי מאוד בסיכולים פוליטיים וקמפיינים נגטיביים. הסיפור מבוסס על כתבה שהתפרסמה ב"ישראל היום" ערב הבחירות, ועוסק במימון לא חוקי שקיבל הרצוג בפריימריס נגד שלי יחימוביץ'. מעניין, אומרים אנשי הרצוג, איך זה קופץ פתאום מיד אחרי שאראל מרגלית מקים לעצמו צוות אסטרטגי. אגב, מרגלית היה הראשון להוציא ציוץ תמיכה וגיבוי בהרצוג עם פרסום שמו אתמול בערב. מרגלית מכחיש, כמובן, את האישומים הללו מכל וכל.
 
הרצוג עצמו לא מתייחס לעניין מרגלית בקולו, אבל לפרשה עצמה דווקא כן. "לא יקברו אותי כל כך מהר", אמר לי אתמול. "מה לעשות, אין רגע דל בחיים ציבוריים. בניגוד לחזותי, יש לי עור של פיל. אני אעמוד בזה". הוא מכיר מצוין את הכתבה ההיא מ"ישראל היום" שפורסמה ארבעה ימים לפני הבחירות, וגם את התלונה שהגישו במשטרה בעקבותיה צעירי הלכוד. "זה לגיטימי שהמשטרה תידרש לבדיקה, אשתף פעולה באופן מלא, אין שם כלום, לא דובים ולא יער והאמת תצא לאור באופן מלא". הרצוג מכחיש שמערכת יחסיו עם שמעון בטאט, שהיה ראש המטה שלו, עכורה. "אנחנו מכבדים מאוד זה את זה", אמר. הוא סבור שנפל קורבן לחרושת השמועות המטורפת שפקדה את המדינה ביום שלישי בערב, אחרי הפרסום בערוץ 2 על החקירה הראשונה (נגד דרעי). "אחרי שפורסם שמו של דרעי", הוא אומר, "כולם רצו לדעת מי הפוליטיקאי השני. למיטב ידיעתי מדובר בבדיקה ראשונית, אני מוכן שיבדקו הכול, את המסרונים ואת השיחות ואת כל מה שהיה שם כדי להסיר ספק".
 
כך או אחרת, לשתי הבדיקות/חקירות הללו יש גם משמעות פוליטית נכבדה. הרצוג לא ייכנס בקרוב לממשלה, כל עוד העננה הזאת מרחפת מעליו. באחרונה המגעים צברו תאוצה מסוימת, אך טורפדו. עכשיו, אין על מה לדבר עד להודעה חדשה (של היועמ"ש). אצל דרעי זה יותר מסובך. אם הבדיקה תבשיל לחקירה באזהרה, עלולים להיות סיבוכים, בג"צים, ולחץ ציבורי עצום על נתניהו ועל דרעי עצמו - ובשלב כזה הכל אפשרי. אם דרעי יחוש שעושים לו עוול ויחליט להילחם על חפותו, הוא גם יכול לפרק את הממשלה על זה. לחשוב שעד לפני רבע שעה כולם דיברו על התקציב הדו־שנתי.