נפתח בשורה התחתונה: בנימין נתניהו יכול היה למנוע את הכאוס התחבורתי בהחלטה פשוטה אחת. הוא העדיף לא לקבל אותה, מסיבה פשוטה אחת: הברית עם החרדים חשובה לו יותר מהחיילים החוזרים לבסיס, מהנוסעים החפים מפשע שנתקעו בלי תחבורה ומכל שאר האינטרסים. החרדים, אצל נתניהו, נמצאים מעל הכל. גם אם נקבל את תיאוריית הקונספירציה החולנית בעניין ישראל כ"ץ, שמנסה לסכסך בין נתניהו לחרדים, הרי שביבי יכול היה פשוט להודיע בערב שבת שכדי לא לפגוע ברבע מיליון בני אדם העבודות יימשכו כרגיל ויימצא פתרון מוסכם על כל הצדדים במהלך השבוע. הוא עשה ההפך: העבודות הושבתו, ויימצא פתרון במהלך השבוע. למה? כי ליצמן. זה למה. עדיף שרבע מיליון איש יסבלו, מאשר שליצמן אחד יכעס. זוהי המשוואה של נתניהו, ואין שום דרך לכבס אותה.



העבודות על מסילת הרכבת בין תל אביב להרצליה. צילום: דוברות רכבת ישראל
העבודות על מסילת הרכבת בין תל אביב להרצליה. צילום: דוברות רכבת ישראל



"ראש הממשלה מזועזע מהפגיעה הצינית של השר כ"ץ בנוסעים ובחיילים". אני נשבע לכם שזו לשון הודעת תדרוך שיצאה מלשכת ראש הממשלה במהלך השבת. יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, יהודי שתוכו כברו, ישב אתמול באחד מאולפני הטלוויזיה ונשאל על ההשתלחויות של נתניהו בכ"ץ. "ראש הממשלה מאמין במה שהוא אומר", אמר ביטן. ניסוח מרתק.



ביטן הגדיר, בדרכו, את הלך הרוח הנוכחי של נתניהו, שחצה את שיא כל השיאים של ההיבריס הגלובלי. ראש ממשלת ישראל, אדם רב נסיון ומעללים בן 67, משוכנע ששר התחבורה שלו זמם מזימה להדיחו מתפקידו, דרך ההשתלטות על מזכירות הליכוד או לשכת הליכוד או משהו. כשהמזימה הזאת כשלה, אותו שר חתרן בלתי נלאה זמם לסכסך בין נתניהו לחרדים, בין נתניהו לחיילים, בין נתניהו לבוחרים, ויצר את משבר הרכבת יש מאין. כן, זו הקונספירציה הבין־יבשתית שבה מאמין נתניהו. הוא לא עושה את עצמו. זה אותנטי לגמרי, וזה מגדיר את גודל הצרה שבה כולנו נמצאים. מי שעוקב אחר התנהלותו בשאר הסוגיות, כולל סאגת חבילת הסיוע האמריקאי, מי שבקי בעולם השדים, הרוחות והצללים שאופף את בנימין נתניהו, לא צריך להיות מופתע מכל זה. אחרי גדעון סער ומשה כחלון ומשה (בוגי) יעלון ומרידור ובגין ומרדכי ומילוא ומי לא, הגיע תורו של ישראל כ"ץ. המפלגה האופטימלית שבראשה יכול לעמוד נתניהו, תהיה מפלגה ריקה מבני תמותה. רק הוא, ועצמו.




מה לראש הסגל ולטלוויזיה?



לא צריכות להיות לנו טענות לחרדים. זו האג'נדה שלהם. הם עובדים בזה. כשייתנו להם, ייקחו. ליצמן, יהודי מפולפל במיוחד, מבין את החרדות של נתניהו ויודע על איזה כפתורים ללחוץ. הוא יודע שנתניהו הזיע קשות כדי לחדש את הברית ההיסטורית שמאפשרת לו לשלוט, ולא ייתן לאף אחד לסכן אותה. לא לישראל כ"ץ, ולא לרבע מיליון ישראלים שבונים על הרכבת. ראש ממשלה סביר, שטובת המדינה קודמת בעיניו לטובתו הפוליטית, היה מסביר לחרדים, ככה שיבינו, שהם חוצים את הפסים האדומים ושלדרישה להפסיק מיד את העבודות אין היגיון ואין היתכנות. גם אם ישראל כ"ץ בישל את התבשיל הזה, לא הגיוני לנקות אחריו על גבם של מאות אלפים. אבל ראש הממשלה שלנו קורץ מחומר אחר לגמרי. הוא יפקיר את החיילים והנוסעים, ויפיל את זה על ישראל כ"ץ. הכי מדהים זה שיש מספיק ישראלים שיקנו ממנו את הסחורה הזאת.



צחוק הגורל הוא שראש הסגל החדש של נתניהו, יואב הורביץ, היה מנכ"ל אויס. כמה חבל שאי אפשר לגייס את צי הרכב של מקום עבודתו הקודם כדי לתקן את העוולות של הנוכחי. הורביץ ישב אתמול באולפן ערוץ 2 והסביר שישראל כ"ץ תכנן פוטש נגד נתניהו. לו בדק את התקשי"ר בטרם רץ לטלוויזיה, היה הורביץ מגלה שאסור לו להתעסק בעניינים הפוליטיים כעובד מדינה ופקיד ציבור. אגב, זו הפעם הראשונה בעידן הנוכחי שראש סגל של נתניהו מתראיין ראיון פרונטלי באולפן טלוויזיה. נתן אשל, גיל שפר או דוד שרן פעלו מאחורי הקלעים. לפתע, האיש מגיע ישר לגוב האריות. ההערכה היא שלא בנימין נתניהו הוא ששיגר את הורביץ לשם. הערכה נוספת היא שדוד שרן, ראש הסגל הקודם, שנזרק לפני כמה שבועות, חיכך אתמול ידיים בהנאה. שרן היה שועל פוליטי, כמו קודמיו, ולא היה נותן לתבשיל באוש כזה לקדוח על שולחנו.



ישראל כ"ץ. צילום: אבשלום ששוני
ישראל כ"ץ. צילום: אבשלום ששוני



בואו נתעכב רגע על הפוטש עצמו: כן, יש קרב פוליטי בין כ"ץ לנתניהו. כן, כ"ץ ניסה להשיג עוד סמכויות, והוא עשה את זה בדרך פוליטית, בהצבעה לגיטימית. הבעיה היא שבמצב הדברים הנוכחי מהלך פוליטי לגיטימי כזה הופך לפוטש.



מאז ומעולם, כל ראשי הממשלה בישראל היו צריכים להיאבק ביריבים פוליטיים ולקבל מציאות פוליטית לא פשוטה לאורך הדרך. אנחנו כנראה במעבר בין דמוקרטיה פרלמנטרית לדיקטטורה קיסרית, שבמסגרתה אסור אפילו לחשוב על מהלכים פוליטיים מהסוג הזה. כ"ץ לא הבין את זה בזמן ועכשיו הוא מואשם בבגידה. האם נתניהו יפטר את כ"ץ? מצד אחד, ביבי בהלך רוח קיסרי והוא מסוגל לכל דבר. מצד שני, כ"ץ הוא לא בוגי, שייעלב, יצדיע ויירד מהבמה בקלאסה. כ"ץ הוא חיה פוליטית מסוכנת. לעזרתו חש אתמול הכ"ץ השני, מסוכן לא פחות ממנו, מחופשתו באיטליה. שני הכ"צים חולשים על חלק נכבד ממנגנון הליכוד ונתניהו לא ירצה לפתוח לעצמו חזית כזו.




ליצמן יכול לתקן



אם אני ליצמן, אני עושה חשבון פשוט היום בבוקר: כדי לנסות לתקן את נזקי שמירת השבת ברכבת, עבדו אלפי אנשים. מאות במשרד הבטחון סביב הלוגיסטיקה של האוטובוסים. מאות פעילי מפלגות בהפגנות ובחמ"לים השונים שנפתחו. מאות עיתונאים, צלמים, אנשי צוות בחברות החדשות השונות. עשרות פוליטיקאים ומאות עוזריהם, שעבדו כל השבת. וכמובן לשכת ראש הממשלה, שתדרכה כמו משוגעת לאורך כל השבת. מן העבר השני, משהו בין 30 ל־40 עובדי רכבת שבתו מעבודה. מה הרווחת, ליצמן? ההישג האמיתי היחיד שלך, נכון לעכשיו, היה להפוך את ח"כ אורן חזן למבוגר האחראי שבין בנימין נתניהו לישראל כ"ץ. נדמה לי שהגיע הזמן לחשב מסלול מחדש.