הוא מינוי פוליטי של ראש הממשלה, כיהן בעבר כיושב ראש מועצת יש"ע, ביתו בישראל בהתנחלות בשומרון. פחות מחודשיים בתפקיד הקונסול הכללי החדש של ישראל בניו יורק החברים הכי טובים של דני דיין ואוהדיו הם רבנים רפורמים וקונסרבטיבים, מראשי שני הזרמים הלא אורתודוקסים. קבוצה מצומצמת של 12 רבנים רפורמים וקונסרבטיבים בכירים הוזמנו על ידי הקונסול הכללי לארוחת בוקר פרטית ואינטימית בדירתו במנהטן. ההזמנה כמובן החמיאה להם. היא מהווה הכרה במעמדם הבכיר והודאה בהשפעתם בצמרת שני הזרמים הדתיים הגדולים הלא אורתודוקסים בקהילה.



הרצון המופגן של הקונסול הכללי להיפגש ולשוחח עמם באופן פרטי לא הפתיעה אותם. דני דיין שהגיע לניו יורק לפני שבועות אחדים ובקושי חימם את כיסאו כקונסול כללי חדש, כבר הספיק לכבוש את לבם של מנהיגים ובכירים יהודים המעורבים בחיי הקהילה הגדולה באזור המטרופולין. במיוחד הצליח דיין בזמן קצר למצוא מסילות ללבם של רבנים הנמנים על הנהגות התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית.



הקונסול הקודם ששירת בניו יורק ארבע שנים לא הצטיין במיוחד בתחום היחסים עם רבנים וזאת לשון המעטה. זה הישג לא פשוט וראוי לציון מיוחד. דני דיין הוא מינוי פוליטי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבחר בו בשל השקפותיו הפוליטיות.



הוא כיהן בעבר כיושב ראש מועצת יש"ע ומתגורר בישוב בשומרון שבעגה של הליברלים בקהילה מוגדר כ'התנחלות'. דני דיין הוא נציג מובהק של מחנה הימין בישראל שמכהן בתפקיד הייצוגי מן הבכירים ביותר ובראשות קונסוליה שסמכותה ואחריותה משתרעות על מדינות ניו יורק, ניו ג'רזי וקונטיקט. בקרוב תרחיב הקונסוליה את פעילותה גם למדינת פנסילבניה בעקבות סגירת הקונסוליה בפילדלפיה.



דיין. צילום ארכיון: פלאש 90
דיין. צילום ארכיון: פלאש 90



דני דיין הגיע לכהונתו בניו יורק בזמן לא נוח ובעיתוי נעים מבחינתו של נציג ישראל רשמי בקהילה הגדולה. התנועות הרפורמית והקונסרבטיבית, שמרכזיהן בניו יורק, נמצאות בעיצומו של משבר חריף מול ממשלת ישראל בגין אי יישומו של הסדר הפשרה על נגישות לכותל המערבי והתעלמות הממשלה מחוק המקוואות. רבנים מנהיגי שני הזרמים זועמים ומאשימים את ראש הממשלה שזנח ומפר את הסכם הכותל שאושר רשמית בממשלה.



אבל נשיא התנועה הרפורמית הרב ריק ג'ייקובס איננו מסתיר את אהדתו לקונסול החדש ומביע צפיות גבוהות בתחום היחסים בין התנועה לישראל. "היותו בעבר יושב ראש מועצת יש"ע עדיין גורם לדאגה אצלנו", אמר ג'ייקובס בשיחה עמו "אבל עד כה הוא גילה רצון טוב ופתיחות בכל פגישותיו עם ההנהגה הפרוגרסיבית בקהילה בניו יורק. ההבטחה שלו להקשיב ולהאזין לקהילה מלאת המרץ שלנו תאפשר לו לשמש גשר בין ישראל לקהילה שלנו".



עמי הירש רב בית הכנסת הרפורמי הגדול במנהטן ע"ש סטפן וויז מתהדר בידידות וביחסי הקרבה שיצר בזמן קצר עם דני דיין. "אין לי הסמכות לפתור את בעיית הכותל", אמר דיין בראיון עמו. "אבל אעשה ככל יכולתי במטרה למצוא פתרון שיאפשר לכל יהודי ויהודייה להתפלל ליד הכותל המערבי". לדברי הקונסול, "היעד החשוב לי ביותר הוא למנוע נתק בין הרפורמים והקונסרבטיבים לישראל".



בכירים רפורמים מאשרים כי מאז שהגיע לניו יורק השקיע דיין מאמצים מיוחדים לקדם הידברות וליצור גשר בין הנהגת שני הזרמים לישראל. בשיחה עמו מדגיש דיין פעמים אחדות כי הוא רואה ברבני, במנהיגי ובפעילי שני הזרמים הלא אורתודוקסיים אחים. "כשאני מדבר עמם ולאחרונה דיברתי עמם הרבה אני פונה אליהם במילים 'אחים אנחנו'. אבל המילים האלה מחייבות גם אותם כאחים".



את השיחות שלו עם רבני שתי התנועות מגדיר דיין כ"סיעוד מוחות". "אני מסביר להם שמותר להם והם יכולים לקיים הפגנות. אבל אסור להם להתנתק מישראל". לדברי דיין, "אני שגריר של יהדות ארה"ב כלפי ירושלים לא פחות משאני שגריר של ירושלים כלפי יהדות ארה"ב".



כקונסול כללי בניו יורק דני דיין מודע היטב למוניטין של ניו יורק כמרכז ומעוז של ליברלים. אך הוא רואה במציאות שבה יפעל בשנים הבאות אתגר. במאמר שפרסם בכתב עת אמריקאי לקראת הגעתו לניו יורק כתב דיין, "אני לא מתכוון להתעלם מהפיל שבחדר - הסכסוך. אקיים שיחה פתוחה על הנושאים העדינים והנפיצים ביותר. אקשיב בקשב רב ואעשה כמיטב יכולתי במטרה לשכנע שמדינה פלסטינית איננה קיימת מכיוון ששכנינו מעדיפים להתמיד במאבקם במטרה לחסל את ישראל – זאת במקום לקבל את ההצעות מרחיקות הלכת שהציעו להם ממשלות ישראל".



נראה כי במאמציו ליצור ולטפח יחסים טובים ומועילים לישראל עם חלקי הקהילה הפלורליסטית באזור המטרופולין, לדני דיין סיכויים רבים להצליח. בתחום המדיני כמו הסכסוך צפויים לו קשיים שאולי הוא לא מודע לעוצמתם.