השבוע האחרון היה ללא ספק השבוע של לפיד. אחרי עבודת שטח מאומצת, מינון נכון של ראיונות בתקשורת ובחירה של המתקפות הנכונות, היה לו רגע של נחת. לראשונה הסקרים מיצבו אותו כמנהיג פוטנציאלי. ימים יגידו אם הרגע הזה בא לו מהר מדי. אבל דבר אחד כבר ברור: הרגע הזה רחוק מלהבטיח לו את ראשות הממשלה.



סרטון "הטיהור האתני" שהוציא נתניהו מבטא, בין השאר, את ההבנה בליכוד שהמפלגה העיקרית שנהנית מזליגת המנדטים שלה בסקרים היא הבית היהודי. יש עתיד, לעומת זאת, ניזונה היישר מהבוחרים הבורחים ממפלגת האין-אופוזיציה של הרצוג ומעט ממפלגת האין-אונות של כחלון. גרעין הבוחרים המזרחי בשלב זה לא עזב את הימין, והוא צריך סיבה ממש רצינית כדי לעשות זאת. יאיר לפיד לא בכיוון לספק לו אותה.



מפלגת יש עתיד היא מפלגה אתנית אשכנזית, גם אם היא עצמה אינה מכירה בכינוי הזה. בבחירות האחרונות הגיעו מצביעיה המרכזיים מתל אביב, רעננה, רמת השרון והרצליה. מרבית נבחריה אשכנזים, והמסר שלה הוא חסר צבע. בפוליטיקת הזהויות של ישראל 2016 חוסר צבע משמעו עוולה. משמעו קיומם של שקופים. והשקופים, תתפלאו, לא אוהבים שלא סופרים אותם. יש להם יום נקמה אחד. יום הבחירות. נכון לרגע זה נקמתם מתבטאת בסקרים המבשרים את ירידת המנדטים של ש"ס ומעט בזו של כולנו. מירי רגב, בצדק או לא, היא סיבה מספקת בשלב זה לשמור על נאמנותם לליכוד. ועדת ביטון מקלה עליהם לזלוג לבית היהודי.



מאבק למען חברה צודקת לא יכול להיות מנותק מההיסטוריה


לפיד פנה למשרד החינוך והתרעם על שמפלגתו כונתה בספר האזרחות "מפלגת אווירה". אם היה מביע תרעומת על תכניו של הספר, שאינם עושים חסד עם השסעים האמיתיים של החברה הישראלית,



ייתכן שהייתה סיבה מוצדקת לגנוז כינוי זה. אלא שלפיד, שממשיך להינשא על גלי ההדף של המחאה החברתית, חורש את הארץ ובפיו מסר הפונה למכנה משותף רחב אך שטחי: שוויון בנטל, כלכלה חופשית, חינוך, רווחה, בריאות. קל להתחבר למסרים הללו, ודאי כשהם באים מפוליטיקאי שלא נגוע בשחיתות. אבל כל עוד נותרים מסרים אלו מנותקים מהרקע האתני של חוסר השוויון בישראל, לא יצליח לפיד לשבור את הפערים בין גוש הימין לגוש השמאל. מאבק למען חברה צודקת יותר אינו יכול להיות מנותק מההיסטוריה הפוליטית של המאבק המזרחי. אם זהו הדגל של לפיד, הוא אינו יכול להיות מנותק מהצבע של פערי השכר, ההשכלה, ההון התרבותי.



אחת הטרגדיות היא שאם מנהיגים מזרחים ישתמשו במה שנקרא בשכבות הפריווילגיות "ז'רגון ה'אכלו לי שתו לי'", הם ייזרקו מכל המדרגות. אבל למנהיגים לבנים מותר ואף משתלם. בימים אלו תר לפיד אחר מועמד ביטחוניסט. טוב יעשה אם ישקיע את אותה אנרגיה בחיפוש אחר מועמדים בעלי סדר יום מזרחי מוצהר וייתן להם יד חופשית לקדם אותו.