בימים קשים אלה, כשהעולם עסוק ומודאג מבהלת נגיף הקורונה, עולות מחשבות מדאיגות: באיזה עולם מוזר אנחנו חיים, ואיך תופעות כמו התפרצות הקורונה עלולות להשפיע ולשנות את חיינו על הגלובוס? כל זאת כאשר לפתע ביום בהיר, ללא שום הכנה וסימנים מקדימים, צץ לו נגיף לא ידוע ולא צפוי ופשוט משתק את העולם. בכפר הגלובלי הזה כשיש שריפה באוסטרליה מריחים את העשן באירופה, וכשנגיף הקורונה מרים ראש בסין - הדאגה, הפחד וההיסטריה מגיעים לכל פינה בתבל.

ואם לא די בזאת, עולה מחשבה נוספת: איך זה שבעת כל כך מודרנית ומתקדמת שבה אנחנו מגיעים לירח, מפעילים מכוניות אוטונומיות ורובוטים חכמים, מתקשרים בקלות אחד עם השני מקצה אחד של העולם לשני, עם רפואה כל כך מתקדמת וחכמה, עם יכולות ייצור והשתלת אברים - לא מצליחים להתמודד עם נגיף אחד?

עולם הרפואה למד במהלך ההיסטוריה להתמודד עם מגיפות ותופעות רבות, לתת מענה יעיל וטוב לרוב המחלות הסופניות שפעם הוגדרו כחשוכות מרפא, ולצד זה גם להגדיל את תוחלת החיים.

לפני מאות שנים מגיפות ומחלות גרמו למותם של מיליונים בעולם. ב־50 השנים האחרונות נוצרה תחושה שהרפואה המודרנית מסוגלת לתת מענה יעיל לכל נגע ומגיפה המונית שצצה, ואף גרמה להיעלמות של מחלות קשות שליוו את היקום לאורך דורות, כמו שיתוק ילדים (פוליו) בעזרת תרכיב סאלק, מחלת השחפת שבזמנו גרמה למותם של עשרות מיליונים כמעט ונעלמה בעזרת האנטיביוטיקה, קדחת שהפילה חללים רבים בעולם באמצעות יתוש האנופלס, מחלת האבעבועות השחורות שהילכה אימים על האנושות במשך מאות שנים וגרמה למותם של עשרות מיליונים נעלמה מהעולם הודות לחיסון שפיתח הרופא הבריטי אדוארד ג'נר, כך גם מחלת הדיפתריה האיומה שנוצרה מחיידק אלים שהתנחל בגרון בעיקר על השקדים והביא לחנק – מחלה שנעלמה הודות לחיסון. שלא לדבר על היכולת של הרפואה המתקדמת לתת מענה לכל סוגי השפעות שצצו לאורך השנים.

והנה פתאום צץ לו משום מקום וירוס אלמוני וחוצפן ומשתק את העולם ומוכיח לנו שעם כל הכבוד לכל הטכנולוגיות, הקדמה והיכולות המדהימות שהצטברו בעולם, נגיף קטן ואלמוני מסוגל לשנות את העולם בזמן קצר, לרתק עשרות מיליונים לביתם, לשתק ולהשבית את מערכות החיים של מדינות ויבשות, מה שמזכיר לנו שהעולם הזה הוא כפר גלובלי מלא בהפתעות שלפעמים הן קשות, כואבות ומדאיגות.

לצד כל אלה יש כאן פן נוסף וחשוב: הקורונה והשלכותיה חייבות להדאיג לא רק את מי שעוסקים ברפואה, בחיסון ובמניעת מגיפות. הקורונה חייבת להדליק נורות אדומות בכל מערכי הביטחון והמודיעין בעולם. זה לא סוד שאין היום מדינה מתקדמת בעולם שאין לה מכון או יחידה שעוסקים במחקר, בייצור וביכולת התמודדות עם חומרים ומחלות ביולוגיות, בתוכן כמובן גם מדינת ישראל.

התוצאות הקשות והכואבות כפי שהן משתקפות היום מנגיף הקורונה, יש בהן לספק לגורמי הטרור השונים בעולם חומר למחשבה ורעיונות כיצד לחולל נזקים, קורבנות וצרות הרסניות, כל זאת בעזרת מבחנה קטנה עם מחלה ביולוגית מידבקת וקטלנית, ובסיכון נמוך מאוד, יחסית לפעולות טרור אחרות. כל מילה נוספת בעניין זה מיותרת כאן, בעיקר כשברור שכמעט כל ארגון טרור מסוגל היום להגיע למבחנה כזו, והמשמעות ברורה.