מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב 2024 התחילה השבוע תוך ניצול העיתוי של פגרת יום העבודה, לייבור־דיי. הפעם, בניגוד למקובל, לא הייתה הצהרה רשמית על התחלת הקמפיינים לנשיאות משום צד. כותרת בעמוד פנימי ב"ניו יורק טיימס" ציינה כי "ההתמודדות החוזרת בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ התחילה שנתיים מוקדם יותר".

דיווח: חוקרי ה-FBI החרימו מביתו של טראמפ מסמך העוסק ב"יכולתה הגרעינית של מדינה זרה"
"מסמכים מסווגים שנמצאו באחוזה של טראמפ הוסתרו והוסרו כדי לשבש את חקירת ה-FBI"

ההתחלה המוקדמת של מערכת הבחירות לנשיאות באה לידי ביטוי באופן כה דרמטי וחריג, עד שדווקא הפתיחה הבלתי רשמית הבליטה את החשיבות העצומה שתהיה לתוצאות הבחירות לנשיאות. לומר שלהשפעות תהיה משמעות גורלית לארה"ב ולעולם זאת לשון המעטה פרועה.
"לתוצאות ההתמודדות לנשיאות ארה"ב 2024 יהיו השלכות על עתידה של הדמוקרטיה, לא רק באמריקה - אלא גם לעתיד החופש ושלטון העם בכל מדינה הנמנית עם העולם החופשי", אמר בשיחה עמו פרשן בכיר ומוערך בוושינגטון, מוותיקי כתבי הבית הלבן.

מי שפתח את קמפיין הבחירות לנשיאות הוא הנשיא ביידן, מנהיג המפלגה הדמוקרטית. נאום שנשא בפילדלפיה בסוף השבוע האחרון הוגדר כמעט בהסכמה כללית בקרב עיתונאים ופרשנים כ"נאום היסטורי". גם כתבים שאינם מאוהדיו מודים שביידן לא שוכח את שלושת העשורים שבהם כיהן בסנאט ואת הקשרים ההדוקים שטיפח עם עמיתים רפובליקנים.

במשך השנים אימץ הנשיא התאפקות מוקפדת בנאומיו ונזהר מלשגר התבטאויות קיצוניות. באותו נאום בפילדלפיה השליך ביידן הצדה כל סימן של כיבוש היצר. "על הימין בארה"ב השתלט שינוי נוסח של פשיזם, ודבר זה יוצר איום של ממש על עצם הדמוקרטיה האמריקאית", הוא קבע נחרצות. ביידן לא חסך שבטו מהרפובליקנים, והאשימם בניסיון לערער את הדמוקרטיה. "מאיימים על שיטת הממשל של האומה, על מעמדה בעולם ועל אורח החיים של אזרחיה".

בהמשך נאומו הטיח ביידן ברפובליקנים כי הם "מקדמים מנהיגים אוטוריטריים ומלבים את אש האלימות הפוליטית". ביידן אף הגדירם כ"סמי־פשיסטים". עיקר נאומו היה קביעת ססמה שקרוב לוודאי תהיה דגל קמפיין הבחירות הרשמי שלו: "המאבק הוא על נפש הדמוקרטיה בארה"ב".

הראשון שנענה לקריאת הקרב של הנשיא ביידן היה, איך לא, טראמפ. בנאום שנשא בעצרת של אוהדים בפנסילבניה, תקף כמנהגו בחריפות ובהתבטאויות חסרות מעצורים את ביידן, ואף כינה אותו "אויב העם". הייתה זאת הופעה ראשונה של טראמפ מאז שפשטו סוכני FBI על אחוזתו והחרימו מסמכים סודיים. טראמפ, שלראשונה מרגיש איום ממשי של עמידה למשפט פלילי, תקף את ה־FBI ואת משרד המשפטים, שלדבריו "הפכו למפלצות אכזריות הנשלטות על ידי נבלים מהשמאל הקיצוני".

קרוב לוודאי שטראמפ לא תכנן ואף לא חשב להתחיל עכשיו מערכת בחירות. עובדה שהוא מתחמק מלהשיב לשאלות בדבר החלטתו אם לרוץ כמועמד הרפובליקני בבחירות לנשיאות 2024. אולם נאום הגידופים שלו נגד ביידן, יחד עם השתלחותו הפראית ב־FBI ובמשרד המשפטים, התקבלו בקרב פרשנים בארה"ב כמהלך שמבטא את תחילת קמפיין הבחירות שלו.

ההבדל בין אופי התחלת מערכת הבחירות המוקדמת מצדו של הנשיא ביידן לזאת של טראמפ הוא שג'ו ביידן כבר החליט סופית שהוא מתמודד כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות. ייתכן שגם טראמפ החליט להתמודד על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, אבל לביידן אין מתחרים. על כל פנים, לא ידוע על דמוקרטי בכיר שמתכנן להתמודד מול הנשיא.

בצמרת המפלגה הרפובליקנית מחלחלת ביקורת קשה נגד טראמפ, כשכבר עכשיו ידוע על בכירים רפובליקנים שמתכוננים להתמודד על מועמדות מפלגתם לנשיאות. אחד מהם הוא מייק פנס, שכיהן כסגנו של טראמפ. פנס נודד ברחבי ארה"ב ומופיע באסיפות במטרה ברורה לקדם את מועמדותו. מייק פומפאו, שכיהן כמזכיר המדינה של טראמפ, מתכונן אף הוא להודיע על מועמדותו לנשיאות.

בתוך כך, הסנאטור מיץ' מקונל, מי שנחשב למנהיג המפלגה הרפובליקנית, נתפס כמתנגד הפנימי הבולט של טראמפ. הוא מוביל קואליציה של בכירים רפובליקנים שיעשו הכל כדי לסכל את ניסיון הקאמבק שלו. בראיון שנתן לאתר חדשות ימני הביע מקונל הערכה כי בבחירות אמצע הקדנציה שיתקיימו בנובמבר הקרוב, הוא חושש שבבית הנבחרים המפלגה הרפובליקנית לא תצליח להשיג רוב ותישאר במיעוט. להערכתו, אולי בסנאט הרפובליקנים ישפרו את מעמדם.

הקול היהודי

ובחזרה לביידן. מעניין שהנשיא לא המתין לתוצאות הבחירות של אמצע הקדנציה שיתקיימו בנובמבר הקרוב והתחיל, אם כי כאמור לא פורמלית, את קמפיין הבחירות שלו לנשיאות. הסיבה להחלטתו היא כפי הנראה הנתונים המעודכנים המתפרסמים בימים אלה בתקשורת בארה"ב. נתונים המעידים על שיפור ניכר במעמדו בציבור ועל גידול בהיקף שביעות הרצון מתפקודו, שהגיעה לאחרונה ל־44%.

כתבים פוליטיים, פרשנים ובעלי טורים בתקשורת בארה"ב מציינים את התחזקות מעמדה של המפלגה הדמוקרטית, שמורגשת במדינות מרכזיות ואפילו במדינות הנחשבות רפובליקניות. אחת הסיבות להתגברות האהדה למפלגה הדמוקרטית בסקרים היא, להערכת פרשנים, יוזמות החקיקה שהנשיא ביידן הצליח להעביר בחודשים האחרונים, שכללו הטבות והקלות בתחומים כלכליים לאזרח האמריקאי.

גם הקול היהודי אמור לשחק תפקיד ב־2024. "יהודים יודעים ומודעים לכך שאם הדמוקרטיה בסכנה – הם בסכנה", אומר אריק יופה, שכיהן שנים רבות כנשיא התנועה הרפורמית. לדבריו, לנשיא ביידן צפוי רוב גורף של מצביעים יהודים. "רוב גדול יותר מזה שהיהודים נתנו לביידן בבחירות האחרונות", הוא מדגיש.

מסורתית, למועמדים רפובליקנים קל יותר לגייס תרומות, משום שלרוב עמדותיהם משקפות את האינטרסים של בעלי ההון. עם זאת, ה"ניו יורק טיימס" פרסם השבוע דיווח בלעדי שטען כי גם בתחום התרומות לקמפיינים הדמוקרטים מקדימים את הרפובליקנים. לדברי העיתון, לאחרונה גבר באופן משמעותי זרם התרומות למועמדים דמוקרטיים.

פרשנים טוענים ששני נושאים השולטים בסדר היום האמריקאי הם שמעניקים לנשיא ביידן ולמפלגה הדמוקרטית מעמד משופר, ושיוצקים בסיס ראשוני לניצחון בבחירות לנשיאות. הראשון הוא פסק הדין של בית המשפט העליון שביטל את הזכות להפלות מלאכותיות, והשני הוא ההסתבכות הפלילית של טראמפ בעקבות גילוי והחרמת המסמכים הסודיים באחוזתו בפלורידה.

פסק הדין נגד ההפלות הצית תגובות והלכי רוח של התקוממות בקרב מיליוני נשים נגד הרפובליקנים, שמצטיירים ונתפסים בעיני הנשים שנפגעו מפסק הדין (כמו גם לא מעט גברים) כמי שמייצגים רעיונית את השופטים שביטלו את הזכות להפלות. לפי דיווחים שפורסמו בימים האחרונים, במדינות מאוכלסות מורגשת תופעה של נהירת אלפי נשים להירשם לזכות הצבעה. ההערכה היא שמדובר בנשים שאין ספק שבבחירות לנשיאות יצביעו בעד ביידן ובעד מועמדים דמוקרטיים לכהונות מקומיות.

החלטת השופטת איילין קנון למנות חוקר מיוחד שיבדוק את תוכנם של המסמכים שהוחרמו באחוזתו של טראמפ התפרשה תחילה כהישג עבורו. השופטת בפלורידה מונתה על ידי טראמפ והיא ידועה באהדתה לנשיא לשעבר. בד בבד, פרשנים שהתעמקו בתוכן החלטת השופטת הגיעו למסקנה כי אם החלטתה אכן תבוצע - היא רק תעמיק את הבור שטראמפ כרה לעצמו. הסיבה לכך היא שבמקרה כזה חקירת המסמכים תימשך ותיסחב, וקרוב לוודאי תחשוף גילויים נוספים שרק יסבכו אותו עוד יותר.