היממה האחרונה ביהודה ושומרון: פיגוע דריסה, הפרות סדר אלימות במיוחד המתפתחות במהירות בעקבות אירועים יחסית זניחים של ג'יפ שנתקע במהלך תרגיל, שבמהלכם מרגישים הלוחמים סכנת חיים ופותחים באש לעבר המתפרעים, לאחר שנזרקים לעברם מטעני חבלה מאולתרים, בלוקים ובקוקי תבערה.

עלייה דרמטית במספר פיגועי הירי; בצה"ל חוששים מהדור הצעיר של הפלסטינים
פיגוע דריסה בשער בנימין: לוחמת צה"ל נפצעה קשה | צפו בתיעוד נטרול המחבל

אירועים שרק אתמול מסתיימים בחמישה הרוגים בצד הפלסטיני, בהם גם המחבל מפיגוע הדריסה וחיילת צה"ל שנפצעה בינוני בפיגוע, מבטאים היטב את מגמות ההסלמה ואת חוסר היציבות שבשטח. בחיפוש אחר השוואה לאירועי העבר, במערכת הביטחון לא מדברים עדיין במושגים של אינתיפאדה כפי שאנחנו מכירים אותה בהקשר של התקוממות עממית ויציאה של המון פלסטיני לרחובות. לא בטוח שהמודל הזה עדיין רלוונטי.

התרחבות ההסלמה לגזרות נוספות ולא רק בצפון השומרון, משך הזמן הארוך של ההסלמה הביטחונית, המספר הגבוה של הנרצחים הישראלים והנופלים מקרב כוחות הביטחון שעומד על 31 - ומעל 140 פלסטינים שנהרגו, רובם על פי נתוני הצבא בחילופי אש עם כוחות צה"ל ובמהלך פיגועים. כך או כך, מספרם עומד על פי שלושה מהשנה החולפת.

זה לא משנה באיזה תואר זוכה ההסלמה האחרונה, כן או לא אינתיפאדה. גם כאשר היא אינה מבטאת בשלב הזה התקוממות עממית של הרחוב הפלסטיני, היא מבטאת התעוררות לאומית ומוכנות של ציבורים הולכים וגדלים ברחוב הפלסטיני להקריב את חייהם בביצוע פיגועים רצחניים כנגד ישראלים או בלחימה מול כוחות צה"ל במחנות הפליטים. הימים האחרונים והנתונים החמורים מצביעים כי ההסלמה הביטחונית צפויה ללוות גם את ממשלת הימין שעומדת לקום.

את הפיגוע אתמול ביצע מחבל בן 45, אב לחמישה ובעל היתר לעבודה ביישובים היהודים ובאזורי התעשייה ביהודה ושומרון. גם המחבל מהפיגוע באריאל היה בעל היתר ובמקרים לא מעטים נוספים, מאחורי פיגועי בודדים עמדו מחבלים מבוגרים בעלי משפחות. לא בדיוק הפרופיל המוכר של צעיר פלסטיני ללא משפחה עדיין, קל להשפעה ולהסתה ומיואש מעתידו, כפי שלעתים קל יותר למערכת הביטחון להסביר.

ריבוי המאפיינים בחתך האוכלוסייה והגיל של המחבלים שעומדים לאחרונה מאחורי ביצוע הפיגועים, העובדה שחלקם מחזיקים היתר עבודה ולכאורה יש להם ובעיקר למשפחתם הרבה מאוד להפסיד, ובעבר לא עסקו כלל בטרור - רק ממחישים עוד יותר את עומק הבעירה בשטח והתעוררות המאבק הלאומי הפלסטיני, שגם פתרונות כלכליים והיתרי עבודה אינם מבטיחים לו מענה.

עם האתגר הביטחוני הגדול הזה תידרש הממשלה החדשה להתמודד, לייצב את השטח ולמצוא איזונים נכונים בין הפעלת כוח לשמירה על התיאום הביטחוני עם הרשות כפי שסבורים במערכת הביטחון. סיסמאות גדולות מתאימות לקמפיין בחירות, לניהול המצב בשטח יידרש כבר הרבה יותר.