בשעות אלה, כאשר ממשלת הימין החדשה מתחילה לקרום עור וגידים תוך חבלי לידה לא קלים, חשוב להזכיר ולהדגיש שהממשלה הזו קמה בעיקר בגלל חוסר במשילות, נושא שדורש לפני הכל הסבר - מה היא זה שנים משילות על פי התפיסה הימנית? בניגוד לדעה הרווחת בקרב ציבור רחב בישראל, הכוונה האמיתית למושג משילות זה שנים היא לא שליטה על הנעשה בדרום הפרוע, בצפון שסובל מפרוטקשן או במגזר הערבי, ובכלל בפשע המשתולל בתוכנו.

התקדמות בשיחות המו"מ בין נתניהו לסמוטריץ': האם ייחתם בקרוב ההסכם בין המפלגות?
המו"מ עם הליכוד: הציונות הדתית הסכימה להחלפת יו"ר הכנסת

משילות על פי תפיסת העולם הימנית־סמוטריצ'ית לאחרונה, זה קודם כל שליטה על מערכת המשפט והחוק, שליטה שיש בה שילוב וסנכרון בין מדינת הלכה שנשענת על משפט התורה למערכת משפט דיקטטורית שמבטלת את המושג מדינה יהודית ודמוקרטית.

דהיינו מדינה יהודית בלבד, שבה תחוסל הביקורת המשפטית ויכולת ההכרעה של בית המשפט העליון והיועץ/ת המשפטי על החלטות השלטון והשולטים, שלטון שיוכל לבחור את שופטיו, שלטון שיוכל להכריע למשל, ששר אסיר לשעבר, שנאשם בעבירות פליליות והורשע שוב במאסר על תנאי בגלל עבירות מס, יוכל להמשיך לכהן כשר בישראל, ואם יידרש גם כשר האוצר. זאת כיוון שלמרות עברו והרשעותיו חלק ניכר מהעם בחר בו ובכך העניק לו תעודת כשרות.

משילות על פי אותה תפיסה ימנית זו שליטה מלאה במשטרה, בעיקר במערך החקירות שלה, בהתנהלות שלה, ביחס שלה על פי תפיסת השלטון למשל לחופש ההפגנה.

מה שאומר לא עוד חופש הפגנה כזכות יסוד במסגרת זכויות האדם והמשך טבעי של חופש הביטוי כפי שזה קיים בכל מדינה דמוקרטית. משילות על פי אותה תפיסה, זו שליטה מלאה באיוש בעלי התפקידים הבכירים ביותר בצה"ל, בשב"כ ובמוסד על פי תפיסת העולם הימנית. משילות זה אומר גם שליטה מלאה באיוש ובמינויים במשרדי הממשלה, בחברות הממשלתיות ובמתן ג'ובים למקורבים - גם אם זה יהיה כרוך בהתעלמות מדרישות הסף הקבועות בחוק, ואם יהיה בכך צורך, גם החוק הזה ישונה בהתאם.

וכמובן שאין משילות בלי שליטה מלאה בתקשורת, מה שאומר שאם ערוץ ממלכתי הממומן מכספי המדינה לא מיישר קו עם עמדות השלטון ותפיסת עולמו, הוא ייסגר לאלתר. במקרה הטוב הוא יופרט ויועבר לידי בעלי ממון מקורבים לשלטון, יטוהר על ידם ויתנהל בהתאם. ערוצי התקשורת שיפנו עורף לשלטון, יחושו את המשילות היטב על בשרם. זה יבוא לביטוי בהחרמה מוחלטת של מתן פרסומים של מוסדות ממשלה, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות וגורמים פרטיים שלא ירצו להתעמת עם המשילות חסרת הפשרות.

זאת ועוד: משילות זה הרבה יותר תקציבים ליהודה ושומרון, לחיזוק ועידוד ההתנחלויות. זה יותר תקציבים לחינוך הדתי־חרדי ופחות לחינוך הממלכתי, יותר כסף למקוואות ולבתי כנסת ופחות כסף לרווחת הציבור הכללי. משילות על פי אותה תפיסה, כפי שהיא באה לביטוי לא אחת בעשורים האחרונים מפיהם של הרבה אנשי ימין - "משילות זה כשמרגישים ורואים שאנחנו שולטים". רק כשהמשילות הזו תתבצע הלכה למעשה, ממשלת הימין תתפנה לטפל באובדן המשילות בדרום, בצפון, במגזר הערבי ובפשע המשתולל בארץ.

למשילות הזו יש בעיה נוספת: כיוון שהבסיס של הממשלה הזו נשען בעיקר על שותפות של הליכוד עם מפלגות דתיות וחרדיות, זה עלול להפוך את המשילות הזו למשילות של תאוקרטיה (שלטון של אנשי דת). סימנים לכך ראינו בדרישות של סמוטריץ' לבטל את משחקי הכדורגל בשבת ודרישות של חבריו ביחס ללהט"בים.

משילות כזו תפגע ללא ספק ביחסים הבינלאומיים של מדינת ישראל, שכבר לא תהיה מדינה דמוקרטית הלכה למעשה בכל מובן, אם אומנם כל הדרישות למשילות כפי שהן הוצגו כאן ימומשו, כפי שמסתבר מהמשא ומתן הקשה שנתניהו מנהל בשעות אלה עם שותפיו, הוא מבין היטב את משמעות המשילות הזו, והוא מגייס לצורך זה את כל כוחו וכישוריו למנוע, לבלום, לדחות לפחות חלק מהדרישות הקשות של שותפיו, כשהשאלה הגדולה היא: האם יצליח? ולא, אין ספק, זו כבר לא תהיה אותה מדינה שהייתה כאן ב־74 השנים האחרונות.