חודש עבר מיום הבחירות. ניצחון גוש נתניהו היה רגע של אושר של כל השותפות שישבו שנה וחצי על ספסלי האופוזיציה וגיבשו חזית אחידה לקראת חזרתן לשלטון. שיחות המשא ומתן החלו כזכור עוד לפני שהנשיא הרצוג הטיל על יו"ר הליכוד את המנדט למלאכת הרכבת הממשלה.

נתניהו עצמו העריך כי תוך שבועיים תקום ממשלה שתחליף את מה שכינה "הממשלה הגרועה ביותר שהייתה כאן". בסופו של דבר, ההגעה ל"יום שאחרי" עם קבוצה מגובשת התפוצצה לו בפנים - וכל הסדקים האידיאולוגיים החלו לצוץ.

כעת נתניהו ניצב בפני בקשת הארכת המנדט מנשיא המדינה, כיוון שהוא לא מצליח לגבש סביבו את שותפותיו, המעמידות לו מכשולים בדרך לממשלה. נתניהו הוכיח שהוא אומן בפירוק – של מפלגות, קואליציות וחיבורים כאלו ואחרים - גם במהלך המו״מ הנוכחי מול סמוטריץ' ובן גביר. מדובר גם בפירוק של משרדי ממשלה: הוצאת אגף כזה ממשרד אחד והעברתו לאחר, פיצול משרדים וכדומה. כל זאת כהסכמה לגחמות של השותפים, בדרך חזרה לכיסא ראש הממשלה.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

עכשיו מתברר שזהו דבר אחד לגבש חזית אחידה כדי להפיל ממשלה, ודבר אחר לגבש מפלגות ודעות שונות סביב ממשלה משותפת חדשה. כרגע מתנהל קרב על השלל, בעוד נתניהו עדיין לא ניגש לטפל בבעיות מבית, הליכוד. מדובר בסיעה היחידה שלא כונסה מאז יום הבחירות, ושחבריה לא סיכמו את הקמפיין ולא שמעו מיו״ר מפלגתם, ראש הממשלה המיועד, על המאמצים להרכבת הממשלה.

לשכתו של נתניהו סגורה בפני חברי הליכוד, בעוד השותפים הקואליציוניים נכנסים ויוצאים ממנה בקצב מסחרר. חברי הכנסת של הליכוד פוגשים בנתניהו בחטף במליאת הכנסת, אומרים שלום ולוחצים ידיים. את המסרים אליו הם מעבירים דרך אנשי לשכתו. האם המסרים מתקבלים? אין לדעת. אז הם מעבירים אותם דרך התקשורת - שם הוא בטוח ישמע. למרבה המבוכה, כך גם הם מקבלים את המסרים ממנו - אם הם מיועדים לתפקיד מסוים ואם מדובר בתפקיד ברוטציה.

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הליכוד)
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' (צילום: דוברות הליכוד)

המילה הזו, ששגורה בפינו: רוטציה, מוכרת בעיקר מראשות הממשלה, אך לא הפעם. בממשלה הזו הרוטציה צפויה להיות דווקא במשרדי הממשלה, כשהמנגנון הזה נועד להרגיע את התיאבון של הצדדים - אבל פוגע ביציבות. ככה זה כשעוברים שנתיים של גישה, רפורמות, הליכים מסוימים עם שר אחד, ואז שנתיים אחרות עם שר אחר והדגשים שלו. יש גם כאלה שתוהים שאולי צוותי המו״מ לא ממש מאמינים שהממשלה הזו תגיע למועד החילופים - ולכן אפשר מבחינתם לחלק רוטציות לכל דורש. זה יפה לדרוש משילות, אבל ככה לא מושלים.

ולמרות כל זעקות השבר והתדרוכים של גורמים בליכוד, גם הם יודעים שמי שהביא אותם הלום הוא נתניהו עצמו, שסחף יותר ממיליון מצביעים לקלפי. כמו שקמפיין הבחירות היה מופע של אדם אחד, כך גם בניהול המשא ומתן להרכבת הממשלה. ההצלחה בבחירות נרשמה על שמו של נתניהו, וכך גם הכישלון בניהול המסואב בדרך להקים את הקואליציה הבאה.